katri kulmuni violettipaita studiokuva

– Mielestäni kokeilun vaatimaton vaikutus työllisyyteen tarkoittaa, ettei kaikille tulotasoon katsomatta maksettava kansalaispalkka ole taloudellista realismia. Seuraava askel tulisi olla perustulokokeilu käänteisestä tuloverosta, Kulmuni jatkaa.

Käänteinen eli negatiivinen tulovero tarkoittaa perustuloa, jossa alle tietyn tulotason ansaitsevat ihmiset saavat tuloista riippuvan tulonsiirron. Maksettava tuki leikkaantuisi ennustettavasti ja automaattisesti työtulojen kasvaessa niin, että työ kannattaisi aina. Malli korvaisi useat pienimmät perusturvaetuudet.

– Tavoite on, että työn tekeminen olisi joka tilanteessa kannattavaa ja ihminen tietää etukäteen, kuinka paljon hänelle jää perustulon lisäksi tekemästään työstä rahaa käteen, Kulmuni kertoo.

Nyt julkistettujen perustulokokeilun tulosten valossa erityisen tärkeää on liittää palvelut mukaan sosiaaliturvaan.

– Pelkkä vahva perusturva ei yksistään riitä, vaan monet perusturvan varassa olevat tarvitsevat myös työkykyään vahvistavia palveluita. Keskustan ajattelussa ihminen saisi itse enemmän päätäntävaltaa omista työllistymistä edistävistä palveluista, Kulmuni kertaa.

– Käänteisen tuloveron tavoitteet ovat varmasti kaikkien kannattamia. Se vapauttaisi ihmisiä byrokratiasta työntekoon, yrittäjyyteen tai hakeutumaan työllistymistä ja työkykyä edistäviin palveluihin. Todelliset vaikutukset ihmisten voimaannuttamiseen, työllistymiseen ja kansantalouteen selviävät parhaiten kokeilemalla, Kulmuni sanoo.

Keskustan malli ei ole lähtökohtaisesti syyperusteinen, vaan käänteisenä tuloverona tulosidonnainen. Keskustan mallissa perustuloon on oikeutettu vähävarainen, jolle sitä maksetaan katsomatta köyhyyden syytä.

[Keskustan malliin tästä]

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Kulmuni: Seuraavaksi kokeiltava käänteistä tuloveroa