Keskustan varapuheenjohtajat Petri Honkonen ja Markus Lohi vaativat vakavaa yhteistoimintaa viljelijöiden auttamiseksi akuutissa kriisissä. Maatilojen akuutti hätätila on koko Suomen yhteinen ongelma.

-Venäjän sotatoimet ovat johtaneet polttoaineiden rajuun kallistumiseen ja lannoitteiden saatavuusongelmiin. Suomalaisen ruoan tulevaisuus on uhattuna sodan takia, sanovat Honkonen ja Lohi.

-Perussuomalaisten populismi on tässäkin asiassa räikeää. Riidankylvö somessa ei edistä kevätkylvöjä pelloillamme. Kriisin keskellä tarvitaan järeää toimintaa, ei somesumutusta.

Varapuheenjohtajat edellyttävät välittömiä toimia ja vastuunkantoa valtiolta, kaupalta sekä pankeilta. Suomalaisen ruoan asia on niin tärkeä, että siitä on kannettava vastuuta läpi yhteiskunnan. Hallituksen valmisteilla oleva ratkaisupaketti on ensiapu, mutta paljon muutakin tarvitaan.

-Suomalaisten tilojen pelastamiseksi tarvitaan vaikuttava ja nopea ratkaisujen kokonaisuus, jossa myös kaupan ja elintarviketeollisuuden isot toimijat kantavat vihdoin yhteiskuntavastuunsa. Aiemmin päätetyt hyvät tukitoimet, kuten maatilojen sähköveron ja kiinteistöveron helpotukset, eivät nyt riitä.

-Suomessa pitää riittää kaikille jatkossakin ruokaa omasta maasta. Se on turvallisuutemme kulmakiviä, ja turvallisuuden ydinasioissa on myös poliittisten toimijoiden vakavoiduttava yhteistyöhön halpahintaisen pisteidenkeruun sijaan, Honkonen ja Lohi päättävät.

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset