anu vehviläoinen keltakuvioinen paita valoheijaste taustalla

Toisekseen ratkaisisimme perusturvan ja työtulojen yhteensovituksen etuuden käänteisellä tuloverolla. Näin perusturvan päälle hankituista lisätuloista jäisi ihmiselle itselleen aina kohtuullinen määrä tuloja käteen.

Kolmas elementti on työllistymistä tukevien palveluiden uudistaminen yhden luukun ratkaisulla. Se tarkoittaa sitä, että ihminen pääsisi itse nykyistä nemmän vaikuttamaan itselleen sopivien mm. työllistymis- ja koulutuspalveluiden sisältöön.

Mallimme idea on, että perusturvan saajien tulee olla työelämän käytettävissä. On minulle ja Keskustalle täysin selvää, että terve työikäinen ihminen osallistuu työelämään, jos työtä vain on tarjolla.

En kannata vastikkeetonta klassista perustuloa, joka kuuluisi aukottomasti ja vastikkeetta jokaiselle kansalaiselle. Tällainen perustulo ei ole realismia. Yksi suomalaisen perustuloajattelun suomalaisista konkareista on Osmo Soininvaara. Myös hän on viisaasti todennut blogissaan, että vastikkeettomuus liittyy perustuloideologiaan, mutta ei se liity mitenkään loogisesti itse malliin.

Keskustan perustulomallin vahvuus on siinä, että siinä on realismia ja se on toteutettavissa käytännössä.

Tänään julkistettiin hallituksen perustulokokeilun ensimmäisiä tuloksia.
Kokeilu osoittaa, että pelkkä rahallinen kannustin ei yksinään riitä. Varsinkin pitkäaikaistyöttömät tarvitsevat työllistykseen myös palveluita.

Keskustan esityksessä palvelut kootaan yhdelle luukulle. Jokainen palveluita tarvitseva saa omavirkailijan, jonka tehtävä on auttaa kulkemaan palvelupolulla. On kehitettävä tuen malleja, jotka eivät ole pelkkää työn välittämistä. Tarjolla on oltava kokonaisvaltaisesti palveluita siihen, miten ihminen parantaa hyvinvointia- ja terveyttään, nostaa työkykyään ja lisää osaamistaan sellaiseksi, että hän voi työllistyä. Kyse on jatkuvan oppimisen mahdollistavista palveluista.

Hallituksen satunnaisotantaan perustunut perustulokokeilu on ollut rohkea askel niin kokeilutoiminnan näkökulmasta kuin itse aiheen eli perustulon osalta. Kokeilutoimintaa on jatkettava mittavaa sosiaaliturvauudistusta tehtäessä.

Vuoden päästä kansallinen tulorekisteri laajenee sisältämään myös ihmisten saamat sosiaalietuudet ja eläketulot. Käyttäen alustana kuluneella vaalikaudella rakennettua kansallista tulorekisteriä, voidaan seuraavaksi toteuttaa kokeilu, jossa on mukana myös veroelementti eli käänteisen tuloveron kokeilu.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen blogissaan: Vastikkeeton perustulo on utopiaa