Kulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä

Puheenjohtaja Katri Kulmuni

Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin mukaan Suomessa on nyt päättäväisesti torjuttava sosiaalista ja alueellista eriarvoistumista. Koronaviruksen aiheuttamasta terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä, Kulmuni sanoi avauspuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa perjantaina.

– Lapsiperheköyhyyttä on vähennettävä ja lisättävä perheiden kotiin tulevia palveluja.

Lasten ja nuorten oppimiseroja on kavennettava ja torjuttava nuorten syrjäytymistä. Viime kuukausina pidentyneitä hoitojonoja, Kulmuni sanoi.

Ihmisille töitä

Kulmunin mukaan Suomen suurin huoli ei ole, miten työpäivistä saataisiin lyhyempi. Suurin huoli on, miten yhä useammalla suomalaiselle saadaan työpaikka kaikkialla maassa.

– Keskustalle ei ole sellaista vaihtoehtoa, että nykyisiä työpaikkoja turvaavia ja uusia työpaikkoja luovia ratkaisuja ei nyt tehtäisi. Kun yritykset pärjäävät, myös työntekijät perheineen pärjäävät, Kulmuni linjasi.

Kulmunin mukaan Keskusta vaatii, että hallitus tulee pian pidettävistä budjettineuvotteluista ulos suomalaisen vientiteollisuuden tilannetta parantavan paketin kanssa. Keskustan puheenjohtaja tähdensi, että myös nuorten pahentuneeseen työttömyyteen on päättäväisesti puututtava.

Asiat tärkeysjärjestykseen

Kulmunin mukaan Suomessa on nyt keskityttävä isoihin, mutta suoraan ihmisten arjessa kautta Suomen tuntuviin asioihin.

– Siihen, että pidämme koronaviruksen kurissa, siihen että saamme ihmisille töitä ja siihen, että pidämme kaikki mukana, Kulmuni paalutti ja alleviivasi, että Suomi on vakavassa paikassa.

Puhe kokonaisuudessaan täällä>>

Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä