Valtion tukema asuntorakentaminen on muutettava palvelemaan ihmistä, asukkaita ja perheitä, jotka kaipaavat ympärilleen tilaa asua. Keskusta onkin jo aiemmin ehdottanut, että asuntorakentamista ohjaavat maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset eli MAL-sopimukset pitää uudistaa kokonaan.

Uudistuksessa sopimusten kriteerejä muokattaisiin tukemaan pienten yksiöiden sijaan tilavampaa ja monipuolisempaa asumista sekä MAL-sopimukset ilmastosopimuksiksi, jotka koskisivat kaikkia kuntia harvojen valittujen sijaan.

– Perheet esim. pääkaupunkiseudulla eivät tahdo löytää itselleen asuntoa, johon heillä olisi varaa tai rahojen riittäessä saisivat vastineeksi edes kohtuullisesti tilaa. Tämä korostuu erityisesti tilanteissa, joissa kustannukset kohdistuvat yhteen aikuiseen. Pelkästään tehotilaratkaisut eivät palvele lapsiperheen arkea, jossa tilalle on käyttöä, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen muistuttaa.

– Ihmisillä on täysi oikeus vaatia avarampaa asumista. Onhan heidän verovaroillaan valtion kautta tuettu asuntorakentamista niin suoraan kuin välillisesti asumistuen avulla, Pakarinen huomauttaa.

MAL-sopimusten ongelma on myös niiden epäselvyys kuluttajille. Sanahirviöiden ja lyhenteiden taakse on liian helppo piilottaa miljoonia, kun asuntoa etsivälle sanomalehden sunnuntaisivut ja nettihakukoneet piirtävät arkitodellisuuden.

– Kaikkia kuntia koskevat maakunnalliset ilmastosopimukset tekisivät asuntorakentamisesta julkisuudessa entistä kiinnostavamman, mikä lisäisi kotimaista puurakentamista sekä vahvistaisi asuntorakentamisen asukaslähtöisyyttä, Pakarinen visioi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset