Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava

riikka pakarinen, sininen vaatetus ja tumma tausta

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.

Keskusta on valmis tarttumaan toimeen ja olemme jo toimineet. Tarvitsemme uusia osaajia niin kotimaasta kuin ulkomailta. Opetus- ja kulttuuriministeriössä on käynnistymässä vetovoimaselvitys sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen osalta tuomaan eväitä osaajien saatavuuden parantamiseksi alalle. Korkeakoulujen aloituspaikkoja on lisätty tällä vaalikaudelle myös sosiaali- ja terveysalalla maakuntiin.

Keskustan tavoitteena on lisätä aloituspaikkoja myös jatkossa. Elinikäisen oppimisen kannalta olisi tärkeää luoda ihmisille mahdollisuudet täydentää osaamistaan postinumerosta riippumatta esimerkiksi digitaalisen alustan kautta.

Ulkomaisten osaajien osalta meidän on nostettava kunnianhimoa merkittävästi. Työperäisen maahanmuuton osalta lupakäsittelyjä on nopeutettava sekä luotava toimintamallit työvoiman houkutteluun Suomeen. Näistä hallituksen on linjattava puoliväli- ja kehysriihessä.

Työelämässä olevien työkyvystä on myös huolehdittava. Työhyvinvointiin kannattaa nyt panostaa. Se on osa ratkaisua, jolla myös pitkän päälle saamme osaavia ammattilaisia hoitamaan ja opettamaan. Siksi Keskusta on esittänyt, että laajalla yhteistyöllä rakennetaan ohjelma ja konkreettiset toimet, joilla kuormittunut henkilöstö jaksaa työelämässä niin koronakriisin yli kuin sitä seuraavat vuodet.

Jo eläkkeelle siirtyneet työntekijät ovat myös tärkeä voimavara. Osa-aikatyön tekeminen on monelle edelleen mahdollista. Hallitus on linjasi viime joulukuussa, että aloitetaan valmistelu verokannustimesta yli 60 vuotiaille. Lisäksi tulisi parantaa luopumistukieläkkeellä olevien kannusteita palata työelämään luopumalla ansiotulorajasta, joka käytännössä estää kokoaikaisen ansiotyön tekemisen muilla aloilla kuin maa- tai metsätaloudessa.

Lisäksi kuntatyössä pitää hyödyntää ennakkoluulottomasti uutta teknologiaa. Robotiikkaa ja digitalisaatiota voidaan hyödyntää täydentämässä koulutetun hoitohenkilöstön antamaa hoitoa. Näin hoitajien työaikaa vapautuu enemmän välittömään potilastyöhön. Hoitoala vaatii oman robotiikka- ja digitalisaatiostrategiansa. Robotit voivat toimia esimerkiksi fyysisenä apuna tai olla jakamassa ruokaa ja lääkkeitä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava