Kulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä

Puheenjohtaja Katri Kulmuni

Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin mukaan Suomessa on nyt päättäväisesti torjuttava sosiaalista ja alueellista eriarvoistumista. Koronaviruksen aiheuttamasta terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä, Kulmuni sanoi avauspuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa perjantaina.

– Lapsiperheköyhyyttä on vähennettävä ja lisättävä perheiden kotiin tulevia palveluja.

Lasten ja nuorten oppimiseroja on kavennettava ja torjuttava nuorten syrjäytymistä. Viime kuukausina pidentyneitä hoitojonoja, Kulmuni sanoi.

Ihmisille töitä

Kulmunin mukaan Suomen suurin huoli ei ole, miten työpäivistä saataisiin lyhyempi. Suurin huoli on, miten yhä useammalla suomalaiselle saadaan työpaikka kaikkialla maassa.

– Keskustalle ei ole sellaista vaihtoehtoa, että nykyisiä työpaikkoja turvaavia ja uusia työpaikkoja luovia ratkaisuja ei nyt tehtäisi. Kun yritykset pärjäävät, myös työntekijät perheineen pärjäävät, Kulmuni linjasi.

Kulmunin mukaan Keskusta vaatii, että hallitus tulee pian pidettävistä budjettineuvotteluista ulos suomalaisen vientiteollisuuden tilannetta parantavan paketin kanssa. Keskustan puheenjohtaja tähdensi, että myös nuorten pahentuneeseen työttömyyteen on päättäväisesti puututtava.

Asiat tärkeysjärjestykseen

Kulmunin mukaan Suomessa on nyt keskityttävä isoihin, mutta suoraan ihmisten arjessa kautta Suomen tuntuviin asioihin.

– Siihen, että pidämme koronaviruksen kurissa, siihen että saamme ihmisille töitä ja siihen, että pidämme kaikki mukana, Kulmuni paalutti ja alleviivasi, että Suomi on vakavassa paikassa.

Puhe kokonaisuudessaan täällä>>

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä