Varapuheenjohtaja Katri Kulmuni: Vahvaan perusturvaan

Katri Kulmuni lilapaita studiokuva

– Itse ajattelen, että tärkeintä on itse asia. Uskon, että se on myös tavallisten suomalaisten kannalta olennaisinta, varapuheenjohtaja Katri Kulmuni toteaa

Keskusta on vahva perusturvapuolue. Olemme esimerkiksi 2000-luvulla nostaneet aina hallituksessa ollessamme kaikista pienimmät minimietuudet vanhempien ja sairaiden osalta työmarkkinatuen tasolle. Jostain syystä muut puolueet haluavat rakentaa näihin aina railon.

Keskusta on jo vuosikymmeniä ottanut kantaa perustulon puolesta. Ensimmäistä kertaa olemme kuitenkin nyt myös konkretisoineet, miten perustulo voitaisiin toteuttaa niissä reunaehdoissa, joissa Suomessa elämme. Nykyinen sekava ja monimutkainen sosiaaliturvajärjestelmämme, ikääntyminen, alhainen syntyvyys, syrjäytyminen ja julkisen talouden tila kaikki luovat painetta uudistukselle. On realismia, että perustuloon voidaan siirtyä vain vaiheittain kokeilujen ja vahvan perusturvan kautta.

– Keskustalaisessa ajattelussa lähdemme siitä, että perusturvan täytyy olla aina vahva. Ihmisen täytyy voida luottaa siihen, että nyt ja tulevaisuudessa on olemassa vahva perusturva jokaiseen elämäntilanteeseen, painottaa Kulmuni.

Jo nykyisin meillä on samankaltaisia ja samantasoisia vähimmäisetuuksia, joita kuitenkin kohdellaan eri tavalla. Haluamme, että jokainen voi luottaa vahvaan perusturvaan. Ajattelussamme tämä on nimeltään kannustava perustulo. Tämä tuki olisi nykyisten vähimmäisetuuksien suuruinen noin 550 – 560 euroa kuukaudessa. Ihminen olisi oikeutettu perustuloon, jos hän on pienituloinen. Emme siis luokittele köyhyyden syytä. Jokainen köyhä on oikeutettu perustuloon.

– Luotamme ihmiseen ja hänen haluunsa nousta pois köyhyydestä. Perustulo ei kahlitse ihmisen työllistymistä. Jokaiseen työtehtävään kannattaa tarttua ja se on mahdollista perustulon avulla. Työtulojen kasvaessa perustulo hiljalleen liukuisi pois. Tämä voidaan toteuttaa käänteisen tuloveron kokeilulla, johon avautuu nyt mahdollisuus ensimmäistä kertaa kansallisen tulorekisterin kautta. Automatisoitu järjestelmä mahdollistaa kuukausittain oikean kokoisen tuen maksamisen ihmisille työtuloihin yhteensovitettuna. Työstä jäisi aina myös selkeä ennalta laskettua summa käteen eikä reaaliaikaisuuden takia takaisinperintää tarvittaisi, Kulmuni avaa Keskustan esittämän mallin periaatteita.

Ihmiset tarvitsevat työllistyäkseen ja toimintakykynsä vahvistamiseksi myös palveluita. Näihin Keskusta haluaa antaa ihmisille itselleen enemmän päätäntävaltaa. Omavirkailijan avulla ihminen itse päättää, minkälaiset työllistymis-, työkyky-, kuntoutus- tai koulutuspalvelut hänet parhaiten hädän hetkellä auttaa taas takaisin työhön.

Kannnustavassa perustulossa ihmisellä itsellään on mahdollisuus ponnistaa pois köyhyydestä. Siihen voi luottaa, että perusturva on vahva, tapahtui elämässä mitä tahansa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVarapuheenjohtaja Katri Kulmuni: Vahvaan perusturvaan