Keskustan Lintilä: Energiaturpeen huoltovarmuus turvattava

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) esittää toimenpiteitä kotimaisen energian huoltovarmuuden turvaamiseksi. Lintilän mukaan turpeen energiakäytön hallitsematon väheneminen uhkaa huoltovarmuutta ja voi ajaa lämpölaitoksia ennenaikaisiin investointeihin.

– Energiaturpeen turvavarastoinnin korvaustasoa on nostettava ja mahdollisuus turvavaraston perustamiseen on avattava myös pienemmille toimijoille, Lintilä sanoo.

Nykyisin turpeen turvavaraston voi perustaa vain vähintään 100 000 MWh polttoturvetta toimittava tuottaja. Varastoinnin korvaustaso ei Lintilän mukaan ole tällä hetkellä riittävä tarpeeksi suuren varaston ylläpitämiseksi.

Turvavarastoja ylläpidetään polttoturpeen saatavuuden varmistamiseksi ja niistä vastaa Huoltovarmuuskeskus.

Lintilän mukaan huoltovarmuuden turvaamiseksi on harkittava myös turvetuotantoalueiden reservin perustamista. Tällöin tarpeellista määrää tuotantoalueita ylläpidettäisiin tuotantokunnossa korvausta vastaan.

Turpeen verotuksen suojaosa mahdollistaisi hallitut investoinnit

Lintilä esittää myös verotuksen suojaosaa energiaturpeen pienimuotoiselle käytölle. Suojaosasta ei perittäisi lainkaan energiaveroa.

– Verotuksen suojaosa pienimuotoiselle turpeen käytölle antaisi energiayhtiöille aikaa suunnitella hallitusti investointeja ja hillitsisi lämmityskustannusten nousua, Lintilä perustelee.

Turvetta käytetään usein seospolttoaineena, jonka ansiosta muu biomassa palaa puhtaammin ja tehokkaammin. Monet kattilat vaativat myös teknisesti turpeen käyttöä, joten turpeesta luopuminen vaatii uusien laitteiden hankintaa.

– Nopeat korvaavat investoinnit esimerkiksi puunpolttoon ovat pois uuden teknologian käyttöönotosta, Lintilä muistuttaa.

Tavoitteena hallittu muutos

Toimenpiteet ovat Lintilän mukaan tarpeen, koska turpeen energiakäyttö alenee ennakoitua nopeammin.

– Hallitusohjelman mukaan muutoksen on tapahduttava alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla ja siten, että se ei vaaranna Suomen sähkön ja lämmön toimitus- ja huoltovarmuutta. Nyt näin ei ole tapahtumassa, joten tarvitaan korjaavia toimia, Lintilä painottaa.

Esitetyt toimenpiteet eivät lisää turpeen käyttöä vaan hillitsevät nyt käynnissä olevaa hallitsematonta pudotusta, Lintilä korostaa.

Kotimaisen lämmitysenergian turvaamiseksi lähivuosina tarvitaan panostuksia myös metsähakkeen tuotantoon. Erityisen tärkeää on nuorten metsien hoitaminen ajallaan sekä tehtaiden ja sahojen sivuvirrat.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Energiaturpeen huoltovarmuus turvattava