Markus Lohi puku studiokuva

– Suomen tulee olla kestävän kaivostoiminnan mallimaa. Ympäristönäkökohdat ja sosiaalisten vaikutusten hallinta kuuluvat kaivostoimintaan koko sen elinkaaren ajan. Kaivostoiminta sovitetaan paikallisesti yhteen kunkin kaivospaikkakunnan muun elinkeinotoiminnan kanssa, Lohi nostaa esiin keskeisiä lähtökohtia.

Kaivannaismineraaleja tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän esimerkiksi sähköautojen akkujen valmistukseen. Suomen maaperässä on paljon rikkauksia. Kaivostoimintaa pitää Keskustan mielestä kehittää vastuullisesti ympäristö huomioiden sekä maanomistajien ja alueen asukkaiden oikeudet turvaten.

– Me suomalaiset päätämme itse, kuinka kansallisvarallisuuttamme hyödynnetään. Siksi jokainen kaivos on kolmen lukon takana: toiminnan aloittamiseen vaaditaan kaivoslupa, ympäristöluvat sekä kaava. Kukaan ei voi tulla kodin tai mökin ikkunan alle malmia etsimään tai kaivosta perustamaan, muistuttaa Lohi.

Kaivostoiminnan hyödyistä entistä suuremman osan pitää jäädä Suomeen ja kaivospaikkakunnalle. Keskusta ei kannata yleistä kaivos- tai louhintaveroa. Kaivosverotukseen tarvitaan perusteellinen valmistelu. Kohtuullinen osa kaivoksen tuotosta pitää kuulua kaivoksen sijaintikunnalle, missä myös toiminnan vaikutukset tuntuvat eniten.

– Korostamme koko kaivostoiminnan osalta paikallisten asukkaiden, maanomistajien ja elinkeinotoiminnan kuulemisen ja vaikuttamisen merkitystä. Keskusta haluaa madaltaa paikallisten kynnystä vaikuttaa omaa elinympäristöään koskeviin asioihin. Kunnilla pitää olla oikeus kaavoituksen kautta päättää, onko kaivostoiminta kunnan alueella ylipäätään mahdollista, huomauttaa Lohi.

Kaivoksista väistämättä aiheutuvien vaikutusten minimoimiseksi Keskusta esittää, että ympäristövahinkovakuutusjärjestelmä uudistetaan. Ennen kaivostoiminnan aloittamista kerättävät vakuusmaksut ohjattaisiin jatkossa luonnonvararahastoon, jonka kautta katetaan sekä ympäristön pilaantumisuhka- ja vahinkotilanteet että mahdollisten konkurssitilanteiden jälkihoito.

Keskusta esittää kaivostoiminnan ympäristöhaittojen hyvittämiseen ekologisen kompensaation mahdollisuutta. Näin voisimme paremmin tukea luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

Lue kaivoslinjaus täältä:
www.keskusta.fi/kaivoslinjaus

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kaivoslinjaus: Kaivoksia tarvitaan, mutta luontoa suojellen ja paikalliset oikeudet turvaten