Siirry sisältöön

Ikäihminen laiturinnokassa tuolissa, järvi ja metsä maisemaa

Talouden nk. kestävyysvajetta korjataan parhaiten työllisyyttä edelleen nostamalla. Keskustalla on valtiovarainministeriötä vahvempi tavoite 75% työllisyysasteesta jo ensi vaalikaudella (VM:llä 2025). Tämä tarkoittaisi 2,5 % parannusta nykyiseen työllisyyden tasoon.

Nykyisen hallituksen aikana työllisyysaste on noussut jo 4,5%-yksikköä. Yritysten kasvun mahdollistaminen ja uusien työpaikkojen luominen ovat keskeinen keino vahvistaa kasvua ja rahoittaa satsaukset julkista taloutta vaarantamatta. Työpaikka on iso osa toimeentuloa ja hyvää elämänlaatua jokaiselle työikäiselle ja työkykyiselle.

Hyvinvointiyhteiskunnan turvaaminen edellyttää riittäviä verotuloja. Työnteon ja pk-yrittämisen verotusta on maltillisesti kevennettävä, mutta samaan aikaan esimerkiksi ympäristöön ja terveyteen liittyviä haittaveroja voidaan hieman kiristääkin.

Kestävyysvajeen osalta olennaista on sote-uudistuksen hyväksyminen eduskunnassa tänä keväänä ja sen toimeenpano ensi vaalikaudella. Viivästyksiin ei ole enää varaa.

Tärkeää on myös monimutkaisen sosiaaliturvan uudistaminen. Siitä on tehtävä yksinkertaisempi ja paremmin työntekoa tukeva. Perusturvaa on myös parannettava. Esimerkiksi pienimpiä eläkkeitä on nostettava. Ei voi olla niin, että pienituloinen eläkeläinen joutuu valitsemaan, riittävätkö rahat ruokaan vai lääkkeisiin.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen VM:n talousraportista: Työllisyydellä talous kuntoon ja parannusta perusturvaan