Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava

riikka pakarinen, sininen vaatetus ja tumma tausta

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.

Keskusta on valmis tarttumaan toimeen ja olemme jo toimineet. Tarvitsemme uusia osaajia niin kotimaasta kuin ulkomailta. Opetus- ja kulttuuriministeriössä on käynnistymässä vetovoimaselvitys sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen osalta tuomaan eväitä osaajien saatavuuden parantamiseksi alalle. Korkeakoulujen aloituspaikkoja on lisätty tällä vaalikaudelle myös sosiaali- ja terveysalalla maakuntiin.

Keskustan tavoitteena on lisätä aloituspaikkoja myös jatkossa. Elinikäisen oppimisen kannalta olisi tärkeää luoda ihmisille mahdollisuudet täydentää osaamistaan postinumerosta riippumatta esimerkiksi digitaalisen alustan kautta.

Ulkomaisten osaajien osalta meidän on nostettava kunnianhimoa merkittävästi. Työperäisen maahanmuuton osalta lupakäsittelyjä on nopeutettava sekä luotava toimintamallit työvoiman houkutteluun Suomeen. Näistä hallituksen on linjattava puoliväli- ja kehysriihessä.

Työelämässä olevien työkyvystä on myös huolehdittava. Työhyvinvointiin kannattaa nyt panostaa. Se on osa ratkaisua, jolla myös pitkän päälle saamme osaavia ammattilaisia hoitamaan ja opettamaan. Siksi Keskusta on esittänyt, että laajalla yhteistyöllä rakennetaan ohjelma ja konkreettiset toimet, joilla kuormittunut henkilöstö jaksaa työelämässä niin koronakriisin yli kuin sitä seuraavat vuodet.

Jo eläkkeelle siirtyneet työntekijät ovat myös tärkeä voimavara. Osa-aikatyön tekeminen on monelle edelleen mahdollista. Hallitus on linjasi viime joulukuussa, että aloitetaan valmistelu verokannustimesta yli 60 vuotiaille. Lisäksi tulisi parantaa luopumistukieläkkeellä olevien kannusteita palata työelämään luopumalla ansiotulorajasta, joka käytännössä estää kokoaikaisen ansiotyön tekemisen muilla aloilla kuin maa- tai metsätaloudessa.

Lisäksi kuntatyössä pitää hyödyntää ennakkoluulottomasti uutta teknologiaa. Robotiikkaa ja digitalisaatiota voidaan hyödyntää täydentämässä koulutetun hoitohenkilöstön antamaa hoitoa. Näin hoitajien työaikaa vapautuu enemmän välittömään potilastyöhön. Hoitoala vaatii oman robotiikka- ja digitalisaatiostrategiansa. Robotit voivat toimia esimerkiksi fyysisenä apuna tai olla jakamassa ruokaa ja lääkkeitä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava