Keskustan tuore asumislinjaus: Suomalaisilla on oikeus omaan kotiin

Keskustan tuore asumislinjaus esittää mm. omistusasumisen mahdollisuuksien lisäämistä, pienituloisten asunnonostoon uusia ratkaisuja, tuetun asuntorakentamisen järjestelmän uusimista, MAL-sopimusjärjestelmän perusteellista remonttia ja asumiskysymysten vastuun siirtämistä ympäristöministeriöstä paremmin tarkoitukseen sopivaan ministeriöön. Keskusta arvioi, että vanhan mallin mukainen asuntopolitiikka palvelee ensisijaisesti suurten asuntosijoittajien tarpeita, ei niinkään asunnon tarvitsijoiden tarpeita. Asuntomarkkinoiden vääristynyt tilanne nostaa kustannuksia niin kansalaisille kuin valtiollekin. Siksi muutoksia tarvitaan.

– Asuntopolitiikka kaipaa perusteellista tuuletusta. Asumisen laatu ja kustannukset tavalliselle ihmiselle ovat liiaksi jääneet määrällisten tavoitteiden ja sijoittajien intressien alle, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen
– Keskustan tavoite on, että yhä useampi suomalainen voisi olla omistusasuja. Asuntomarkkinaa ja -rahoitusta on kehitettävä, asumisen kustannuksia hillittävä ja valtion ohjauksen suuntaa korjattava.

Keskusta esittää uutta omistamisen kumppannusmallia, jonka tavoitteena on mahdollistaa omistusasunnon hankinta ilman merkittäviä vakuuksia. Mallissa asunnon ostaja ostaa asunnon yhdessä sijoittajan kanssa esimerkiksi 50/50 -mallilla. Kodinostajan lainaosuus on tällöin pienempi kuin yksin ostaessa.
Keskustan ajamassa uudessa ARA-omistusasumisen mallissa valtio ei itse lainoita eikä anna suoranaista rahallista tukea asunnon omistajille, vaan se perustuisi osittaiseen valtion takaukseen asunto-osaeyhtiölle. Kodin omistaja pääsisi omarahoitusosuudella kiinni omistusasuntoon ilman, että hänen on otettava pankkilainaa. ARA:n lainoitus suunnattaisiin asunto-osakeyhtiömuotoisille lainansaajille.
MAL-sopimusjärjestelmää keskusta uudistaisi asettamalla asumisen ja elämän laadun rakentamisen määrällisen kasvun edelle sekä kehittämällä MAL-sopimuksia laajemmiksi aluekehittämistä ohjaaviksi maakunnallisiksi sopimuksiksi. Ne tehtäisiin valtion ja maakunnittain alueen kuntien kanssa. MAL-sopimuksia voitaisiin hyödyntää nykyisten elementtien lisäksi esimerkiksi ilmastotoimista sopimiseen. MAL-sopimuksia laadittaessa on turvattava ihmisten oikeus lähiluontoon, koska se on osa hyvää asumista

– Keskustan mielestä on mahdollista yhdistää kohtuuhintaisempi ja ympäristöystävällisempi asuntopolitiikka. Nykysuuntaus tuhoaa luontoa ja käy kalliiksi, siksi sitä pitää uskaltaa kyseenalaistaa ennakkoluulottomasti, sanoo Honkonen.

Keskusta haluaa lisätä ekologisempaa ja edullisempaa asumista ja jatkaa vapaaehtoisuuteen ja tukemiseen perustuvaa asumisen apilanvihreää siirtymää, jota tällä vaalikaudella on toteutettu mm. tukemalla kotien vapaaehtoista öljylämmityksen muuttamista esimerkiksi puu- tai kaukolämpöön. Keskusta näkee, että fossiilisen energian käytön vähentämisen alueellisia vaikutuksia pitää kompensoida ja esimerkiksi energia-avustusten asuntojen lämmitystapamuutoksiin tulee olla korotettuja maan kylmimmillä alueilla.

Tutustu linjaukseen täällä

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan tuore asumislinjaus: Suomalaisilla on oikeus omaan kotiin