Ikäihminen laiturinnokassa tuolissa, järvi ja metsä maisemaa

Talouden nk. kestävyysvajetta korjataan parhaiten työllisyyttä edelleen nostamalla. Keskustalla on valtiovarainministeriötä vahvempi tavoite 75% työllisyysasteesta jo ensi vaalikaudella (VM:llä 2025). Tämä tarkoittaisi 2,5 % parannusta nykyiseen työllisyyden tasoon.

Nykyisen hallituksen aikana työllisyysaste on noussut jo 4,5%-yksikköä. Yritysten kasvun mahdollistaminen ja uusien työpaikkojen luominen ovat keskeinen keino vahvistaa kasvua ja rahoittaa satsaukset julkista taloutta vaarantamatta. Työpaikka on iso osa toimeentuloa ja hyvää elämänlaatua jokaiselle työikäiselle ja työkykyiselle.

Hyvinvointiyhteiskunnan turvaaminen edellyttää riittäviä verotuloja. Työnteon ja pk-yrittämisen verotusta on maltillisesti kevennettävä, mutta samaan aikaan esimerkiksi ympäristöön ja terveyteen liittyviä haittaveroja voidaan hieman kiristääkin.

Kestävyysvajeen osalta olennaista on sote-uudistuksen hyväksyminen eduskunnassa tänä keväänä ja sen toimeenpano ensi vaalikaudella. Viivästyksiin ei ole enää varaa.

Tärkeää on myös monimutkaisen sosiaaliturvan uudistaminen. Siitä on tehtävä yksinkertaisempi ja paremmin työntekoa tukeva. Perusturvaa on myös parannettava. Esimerkiksi pienimpiä eläkkeitä on nostettava. Ei voi olla niin, että pienituloinen eläkeläinen joutuu valitsemaan, riittävätkö rahat ruokaan vai lääkkeisiin.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen VM:n talousraportista: Työllisyydellä talous kuntoon ja parannusta perusturvaan