Keskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen

Suomen arvoisia tekoja logo

– Mallimme yksinkertaistaa ja yhtenäistää samansuuruisia perusetuuksia ja varmistaa, että kaikissa tilanteissa työn tekeminen on tekijälleen myös taloudellisesti kannattavaa. Uskomme, että ihmisen oma kokemus työssä onnistumisesta antaa paitsi paremman taloudellisen turvan samalla parantaa mahdollisuuksia ponnistaa eteenpäin työttömyydestä. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ja auttaa, jotta jokainen voisi löytää oman polkunsa ja nousta jaloilleen, sanoo perustulomallityötä johtanut Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan perustulomallissa palvelut kytketään tiiviiksi osaksi ihmisten työllistymistä, otetaan käyttöön käänteinen tuloverokokeilu ja huolehditaan siitä, että ihmisillä on suurempi päätäntävalta omiin työllistymistä ja kuntoutumista edesauttaviin palveluihin. Kannustavan perustulon malli vastaa omalta osaltaan työelämän suuriin muutoksiin ja ihmisten vaihtuviin tilanteisiin työssäolon, työttömyyden, yrittäjyyden, perheen perustamisen ja opiskelun välillä.

– Palvelut pitää saada omavirkailijalta, joka ohjaa läpi palveluiden. On samantekevää, saako palvelut Kelan, työvoima- tai sosiaalitoimiston luukulta. Ihmistä ei pidä pompotella. Näin asiakas voi entistä paremmin olla itse mukana palveluidensa suunnittelussa ja itseään koskevassa päätöksenteossa, painottaa Kulmuni.

– Kannustavan perustulon kustannuksia ja työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida. Siksi mallin käyttöönotossa on syytä edetä kokeilujen kautta. Näin saadaan riittävästi tietoa, jotta uudistus voidaan toteuttaa julkisen talouden kannalta kestävästi. Kaiken kaikkiaan kannustavalla perustulolla on mahdollista poistaa byrokratialoukkuja ja voimaannuttaa ihmisiä osaksi yhteiskuntaa. Ihmisen oman erityisen elämän polun löytämisen merkitystä ei edes pysty mittaamaan rahassa, painottaa Kulmuni yhtä uudistuksen keskeistä tavoitetta.

Lue koko Keskustan kannustavan perustulon malli täältä: www.keskusta.fi/perustulo

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perustulomalli kannustaa työhön ja osallisuuteen