katri kulmuni violettipaita studiokuva

– Mielestäni kokeilun vaatimaton vaikutus työllisyyteen tarkoittaa, ettei kaikille tulotasoon katsomatta maksettava kansalaispalkka ole taloudellista realismia. Seuraava askel tulisi olla perustulokokeilu käänteisestä tuloverosta, Kulmuni jatkaa.

Käänteinen eli negatiivinen tulovero tarkoittaa perustuloa, jossa alle tietyn tulotason ansaitsevat ihmiset saavat tuloista riippuvan tulonsiirron. Maksettava tuki leikkaantuisi ennustettavasti ja automaattisesti työtulojen kasvaessa niin, että työ kannattaisi aina. Malli korvaisi useat pienimmät perusturvaetuudet.

– Tavoite on, että työn tekeminen olisi joka tilanteessa kannattavaa ja ihminen tietää etukäteen, kuinka paljon hänelle jää perustulon lisäksi tekemästään työstä rahaa käteen, Kulmuni kertoo.

Nyt julkistettujen perustulokokeilun tulosten valossa erityisen tärkeää on liittää palvelut mukaan sosiaaliturvaan.

– Pelkkä vahva perusturva ei yksistään riitä, vaan monet perusturvan varassa olevat tarvitsevat myös työkykyään vahvistavia palveluita. Keskustan ajattelussa ihminen saisi itse enemmän päätäntävaltaa omista työllistymistä edistävistä palveluista, Kulmuni kertaa.

– Käänteisen tuloveron tavoitteet ovat varmasti kaikkien kannattamia. Se vapauttaisi ihmisiä byrokratiasta työntekoon, yrittäjyyteen tai hakeutumaan työllistymistä ja työkykyä edistäviin palveluihin. Todelliset vaikutukset ihmisten voimaannuttamiseen, työllistymiseen ja kansantalouteen selviävät parhaiten kokeilemalla, Kulmuni sanoo.

Keskustan malli ei ole lähtökohtaisesti syyperusteinen, vaan käänteisenä tuloverona tulosidonnainen. Keskustan mallissa perustuloon on oikeutettu vähävarainen, jolle sitä maksetaan katsomatta köyhyyden syytä.

[Keskustan malliin tästä]

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Kulmuni: Seuraavaksi kokeiltava käänteistä tuloveroa