Valtion tukema asuntorakentaminen on muutettava palvelemaan ihmistä, asukkaita ja perheitä, jotka kaipaavat ympärilleen tilaa asua. Keskusta onkin jo aiemmin ehdottanut, että asuntorakentamista ohjaavat maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset eli MAL-sopimukset pitää uudistaa kokonaan.

Uudistuksessa sopimusten kriteerejä muokattaisiin tukemaan pienten yksiöiden sijaan tilavampaa ja monipuolisempaa asumista sekä MAL-sopimukset ilmastosopimuksiksi, jotka koskisivat kaikkia kuntia harvojen valittujen sijaan.

– Perheet esim. pääkaupunkiseudulla eivät tahdo löytää itselleen asuntoa, johon heillä olisi varaa tai rahojen riittäessä saisivat vastineeksi edes kohtuullisesti tilaa. Tämä korostuu erityisesti tilanteissa, joissa kustannukset kohdistuvat yhteen aikuiseen. Pelkästään tehotilaratkaisut eivät palvele lapsiperheen arkea, jossa tilalle on käyttöä, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen muistuttaa.

– Ihmisillä on täysi oikeus vaatia avarampaa asumista. Onhan heidän verovaroillaan valtion kautta tuettu asuntorakentamista niin suoraan kuin välillisesti asumistuen avulla, Pakarinen huomauttaa.

MAL-sopimusten ongelma on myös niiden epäselvyys kuluttajille. Sanahirviöiden ja lyhenteiden taakse on liian helppo piilottaa miljoonia, kun asuntoa etsivälle sanomalehden sunnuntaisivut ja nettihakukoneet piirtävät arkitodellisuuden.

– Kaikkia kuntia koskevat maakunnalliset ilmastosopimukset tekisivät asuntorakentamisesta julkisuudessa entistä kiinnostavamman, mikä lisäisi kotimaista puurakentamista sekä vahvistaisi asuntorakentamisen asukaslähtöisyyttä, Pakarinen visioi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Valtion tukeman asuntorakentamisen tuotettava paremmin perheet huomioivia asuntoja