Markus Lohi puku studiokuva

– Suomen tulee olla kestävän kaivostoiminnan mallimaa. Ympäristönäkökohdat ja sosiaalisten vaikutusten hallinta kuuluvat kaivostoimintaan koko sen elinkaaren ajan. Kaivostoiminta sovitetaan paikallisesti yhteen kunkin kaivospaikkakunnan muun elinkeinotoiminnan kanssa, Lohi nostaa esiin keskeisiä lähtökohtia.

Kaivannaismineraaleja tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän esimerkiksi sähköautojen akkujen valmistukseen. Suomen maaperässä on paljon rikkauksia. Kaivostoimintaa pitää Keskustan mielestä kehittää vastuullisesti ympäristö huomioiden sekä maanomistajien ja alueen asukkaiden oikeudet turvaten.

– Me suomalaiset päätämme itse, kuinka kansallisvarallisuuttamme hyödynnetään. Siksi jokainen kaivos on kolmen lukon takana: toiminnan aloittamiseen vaaditaan kaivoslupa, ympäristöluvat sekä kaava. Kukaan ei voi tulla kodin tai mökin ikkunan alle malmia etsimään tai kaivosta perustamaan, muistuttaa Lohi.

Kaivostoiminnan hyödyistä entistä suuremman osan pitää jäädä Suomeen ja kaivospaikkakunnalle. Keskusta ei kannata yleistä kaivos- tai louhintaveroa. Kaivosverotukseen tarvitaan perusteellinen valmistelu. Kohtuullinen osa kaivoksen tuotosta pitää kuulua kaivoksen sijaintikunnalle, missä myös toiminnan vaikutukset tuntuvat eniten.

– Korostamme koko kaivostoiminnan osalta paikallisten asukkaiden, maanomistajien ja elinkeinotoiminnan kuulemisen ja vaikuttamisen merkitystä. Keskusta haluaa madaltaa paikallisten kynnystä vaikuttaa omaa elinympäristöään koskeviin asioihin. Kunnilla pitää olla oikeus kaavoituksen kautta päättää, onko kaivostoiminta kunnan alueella ylipäätään mahdollista, huomauttaa Lohi.

Kaivoksista väistämättä aiheutuvien vaikutusten minimoimiseksi Keskusta esittää, että ympäristövahinkovakuutusjärjestelmä uudistetaan. Ennen kaivostoiminnan aloittamista kerättävät vakuusmaksut ohjattaisiin jatkossa luonnonvararahastoon, jonka kautta katetaan sekä ympäristön pilaantumisuhka- ja vahinkotilanteet että mahdollisten konkurssitilanteiden jälkihoito.

Keskusta esittää kaivostoiminnan ympäristöhaittojen hyvittämiseen ekologisen kompensaation mahdollisuutta. Näin voisimme paremmin tukea luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

[Kaivoslinjaus kokonaisuudessaan löytyy täältä]

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kaivoslinjaus: Kaivoksia tarvitaan, mutta luontoa suojellen ja paikalliset oikeudet turvaten