Petri Honkonen kokouksessa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen:

Kyse on nyt Suomen selviytymisestä – ymmärretäänkö asioiden vakavuus?

Suomen poliittis-yhteiskunnallista elämää seuratessa alkaa mennä hämmästyksen sormi kummastuksen suuhun.

Isoin osa keskustelijoista ei syystä tai toisesta joko näytä ymmärtävän tai haluavan ymmärtää, miten vakavassa jamassa Suomen asiat ovat.

Maassa jyllää vaarallinen ja uusien virusmuunnosten myötä yhä arvaamattomampi kulkutauti. Sen hallinnassa pitämisen ja nujertamisen pitäisi olla tässä ja nyt kaikkein tärkeintä.

Kansa tai ainakin sen enemmistö kyllä tekee osansa. Suomalaiset ovat vastuullista porukkaa. Tekevätkö päättäjät, laajasti ymmärrettynä?

Vähintä, mitä rajoitusten kanssa arjessaan kärvistelevillä tai toimeentulostaan huolissaan olevilla ihmisillä on oikeus odottaa on, että toimitaan johdon- ja viestitään yhdenmukaisesti. Onko nyt näin?

Toiseksi, Suomi on järkälemäisissä ja koko ajan vakavammiksi käyvissä talous-, työttömyys- ja velkaongelmissa. Samalla niiden varjoissa jo kytee kauaskantoisin vaara: kahtiajakautuminen.

Köyhyyden, eriarvoisuuden, osattomuuden ja alueellisenkin kahtiajakautumisen vaara. Sen päästäminen täyteen roihuun olisi tälle maalle lopun alkua.

Kun Suomen asioiden laita kaikessa vakavuudessaan on tämä tullaan perimmäisten kysymysten äärelle. Mikä on tärkeää? Millaista politiikkaa on tehtävä?

Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle.

Yksi on varmaa: otettu velka tulee maksuun ja mitään rahaa ei ole pitkään aikaan jaettavaksi. Joka muuta väittää, ei joko ymmärrä talouden päälle tai sulkee silmänsä tosiasioilta.

Suomella on edessään on matokuuri, jonka kovuus riippuu vain ja ainoastaan yhdestä asiasta: työpaikoista.

Mitä enemmän työpaikkoja, sitä vähemmän epäoikeudenmukaisia leikkauksia ja veronkorotuksia. Se ei tämän monimutkaisempaa ole, tai ei ainakaan pitäisi olla. Metsä Groupin jätti-investointi osoittaa mahdollisuudet työpaikkoihin: kotimaiset luonnonvarat, niiden kestävä käyttö ja huippuosaaminen.

Eletään viimeisiä hetkiä myös suomalaisen työelämän ja -markkinoiden uudistamisessa.

Kysymys kuuluu: jatkuuko neliraajajarrutus? Väistämätön muutos voidaan tehdä joko hallitusti yhdessä – tai hallitsemattomasti, kovenevan kansainvälisen kilpailun ja edessä olevan maailmantalouden uusjaon pakottamana. Kumpaa halutaan?

Höpöhöpö-politiikan aika on ohi

Programmi Suomelle ei ole enempää eikä vähempää kuin selviytymissuunnitelma. Tai oikeammin selviytymissopimus. Hallituksen pitää lyödä alkutahdit puolivälin krouvissaan, mutta viisautta olisi kiireellä hakea tähän savottojen savottaan tukea eduskunnasta ja laajemminkin.

Voimasuhteet vaihtelevat ja valta-asemat vuorottelevat, mutta ongelmia ei tulevina vuosina, osin jopa vuosikymmeninä, päästä millään suunnalla Suomen poliittis-yhteiskunnallista elämää pakoon. Toivoa on, onko sopimisen, yhteistyö- ja ennen muuta päätöksenteko- ja uudistamiskykyä? Höpöhöpö-politiikan aika on ohi.

Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä – ymmärretäänkö asioiden vakavuus?