Siirry sisältöön

Keskustan varapuheenjohtajat Petri Honkonen ja Markus Lohi vaativat vakavaa yhteistoimintaa viljelijöiden auttamiseksi akuutissa kriisissä. Maatilojen akuutti hätätila on koko Suomen yhteinen ongelma.

-Venäjän sotatoimet ovat johtaneet polttoaineiden rajuun kallistumiseen ja lannoitteiden saatavuusongelmiin. Suomalaisen ruoan tulevaisuus on uhattuna sodan takia, sanovat Honkonen ja Lohi.

-Perussuomalaisten populismi on tässäkin asiassa räikeää. Riidankylvö somessa ei edistä kevätkylvöjä pelloillamme. Kriisin keskellä tarvitaan järeää toimintaa, ei somesumutusta.

Varapuheenjohtajat edellyttävät välittömiä toimia ja vastuunkantoa valtiolta, kaupalta sekä pankeilta. Suomalaisen ruoan asia on niin tärkeä, että siitä on kannettava vastuuta läpi yhteiskunnan. Hallituksen valmisteilla oleva ratkaisupaketti on ensiapu, mutta paljon muutakin tarvitaan.

-Suomalaisten tilojen pelastamiseksi tarvitaan vaikuttava ja nopea ratkaisujen kokonaisuus, jossa myös kaupan ja elintarviketeollisuuden isot toimijat kantavat vihdoin yhteiskuntavastuunsa. Aiemmin päätetyt hyvät tukitoimet, kuten maatilojen sähköveron ja kiinteistöveron helpotukset, eivät nyt riitä.

-Suomessa pitää riittää kaikille jatkossakin ruokaa omasta maasta. Se on turvallisuutemme kulmakiviä, ja turvallisuuden ydinasioissa on myös poliittisten toimijoiden vakavoiduttava yhteistyöhön halpahintaisen pisteidenkeruun sijaan, Honkonen ja Lohi päättävät.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtajat Honkonen ja Lohi: Riidankylvö somessa ei turvaa kevätkylvöjä pelloilla