Kulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä

Puheenjohtaja Katri Kulmuni

Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin mukaan Suomessa on nyt päättäväisesti torjuttava sosiaalista ja alueellista eriarvoistumista. Koronaviruksen aiheuttamasta terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä, Kulmuni sanoi avauspuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa perjantaina.

– Lapsiperheköyhyyttä on vähennettävä ja lisättävä perheiden kotiin tulevia palveluja.

Lasten ja nuorten oppimiseroja on kavennettava ja torjuttava nuorten syrjäytymistä. Viime kuukausina pidentyneitä hoitojonoja, Kulmuni sanoi.

Ihmisille töitä

Kulmunin mukaan Suomen suurin huoli ei ole, miten työpäivistä saataisiin lyhyempi. Suurin huoli on, miten yhä useammalla suomalaiselle saadaan työpaikka kaikkialla maassa.

– Keskustalle ei ole sellaista vaihtoehtoa, että nykyisiä työpaikkoja turvaavia ja uusia työpaikkoja luovia ratkaisuja ei nyt tehtäisi. Kun yritykset pärjäävät, myös työntekijät perheineen pärjäävät, Kulmuni linjasi.

Kulmunin mukaan Keskusta vaatii, että hallitus tulee pian pidettävistä budjettineuvotteluista ulos suomalaisen vientiteollisuuden tilannetta parantavan paketin kanssa. Keskustan puheenjohtaja tähdensi, että myös nuorten pahentuneeseen työttömyyteen on päättäväisesti puututtava.

Asiat tärkeysjärjestykseen

Kulmunin mukaan Suomessa on nyt keskityttävä isoihin, mutta suoraan ihmisten arjessa kautta Suomen tuntuviin asioihin.

– Siihen, että pidämme koronaviruksen kurissa, siihen että saamme ihmisille töitä ja siihen, että pidämme kaikki mukana, Kulmuni paalutti ja alleviivasi, että Suomi on vakavassa paikassa.

Puhe kokonaisuudessaan täällä>>

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Terveys- ja talouskriisistä ei saa tulla osattomuuden kriisiä