Keskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen

Suomen arvoisia tekoja logo

– Mallimme yksinkertaistaa ja yhtenäistää samansuuruisia perusetuuksia ja varmistaa, että kaikissa tilanteissa työn tekeminen on tekijälleen myös taloudellisesti kannattavaa. Uskomme, että ihmisen oma kokemus työssä onnistumisesta antaa paitsi paremman taloudellisen turvan samalla parantaa mahdollisuuksia ponnistaa eteenpäin työttömyydestä. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ja auttaa, jotta jokainen voisi löytää oman polkunsa ja nousta jaloilleen, sanoo perustulomallityötä johtanut Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan perustulomallissa palvelut kytketään tiiviiksi osaksi ihmisten työllistymistä, otetaan käyttöön käänteinen tuloverokokeilu ja huolehditaan siitä, että ihmisillä on suurempi päätäntävalta omiin työllistymistä ja kuntoutumista edesauttaviin palveluihin. Kannustavan perustulon malli vastaa omalta osaltaan työelämän suuriin muutoksiin ja ihmisten vaihtuviin tilanteisiin työssäolon, työttömyyden, yrittäjyyden, perheen perustamisen ja opiskelun välillä.

– Palvelut pitää saada omavirkailijalta, joka ohjaa läpi palveluiden. On samantekevää, saako palvelut Kelan, työvoima- tai sosiaalitoimiston luukulta. Ihmistä ei pidä pompotella. Näin asiakas voi entistä paremmin olla itse mukana palveluidensa suunnittelussa ja itseään koskevassa päätöksenteossa, painottaa Kulmuni.

– Kannustavan perustulon kustannuksia ja työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida. Siksi mallin käyttöönotossa on syytä edetä kokeilujen kautta. Näin saadaan riittävästi tietoa, jotta uudistus voidaan toteuttaa julkisen talouden kannalta kestävästi. Kaiken kaikkiaan kannustavalla perustulolla on mahdollista poistaa byrokratialoukkuja ja voimaannuttaa ihmisiä osaksi yhteiskuntaa. Ihmisen oman erityisen elämän polun löytämisen merkitystä ei edes pysty mittaamaan rahassa, painottaa Kulmuni yhtä uudistuksen keskeistä tavoitetta.

Lue koko Keskustan kannustavan perustulon malli täältä: www.keskusta.fi/perustulo

Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
Saarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa - etätyö ei jää vain koronailmiöksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen