Markus Lohi puku studiokuva

– Suomen tulee olla kestävän kaivostoiminnan mallimaa. Ympäristönäkökohdat ja sosiaalisten vaikutusten hallinta kuuluvat kaivostoimintaan koko sen elinkaaren ajan. Kaivostoiminta sovitetaan paikallisesti yhteen kunkin kaivospaikkakunnan muun elinkeinotoiminnan kanssa, Lohi nostaa esiin keskeisiä lähtökohtia.

Kaivannaismineraaleja tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän esimerkiksi sähköautojen akkujen valmistukseen. Suomen maaperässä on paljon rikkauksia. Kaivostoimintaa pitää Keskustan mielestä kehittää vastuullisesti ympäristö huomioiden sekä maanomistajien ja alueen asukkaiden oikeudet turvaten.

– Me suomalaiset päätämme itse, kuinka kansallisvarallisuuttamme hyödynnetään. Siksi jokainen kaivos on kolmen lukon takana: toiminnan aloittamiseen vaaditaan kaivoslupa, ympäristöluvat sekä kaava. Kukaan ei voi tulla kodin tai mökin ikkunan alle malmia etsimään tai kaivosta perustamaan, muistuttaa Lohi.

Kaivostoiminnan hyödyistä entistä suuremman osan pitää jäädä Suomeen ja kaivospaikkakunnalle. Keskusta ei kannata yleistä kaivos- tai louhintaveroa. Kaivosverotukseen tarvitaan perusteellinen valmistelu. Kohtuullinen osa kaivoksen tuotosta pitää kuulua kaivoksen sijaintikunnalle, missä myös toiminnan vaikutukset tuntuvat eniten.

– Korostamme koko kaivostoiminnan osalta paikallisten asukkaiden, maanomistajien ja elinkeinotoiminnan kuulemisen ja vaikuttamisen merkitystä. Keskusta haluaa madaltaa paikallisten kynnystä vaikuttaa omaa elinympäristöään koskeviin asioihin. Kunnilla pitää olla oikeus kaavoituksen kautta päättää, onko kaivostoiminta kunnan alueella ylipäätään mahdollista, huomauttaa Lohi.

Kaivoksista väistämättä aiheutuvien vaikutusten minimoimiseksi Keskusta esittää, että ympäristövahinkovakuutusjärjestelmä uudistetaan. Ennen kaivostoiminnan aloittamista kerättävät vakuusmaksut ohjattaisiin jatkossa luonnonvararahastoon, jonka kautta katetaan sekä ympäristön pilaantumisuhka- ja vahinkotilanteet että mahdollisten konkurssitilanteiden jälkihoito.

Keskusta esittää kaivostoiminnan ympäristöhaittojen hyvittämiseen ekologisen kompensaation mahdollisuutta. Näin voisimme paremmin tukea luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

[Kaivoslinjaus kokonaisuudessaan löytyy täältä]

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kaivoslinjaus: Kaivoksia tarvitaan, mutta luontoa suojellen ja paikalliset oikeudet turvaten