Varapuheenjohtaja Katri Kulmuni: Vahvaan perusturvaan

Katri Kulmuni lilapaita studiokuva

– Itse ajattelen, että tärkeintä on itse asia. Uskon, että se on myös tavallisten suomalaisten kannalta olennaisinta, varapuheenjohtaja Katri Kulmuni toteaa

Keskusta on vahva perusturvapuolue. Olemme esimerkiksi 2000-luvulla nostaneet aina hallituksessa ollessamme kaikista pienimmät minimietuudet vanhempien ja sairaiden osalta työmarkkinatuen tasolle. Jostain syystä muut puolueet haluavat rakentaa näihin aina railon.

Keskusta on jo vuosikymmeniä ottanut kantaa perustulon puolesta. Ensimmäistä kertaa olemme kuitenkin nyt myös konkretisoineet, miten perustulo voitaisiin toteuttaa niissä reunaehdoissa, joissa Suomessa elämme. Nykyinen sekava ja monimutkainen sosiaaliturvajärjestelmämme, ikääntyminen, alhainen syntyvyys, syrjäytyminen ja julkisen talouden tila kaikki luovat painetta uudistukselle. On realismia, että perustuloon voidaan siirtyä vain vaiheittain kokeilujen ja vahvan perusturvan kautta.

– Keskustalaisessa ajattelussa lähdemme siitä, että perusturvan täytyy olla aina vahva. Ihmisen täytyy voida luottaa siihen, että nyt ja tulevaisuudessa on olemassa vahva perusturva jokaiseen elämäntilanteeseen, painottaa Kulmuni.

Jo nykyisin meillä on samankaltaisia ja samantasoisia vähimmäisetuuksia, joita kuitenkin kohdellaan eri tavalla. Haluamme, että jokainen voi luottaa vahvaan perusturvaan. Ajattelussamme tämä on nimeltään kannustava perustulo. Tämä tuki olisi nykyisten vähimmäisetuuksien suuruinen noin 550 – 560 euroa kuukaudessa. Ihminen olisi oikeutettu perustuloon, jos hän on pienituloinen. Emme siis luokittele köyhyyden syytä. Jokainen köyhä on oikeutettu perustuloon.

– Luotamme ihmiseen ja hänen haluunsa nousta pois köyhyydestä. Perustulo ei kahlitse ihmisen työllistymistä. Jokaiseen työtehtävään kannattaa tarttua ja se on mahdollista perustulon avulla. Työtulojen kasvaessa perustulo hiljalleen liukuisi pois. Tämä voidaan toteuttaa käänteisen tuloveron kokeilulla, johon avautuu nyt mahdollisuus ensimmäistä kertaa kansallisen tulorekisterin kautta. Automatisoitu järjestelmä mahdollistaa kuukausittain oikean kokoisen tuen maksamisen ihmisille työtuloihin yhteensovitettuna. Työstä jäisi aina myös selkeä ennalta laskettua summa käteen eikä reaaliaikaisuuden takia takaisinperintää tarvittaisi, Kulmuni avaa Keskustan esittämän mallin periaatteita.

Ihmiset tarvitsevat työllistyäkseen ja toimintakykynsä vahvistamiseksi myös palveluita. Näihin Keskusta haluaa antaa ihmisille itselleen enemmän päätäntävaltaa. Omavirkailijan avulla ihminen itse päättää, minkälaiset työllistymis-, työkyky-, kuntoutus- tai koulutuspalvelut hänet parhaiten hädän hetkellä auttaa taas takaisin työhön.

Kannnustavassa perustulossa ihmisellä itsellään on mahdollisuus ponnistaa pois köyhyydestä. Siihen voi luottaa, että perusturva on vahva, tapahtui elämässä mitä tahansa.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVarapuheenjohtaja Katri Kulmuni: Vahvaan perusturvaan