Keskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen

Suomen arvoisia tekoja logo

– Mallimme yksinkertaistaa ja yhtenäistää samansuuruisia perusetuuksia ja varmistaa, että kaikissa tilanteissa työn tekeminen on tekijälleen myös taloudellisesti kannattavaa. Uskomme, että ihmisen oma kokemus työssä onnistumisesta antaa paitsi paremman taloudellisen turvan samalla parantaa mahdollisuuksia ponnistaa eteenpäin työttömyydestä. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ja auttaa, jotta jokainen voisi löytää oman polkunsa ja nousta jaloilleen, sanoo perustulomallityötä johtanut Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan perustulomallissa palvelut kytketään tiiviiksi osaksi ihmisten työllistymistä, otetaan käyttöön käänteinen tuloverokokeilu ja huolehditaan siitä, että ihmisillä on suurempi päätäntävalta omiin työllistymistä ja kuntoutumista edesauttaviin palveluihin. Kannustavan perustulon malli vastaa omalta osaltaan työelämän suuriin muutoksiin ja ihmisten vaihtuviin tilanteisiin työssäolon, työttömyyden, yrittäjyyden, perheen perustamisen ja opiskelun välillä.

– Palvelut pitää saada omavirkailijalta, joka ohjaa läpi palveluiden. On samantekevää, saako palvelut Kelan, työvoima- tai sosiaalitoimiston luukulta. Ihmistä ei pidä pompotella. Näin asiakas voi entistä paremmin olla itse mukana palveluidensa suunnittelussa ja itseään koskevassa päätöksenteossa, painottaa Kulmuni.

– Kannustavan perustulon kustannuksia ja työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida. Siksi mallin käyttöönotossa on syytä edetä kokeilujen kautta. Näin saadaan riittävästi tietoa, jotta uudistus voidaan toteuttaa julkisen talouden kannalta kestävästi. Kaiken kaikkiaan kannustavalla perustulolla on mahdollista poistaa byrokratialoukkuja ja voimaannuttaa ihmisiä osaksi yhteiskuntaa. Ihmisen oman erityisen elämän polun löytämisen merkitystä ei edes pysty mittaamaan rahassa, painottaa Kulmuni yhtä uudistuksen keskeistä tavoitetta.

Lue koko Keskustan kannustavan perustulon malli täältä: www.keskusta.fi/perustulo

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen