Keskustan Lintilä: Energiaturpeen huoltovarmuus turvattava

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) esittää toimenpiteitä kotimaisen energian huoltovarmuuden turvaamiseksi. Lintilän mukaan turpeen energiakäytön hallitsematon väheneminen uhkaa huoltovarmuutta ja voi ajaa lämpölaitoksia ennenaikaisiin investointeihin.

– Energiaturpeen turvavarastoinnin korvaustasoa on nostettava ja mahdollisuus turvavaraston perustamiseen on avattava myös pienemmille toimijoille, Lintilä sanoo.

Nykyisin turpeen turvavaraston voi perustaa vain vähintään 100 000 MWh polttoturvetta toimittava tuottaja. Varastoinnin korvaustaso ei Lintilän mukaan ole tällä hetkellä riittävä tarpeeksi suuren varaston ylläpitämiseksi.

Turvavarastoja ylläpidetään polttoturpeen saatavuuden varmistamiseksi ja niistä vastaa Huoltovarmuuskeskus.

Lintilän mukaan huoltovarmuuden turvaamiseksi on harkittava myös turvetuotantoalueiden reservin perustamista. Tällöin tarpeellista määrää tuotantoalueita ylläpidettäisiin tuotantokunnossa korvausta vastaan.

Turpeen verotuksen suojaosa mahdollistaisi hallitut investoinnit

Lintilä esittää myös verotuksen suojaosaa energiaturpeen pienimuotoiselle käytölle. Suojaosasta ei perittäisi lainkaan energiaveroa.

– Verotuksen suojaosa pienimuotoiselle turpeen käytölle antaisi energiayhtiöille aikaa suunnitella hallitusti investointeja ja hillitsisi lämmityskustannusten nousua, Lintilä perustelee.

Turvetta käytetään usein seospolttoaineena, jonka ansiosta muu biomassa palaa puhtaammin ja tehokkaammin. Monet kattilat vaativat myös teknisesti turpeen käyttöä, joten turpeesta luopuminen vaatii uusien laitteiden hankintaa.

– Nopeat korvaavat investoinnit esimerkiksi puunpolttoon ovat pois uuden teknologian käyttöönotosta, Lintilä muistuttaa.

Tavoitteena hallittu muutos

Toimenpiteet ovat Lintilän mukaan tarpeen, koska turpeen energiakäyttö alenee ennakoitua nopeammin.

– Hallitusohjelman mukaan muutoksen on tapahduttava alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla ja siten, että se ei vaaranna Suomen sähkön ja lämmön toimitus- ja huoltovarmuutta. Nyt näin ei ole tapahtumassa, joten tarvitaan korjaavia toimia, Lintilä painottaa.

Esitetyt toimenpiteet eivät lisää turpeen käyttöä vaan hillitsevät nyt käynnissä olevaa hallitsematonta pudotusta, Lintilä korostaa.

Kotimaisen lämmitysenergian turvaamiseksi lähivuosina tarvitaan panostuksia myös metsähakkeen tuotantoon. Erityisen tärkeää on nuorten metsien hoitaminen ajallaan sekä tehtaiden ja sahojen sivuvirrat.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Energiaturpeen huoltovarmuus turvattava