Suomen arvoisia tekoja logo

Keskusta lähtee eduskuntavaaleihin perheet, ilmasto ja koko Suomesta huolehtiminen kärkiteemoinaan. Myös sivistys, turvallisuus ja suomalainen ruoka nostetaan vahvasti esiin. Keskusta julkisti eduskuntavaaliohjelman kampanjansa avaustilaisuudessa Helsingin Tennispalatsissa. Mukana linkki Juha Sipilän puheeseen ja kuvia vaalistartista.

– Lähdemme kevään vaaleihin tunnuksella ”Suomen arvoisia tekoja”. Kutsumme kaikki rakentamaan entistä parempaa yhteiskuntaa, joka varmistaa ihmisille hyvän elämän edellytykset. Jokainen meistä on Suomen arvoinen tekijä, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen avaa ohjelman ydinviestiä.

Keskusta on tehnyt läpi historian Suomen arvoisia tekoja: eheyden rakentaminen sisällissodan jälkeen, lapsilisät kaikkiin koteihin, peruskoulu, laaja yliopistoverkko, kotihoidon tuki ja takuueläke.

– Nyt Suomen talous laitettiin kuntoon. 140 000 suomalaista enemmän herää aamuisin töihin.

Työllisyyden lisääminen on myös parasta aluepolitiikkaa. Puolue lupaa jatkaa tällä vaalikaudella aloitettua työtä, jotta neljän seuraavan vuoden aikana yli 100 000 ihmistä saisi työpaikan ja työllisyysaste nousisi 75 prosenttiin, puheenjohtaja Juha Sipilä muistuttaa.

– Keskusta tahtoo tehdä Suomen arvoisia tekoja myös jatkossa: jokaisella on oikeus työhön, koko maasta on pidettävä huolta ja perheiden pärjäämistä on tuettava, puolueen puheenjohtaja Juha Sipilä nostaa esiin Keskustan seuraavan vaalikauden isoa tehtävää, Sipilä jatkaa.

Keskustalle perhe merkitsee sukupolvien ketjua vauvasta ikäihmisiin. Puolue haluaa perhevapaa- uudistuksen, joka lähtee perheiden tarpeista. Harkinnanvarainen ylimääräinen lapsilisä, kunnallinen kotiapu, joustavat työajat, osa-aika- ja etätyö ovat esimerkkejä vanhemmuuden tukemiseen ja lapsiperheköyhyyden taittamiseen tarvittavista toimista.

– Jokainen ihminen muksusta mummoon tarvitsee rinnalleen toista, välittävää ihmistä. Itsemääräämisoikeus ja arvostava kohtelu koskee kaikkia. Keskusta korottaisi takuueläkettä ja varmistaisi jokaiselle ikäihmiselle yhden lämpimän aterian päivässä. Eläkkeelle siirtyville puolue ehdottaa lakisääteistä hyvinvointi- ja terveystarkastusta, toteaa Keskustan ohjelmatyöstä vastaava varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskusta vaatii, että ilmaston hyväksi on tehtävä enemmän ja nopeammin. Hyvä ilmastopolitiikka on ratkaisujen etsimistä, ei toistemme syyllistämistä. Suomen metsät ovat tärkeä osa ilmastokysymyksen ratkaisua.

Keskusta haluaa yhä laajentaa elintarvikkeiden alkuperämerkintöjen pakollisuutta kaupoissa ja ravintoloissa. Alkutuottajille Keskusta vaatii parempaa neuvotteluasemaa ruokaketjussa ja epäreilujen kauppatapojen kitkemistä.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan vaalistartti: Suomen arvoisia tekoja – perheet, ilmasto ja koko Suomi Keskustan kärkinä