Markus Lohi puku studiokuva

– Suomen tulee olla kestävän kaivostoiminnan mallimaa. Ympäristönäkökohdat ja sosiaalisten vaikutusten hallinta kuuluvat kaivostoimintaan koko sen elinkaaren ajan. Kaivostoiminta sovitetaan paikallisesti yhteen kunkin kaivospaikkakunnan muun elinkeinotoiminnan kanssa, Lohi nostaa esiin keskeisiä lähtökohtia.

Kaivannaismineraaleja tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän esimerkiksi sähköautojen akkujen valmistukseen. Suomen maaperässä on paljon rikkauksia. Kaivostoimintaa pitää Keskustan mielestä kehittää vastuullisesti ympäristö huomioiden sekä maanomistajien ja alueen asukkaiden oikeudet turvaten.

– Me suomalaiset päätämme itse, kuinka kansallisvarallisuuttamme hyödynnetään. Siksi jokainen kaivos on kolmen lukon takana: toiminnan aloittamiseen vaaditaan kaivoslupa, ympäristöluvat sekä kaava. Kukaan ei voi tulla kodin tai mökin ikkunan alle malmia etsimään tai kaivosta perustamaan, muistuttaa Lohi.

Kaivostoiminnan hyödyistä entistä suuremman osan pitää jäädä Suomeen ja kaivospaikkakunnalle. Keskusta ei kannata yleistä kaivos- tai louhintaveroa. Kaivosverotukseen tarvitaan perusteellinen valmistelu. Kohtuullinen osa kaivoksen tuotosta pitää kuulua kaivoksen sijaintikunnalle, missä myös toiminnan vaikutukset tuntuvat eniten.

– Korostamme koko kaivostoiminnan osalta paikallisten asukkaiden, maanomistajien ja elinkeinotoiminnan kuulemisen ja vaikuttamisen merkitystä. Keskusta haluaa madaltaa paikallisten kynnystä vaikuttaa omaa elinympäristöään koskeviin asioihin. Kunnilla pitää olla oikeus kaavoituksen kautta päättää, onko kaivostoiminta kunnan alueella ylipäätään mahdollista, huomauttaa Lohi.

Kaivoksista väistämättä aiheutuvien vaikutusten minimoimiseksi Keskusta esittää, että ympäristövahinkovakuutusjärjestelmä uudistetaan. Ennen kaivostoiminnan aloittamista kerättävät vakuusmaksut ohjattaisiin jatkossa luonnonvararahastoon, jonka kautta katetaan sekä ympäristön pilaantumisuhka- ja vahinkotilanteet että mahdollisten konkurssitilanteiden jälkihoito.

Keskusta esittää kaivostoiminnan ympäristöhaittojen hyvittämiseen ekologisen kompensaation mahdollisuutta. Näin voisimme paremmin tukea luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

[Kaivoslinjaus kokonaisuudessaan löytyy täältä]

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kaivoslinjaus: Kaivoksia tarvitaan, mutta luontoa suojellen ja paikalliset oikeudet turvaten