Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita.

Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä. Etätyön lisääntyminen, autokannan ennakoitua nopeammat päästövähenemät sekä kävelyn ja pyöräilyn suosion lisääntyminen vievät pohjaa pois ruuhkamaksuilta. Jäljelle jäisivät vain haitat sekä yrityksille että omaa autoa työn tai arjen sujuvuuden kannalta tarvitseville.

Moni pienituloinen, jolla ei ole etätyömahdollisuutta, tulee töihin pääkaupunkiseudun ytimeen kehän takaa ja maksut pienentäisivät käteen jäävää tuloa. Ruuhkamaksut kohtelisivat epätasa-arvoisesti ihmisiä myös pääkaupunkiseudun sisällä, sillä joukkoliikenne ei ole sujuvaa kaikkiin suuntiin. Esimerkiksi lasten harrastukset voivat edellyttää tosiasiassa oman auton käyttöä toimivan joukkoliikenneyhteyden puuttuessa.

– Sosiaalinen oikeudenmukaisuus unohtuu nyt ruuhkamaksuja ajavilta ekovasemmistopuolueilta, joiden luulisi puolustavan tasa-arvoa. Ruuhkamaksut synnyttäisivät liikenneköyhyyttä, jossa ihmisten vapautta liikkua rajoitetaan, ihmettelee Pakarinen.

Ruuhkamaksut vähentävät tutkimusten mukaan myös sukulaisten tai ystävien tapaamisia. Koronan jälkeisessä ajassa sosiaalista pääomaa tulisi vahvistaa, ei heikentää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla