Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita.

Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä. Etätyön lisääntyminen, autokannan ennakoitua nopeammat päästövähenemät sekä kävelyn ja pyöräilyn suosion lisääntyminen vievät pohjaa pois ruuhkamaksuilta. Jäljelle jäisivät vain haitat sekä yrityksille että omaa autoa työn tai arjen sujuvuuden kannalta tarvitseville.

Moni pienituloinen, jolla ei ole etätyömahdollisuutta, tulee töihin pääkaupunkiseudun ytimeen kehän takaa ja maksut pienentäisivät käteen jäävää tuloa. Ruuhkamaksut kohtelisivat epätasa-arvoisesti ihmisiä myös pääkaupunkiseudun sisällä, sillä joukkoliikenne ei ole sujuvaa kaikkiin suuntiin. Esimerkiksi lasten harrastukset voivat edellyttää tosiasiassa oman auton käyttöä toimivan joukkoliikenneyhteyden puuttuessa.

– Sosiaalinen oikeudenmukaisuus unohtuu nyt ruuhkamaksuja ajavilta ekovasemmistopuolueilta, joiden luulisi puolustavan tasa-arvoa. Ruuhkamaksut synnyttäisivät liikenneköyhyyttä, jossa ihmisten vapautta liikkua rajoitetaan, ihmettelee Pakarinen.

Ruuhkamaksut vähentävät tutkimusten mukaan myös sukulaisten tai ystävien tapaamisia. Koronan jälkeisessä ajassa sosiaalista pääomaa tulisi vahvistaa, ei heikentää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla