Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli iloitsee perhevapauudistuksen etenemisestä.

– Pienten lasten vanhemmat ovat toivoneet lukuisissa tutkimuksissa ansiosidonnaisten perhevapaiden keston pidentämistä, vapaiden käytön joustavoittamista ja kotihoidon tuen säilyttämistä. Hallituksen perhevapaauudistus vastaa nyt näihin kaikkiin perheiden toiveisiin.

Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen.

– Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.

Kalli iloitsee, että uudistus mahdollistaa perhevapaiden pitämisen entistä joustavammin ja mahdollistaa siten hoivavastuun jakamisen vanhempien kesken arjessa aiempaa paremmin.

– Perheet ovat erilaisia, tarpeet ja toiveet vaihtelevat. On tärkeää, että tämä huomioidaan uudistuksessa.

Kalli kiittelee Keskustan puheenjohtajaa Annika Saarikkoa siitä, että Keskusta kaatoi viime vaalikaudella perhevapaauudistuksen, joka olisi tarkoittanut leikkausta perheiltä.

– Nyt hallituksella on mahdollisuus ja tahtoa tehdä keskustan tavoitteiden mukainen, perheiden asemaa aidosti parantava perhevapaauudistus.

Isien perhevapaiden käyttöön vaikuttavat myös asenteet työelämässä. Kalli toivoo jokaiselle työpaikalle perhemyönteistä ilmapiiriä ja kannustaa kaikkia isiä pitämään heille kuuluvia perhevapaita. Järjestelmän kustannukset toki kasvavat isien vapaiden käytön lisääntyessä.

Kalli muistuttaa, että Keskusta totesi jo ennen eduskuntavaaleja, että lasten ja perheiden tarpeista lähtevä perhevapaauudistus saa aiheuttaa lisäkustannuksia, koska se on keskustalle arvovalinta.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa