Siirry sisältöön

Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli iloitsee perhevapauudistuksen etenemisestä.

– Pienten lasten vanhemmat ovat toivoneet lukuisissa tutkimuksissa ansiosidonnaisten perhevapaiden keston pidentämistä, vapaiden käytön joustavoittamista ja kotihoidon tuen säilyttämistä. Hallituksen perhevapaauudistus vastaa nyt näihin kaikkiin perheiden toiveisiin.

Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen.

– Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.

Kalli iloitsee, että uudistus mahdollistaa perhevapaiden pitämisen entistä joustavammin ja mahdollistaa siten hoivavastuun jakamisen vanhempien kesken arjessa aiempaa paremmin.

– Perheet ovat erilaisia, tarpeet ja toiveet vaihtelevat. On tärkeää, että tämä huomioidaan uudistuksessa.

Kalli kiittelee Keskustan puheenjohtajaa Annika Saarikkoa siitä, että Keskusta kaatoi viime vaalikaudella perhevapaauudistuksen, joka olisi tarkoittanut leikkausta perheiltä.

– Nyt hallituksella on mahdollisuus ja tahtoa tehdä keskustan tavoitteiden mukainen, perheiden asemaa aidosti parantava perhevapaauudistus.

Isien perhevapaiden käyttöön vaikuttavat myös asenteet työelämässä. Kalli toivoo jokaiselle työpaikalle perhemyönteistä ilmapiiriä ja kannustaa kaikkia isiä pitämään heille kuuluvia perhevapaita. Järjestelmän kustannukset toki kasvavat isien vapaiden käytön lisääntyessä.

Kalli muistuttaa, että Keskusta totesi jo ennen eduskuntavaaleja, että lasten ja perheiden tarpeista lähtevä perhevapaauudistus saa aiheuttaa lisäkustannuksia, koska se on keskustalle arvovalinta.

Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa