Keskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen

Suomen arvoisia tekoja logo

– Mallimme yksinkertaistaa ja yhtenäistää samansuuruisia perusetuuksia ja varmistaa, että kaikissa tilanteissa työn tekeminen on tekijälleen myös taloudellisesti kannattavaa. Uskomme, että ihmisen oma kokemus työssä onnistumisesta antaa paitsi paremman taloudellisen turvan samalla parantaa mahdollisuuksia ponnistaa eteenpäin työttömyydestä. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ja auttaa, jotta jokainen voisi löytää oman polkunsa ja nousta jaloilleen, sanoo perustulomallityötä johtanut Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan perustulomallissa palvelut kytketään tiiviiksi osaksi ihmisten työllistymistä, otetaan käyttöön käänteinen tuloverokokeilu ja huolehditaan siitä, että ihmisillä on suurempi päätäntävalta omiin työllistymistä ja kuntoutumista edesauttaviin palveluihin. Kannustavan perustulon malli vastaa omalta osaltaan työelämän suuriin muutoksiin ja ihmisten vaihtuviin tilanteisiin työssäolon, työttömyyden, yrittäjyyden, perheen perustamisen ja opiskelun välillä.

– Palvelut pitää saada omavirkailijalta, joka ohjaa läpi palveluiden. On samantekevää, saako palvelut Kelan, työvoima- tai sosiaalitoimiston luukulta. Ihmistä ei pidä pompotella. Näin asiakas voi entistä paremmin olla itse mukana palveluidensa suunnittelussa ja itseään koskevassa päätöksenteossa, painottaa Kulmuni.

– Kannustavan perustulon kustannuksia ja työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida. Siksi mallin käyttöönotossa on syytä edetä kokeilujen kautta. Näin saadaan riittävästi tietoa, jotta uudistus voidaan toteuttaa julkisen talouden kannalta kestävästi. Kaiken kaikkiaan kannustavalla perustulolla on mahdollista poistaa byrokratialoukkuja ja voimaannuttaa ihmisiä osaksi yhteiskuntaa. Ihmisen oman erityisen elämän polun löytämisen merkitystä ei edes pysty mittaamaan rahassa, painottaa Kulmuni yhtä uudistuksen keskeistä tavoitetta.

Lue koko Keskustan kannustavan perustulon malli täältä: www.keskusta.fi/perustulo

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen