Keskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen

Suomen arvoisia tekoja logo

– Mallimme yksinkertaistaa ja yhtenäistää samansuuruisia perusetuuksia ja varmistaa, että kaikissa tilanteissa työn tekeminen on tekijälleen myös taloudellisesti kannattavaa. Uskomme, että ihmisen oma kokemus työssä onnistumisesta antaa paitsi paremman taloudellisen turvan samalla parantaa mahdollisuuksia ponnistaa eteenpäin työttömyydestä. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ja auttaa, jotta jokainen voisi löytää oman polkunsa ja nousta jaloilleen, sanoo perustulomallityötä johtanut Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan perustulomallissa palvelut kytketään tiiviiksi osaksi ihmisten työllistymistä, otetaan käyttöön käänteinen tuloverokokeilu ja huolehditaan siitä, että ihmisillä on suurempi päätäntävalta omiin työllistymistä ja kuntoutumista edesauttaviin palveluihin. Kannustavan perustulon malli vastaa omalta osaltaan työelämän suuriin muutoksiin ja ihmisten vaihtuviin tilanteisiin työssäolon, työttömyyden, yrittäjyyden, perheen perustamisen ja opiskelun välillä.

– Palvelut pitää saada omavirkailijalta, joka ohjaa läpi palveluiden. On samantekevää, saako palvelut Kelan, työvoima- tai sosiaalitoimiston luukulta. Ihmistä ei pidä pompotella. Näin asiakas voi entistä paremmin olla itse mukana palveluidensa suunnittelussa ja itseään koskevassa päätöksenteossa, painottaa Kulmuni.

– Kannustavan perustulon kustannuksia ja työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida. Siksi mallin käyttöönotossa on syytä edetä kokeilujen kautta. Näin saadaan riittävästi tietoa, jotta uudistus voidaan toteuttaa julkisen talouden kannalta kestävästi. Kaiken kaikkiaan kannustavalla perustulolla on mahdollista poistaa byrokratialoukkuja ja voimaannuttaa ihmisiä osaksi yhteiskuntaa. Ihmisen oman erityisen elämän polun löytämisen merkitystä ei edes pysty mittaamaan rahassa, painottaa Kulmuni yhtä uudistuksen keskeistä tavoitetta.

Lue koko Keskustan kannustavan perustulon malli täältä: www.keskusta.fi/perustulo

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen