Siirry sisältöön

katri kulmuni violettipaita studiokuva

– Mielestäni kokeilun vaatimaton vaikutus työllisyyteen tarkoittaa, ettei kaikille tulotasoon katsomatta maksettava kansalaispalkka ole taloudellista realismia. Seuraava askel tulisi olla perustulokokeilu käänteisestä tuloverosta, Kulmuni jatkaa.

Käänteinen eli negatiivinen tulovero tarkoittaa perustuloa, jossa alle tietyn tulotason ansaitsevat ihmiset saavat tuloista riippuvan tulonsiirron. Maksettava tuki leikkaantuisi ennustettavasti ja automaattisesti työtulojen kasvaessa niin, että työ kannattaisi aina. Malli korvaisi useat pienimmät perusturvaetuudet.

– Tavoite on, että työn tekeminen olisi joka tilanteessa kannattavaa ja ihminen tietää etukäteen, kuinka paljon hänelle jää perustulon lisäksi tekemästään työstä rahaa käteen, Kulmuni kertoo.

Nyt julkistettujen perustulokokeilun tulosten valossa erityisen tärkeää on liittää palvelut mukaan sosiaaliturvaan.

– Pelkkä vahva perusturva ei yksistään riitä, vaan monet perusturvan varassa olevat tarvitsevat myös työkykyään vahvistavia palveluita. Keskustan ajattelussa ihminen saisi itse enemmän päätäntävaltaa omista työllistymistä edistävistä palveluista, Kulmuni kertaa.

– Käänteisen tuloveron tavoitteet ovat varmasti kaikkien kannattamia. Se vapauttaisi ihmisiä byrokratiasta työntekoon, yrittäjyyteen tai hakeutumaan työllistymistä ja työkykyä edistäviin palveluihin. Todelliset vaikutukset ihmisten voimaannuttamiseen, työllistymiseen ja kansantalouteen selviävät parhaiten kokeilemalla, Kulmuni sanoo.

Keskustan malli ei ole lähtökohtaisesti syyperusteinen, vaan käänteisenä tuloverona tulosidonnainen. Keskustan mallissa perustuloon on oikeutettu vähävarainen, jolle sitä maksetaan katsomatta köyhyyden syytä.

[Keskustan malliin tästä]

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Kulmuni: Seuraavaksi kokeiltava käänteistä tuloveroa