Kulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä

Puheenjohtaja Katri Kulmuni

Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin mukaan Suomessa on nyt päättäväisesti torjuttava sosiaalista ja alueellista eriarvoistumista. Koronaviruksen aiheuttamasta terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä, Kulmuni sanoi avauspuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa perjantaina.

– Lapsiperheköyhyyttä on vähennettävä ja lisättävä perheiden kotiin tulevia palveluja.

Lasten ja nuorten oppimiseroja on kavennettava ja torjuttava nuorten syrjäytymistä. Viime kuukausina pidentyneitä hoitojonoja, Kulmuni sanoi.

Ihmisille töitä

Kulmunin mukaan Suomen suurin huoli ei ole, miten työpäivistä saataisiin lyhyempi. Suurin huoli on, miten yhä useammalla suomalaiselle saadaan työpaikka kaikkialla maassa.

– Keskustalle ei ole sellaista vaihtoehtoa, että nykyisiä työpaikkoja turvaavia ja uusia työpaikkoja luovia ratkaisuja ei nyt tehtäisi. Kun yritykset pärjäävät, myös työntekijät perheineen pärjäävät, Kulmuni linjasi.

Kulmunin mukaan Keskusta vaatii, että hallitus tulee pian pidettävistä budjettineuvotteluista ulos suomalaisen vientiteollisuuden tilannetta parantavan paketin kanssa. Keskustan puheenjohtaja tähdensi, että myös nuorten pahentuneeseen työttömyyteen on päättäväisesti puututtava.

Asiat tärkeysjärjestykseen

Kulmunin mukaan Suomessa on nyt keskityttävä isoihin, mutta suoraan ihmisten arjessa kautta Suomen tuntuviin asioihin.

– Siihen, että pidämme koronaviruksen kurissa, siihen että saamme ihmisille töitä ja siihen, että pidämme kaikki mukana, Kulmuni paalutti ja alleviivasi, että Suomi on vakavassa paikassa.

Puhe kokonaisuudessaan täällä>>

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä