Ikäihminen laiturinnokassa tuolissa, järvi ja metsä maisemaa

Talouden nk. kestävyysvajetta korjataan parhaiten työllisyyttä edelleen nostamalla. Keskustalla on valtiovarainministeriötä vahvempi tavoite 75% työllisyysasteesta jo ensi vaalikaudella (VM:llä 2025). Tämä tarkoittaisi 2,5 % parannusta nykyiseen työllisyyden tasoon.

Nykyisen hallituksen aikana työllisyysaste on noussut jo 4,5%-yksikköä. Yritysten kasvun mahdollistaminen ja uusien työpaikkojen luominen ovat keskeinen keino vahvistaa kasvua ja rahoittaa satsaukset julkista taloutta vaarantamatta. Työpaikka on iso osa toimeentuloa ja hyvää elämänlaatua jokaiselle työikäiselle ja työkykyiselle.

Hyvinvointiyhteiskunnan turvaaminen edellyttää riittäviä verotuloja. Työnteon ja pk-yrittämisen verotusta on maltillisesti kevennettävä, mutta samaan aikaan esimerkiksi ympäristöön ja terveyteen liittyviä haittaveroja voidaan hieman kiristääkin.

Kestävyysvajeen osalta olennaista on sote-uudistuksen hyväksyminen eduskunnassa tänä keväänä ja sen toimeenpano ensi vaalikaudella. Viivästyksiin ei ole enää varaa.

Tärkeää on myös monimutkaisen sosiaaliturvan uudistaminen. Siitä on tehtävä yksinkertaisempi ja paremmin työntekoa tukeva. Perusturvaa on myös parannettava. Esimerkiksi pienimpiä eläkkeitä on nostettava. Ei voi olla niin, että pienituloinen eläkeläinen joutuu valitsemaan, riittävätkö rahat ruokaan vai lääkkeisiin.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen VM:n talousraportista: Työllisyydellä talous kuntoon ja parannusta perusturvaan