Petri Honkonen kokouksessa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen:

Kyse on nyt Suomen selviytymisestä – ymmärretäänkö asioiden vakavuus?

Suomen poliittis-yhteiskunnallista elämää seuratessa alkaa mennä hämmästyksen sormi kummastuksen suuhun.

Isoin osa keskustelijoista ei syystä tai toisesta joko näytä ymmärtävän tai haluavan ymmärtää, miten vakavassa jamassa Suomen asiat ovat.

Maassa jyllää vaarallinen ja uusien virusmuunnosten myötä yhä arvaamattomampi kulkutauti. Sen hallinnassa pitämisen ja nujertamisen pitäisi olla tässä ja nyt kaikkein tärkeintä.

Kansa tai ainakin sen enemmistö kyllä tekee osansa. Suomalaiset ovat vastuullista porukkaa. Tekevätkö päättäjät, laajasti ymmärrettynä?

Vähintä, mitä rajoitusten kanssa arjessaan kärvistelevillä tai toimeentulostaan huolissaan olevilla ihmisillä on oikeus odottaa on, että toimitaan johdon- ja viestitään yhdenmukaisesti. Onko nyt näin?

Toiseksi, Suomi on järkälemäisissä ja koko ajan vakavammiksi käyvissä talous-, työttömyys- ja velkaongelmissa. Samalla niiden varjoissa jo kytee kauaskantoisin vaara: kahtiajakautuminen.

Köyhyyden, eriarvoisuuden, osattomuuden ja alueellisenkin kahtiajakautumisen vaara. Sen päästäminen täyteen roihuun olisi tälle maalle lopun alkua.

Kun Suomen asioiden laita kaikessa vakavuudessaan on tämä tullaan perimmäisten kysymysten äärelle. Mikä on tärkeää? Millaista politiikkaa on tehtävä?

Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle.

Yksi on varmaa: otettu velka tulee maksuun ja mitään rahaa ei ole pitkään aikaan jaettavaksi. Joka muuta väittää, ei joko ymmärrä talouden päälle tai sulkee silmänsä tosiasioilta.

Suomella on edessään on matokuuri, jonka kovuus riippuu vain ja ainoastaan yhdestä asiasta: työpaikoista.

Mitä enemmän työpaikkoja, sitä vähemmän epäoikeudenmukaisia leikkauksia ja veronkorotuksia. Se ei tämän monimutkaisempaa ole, tai ei ainakaan pitäisi olla. Metsä Groupin jätti-investointi osoittaa mahdollisuudet työpaikkoihin: kotimaiset luonnonvarat, niiden kestävä käyttö ja huippuosaaminen.

Eletään viimeisiä hetkiä myös suomalaisen työelämän ja -markkinoiden uudistamisessa.

Kysymys kuuluu: jatkuuko neliraajajarrutus? Väistämätön muutos voidaan tehdä joko hallitusti yhdessä – tai hallitsemattomasti, kovenevan kansainvälisen kilpailun ja edessä olevan maailmantalouden uusjaon pakottamana. Kumpaa halutaan?

Höpöhöpö-politiikan aika on ohi

Programmi Suomelle ei ole enempää eikä vähempää kuin selviytymissuunnitelma. Tai oikeammin selviytymissopimus. Hallituksen pitää lyödä alkutahdit puolivälin krouvissaan, mutta viisautta olisi kiireellä hakea tähän savottojen savottaan tukea eduskunnasta ja laajemminkin.

Voimasuhteet vaihtelevat ja valta-asemat vuorottelevat, mutta ongelmia ei tulevina vuosina, osin jopa vuosikymmeninä, päästä millään suunnalla Suomen poliittis-yhteiskunnallista elämää pakoon. Toivoa on, onko sopimisen, yhteistyö- ja ennen muuta päätöksenteko- ja uudistamiskykyä? Höpöhöpö-politiikan aika on ohi.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä – ymmärretäänkö asioiden vakavuus?