Siirry sisältöön

Valtion tukema asuntorakentaminen on muutettava palvelemaan ihmistä, asukkaita ja perheitä, jotka kaipaavat ympärilleen tilaa asua. Keskusta onkin jo aiemmin ehdottanut, että asuntorakentamista ohjaavat maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset eli MAL-sopimukset pitää uudistaa kokonaan.

Uudistuksessa sopimusten kriteerejä muokattaisiin tukemaan pienten yksiöiden sijaan tilavampaa ja monipuolisempaa asumista sekä MAL-sopimukset ilmastosopimuksiksi, jotka koskisivat kaikkia kuntia harvojen valittujen sijaan.

– Perheet esim. pääkaupunkiseudulla eivät tahdo löytää itselleen asuntoa, johon heillä olisi varaa tai rahojen riittäessä saisivat vastineeksi edes kohtuullisesti tilaa. Tämä korostuu erityisesti tilanteissa, joissa kustannukset kohdistuvat yhteen aikuiseen. Pelkästään tehotilaratkaisut eivät palvele lapsiperheen arkea, jossa tilalle on käyttöä, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen muistuttaa.

– Ihmisillä on täysi oikeus vaatia avarampaa asumista. Onhan heidän verovaroillaan valtion kautta tuettu asuntorakentamista niin suoraan kuin välillisesti asumistuen avulla, Pakarinen huomauttaa.

MAL-sopimusten ongelma on myös niiden epäselvyys kuluttajille. Sanahirviöiden ja lyhenteiden taakse on liian helppo piilottaa miljoonia, kun asuntoa etsivälle sanomalehden sunnuntaisivut ja nettihakukoneet piirtävät arkitodellisuuden.

– Kaikkia kuntia koskevat maakunnalliset ilmastosopimukset tekisivät asuntorakentamisesta julkisuudessa entistä kiinnostavamman, mikä lisäisi kotimaista puurakentamista sekä vahvistaisi asuntorakentamisen asukaslähtöisyyttä, Pakarinen visioi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Valtion tukeman asuntorakentamisen tuotettava paremmin perheet huomioivia asuntoja