Siirry sisältöön

Suomen arvoisia tekoja logo

Keskusta lähtee eduskuntavaaleihin perheet, ilmasto ja koko Suomesta huolehtiminen kärkiteemoinaan. Myös sivistys, turvallisuus ja suomalainen ruoka nostetaan vahvasti esiin. Keskusta julkisti eduskuntavaaliohjelman kampanjansa avaustilaisuudessa Helsingin Tennispalatsissa. Mukana linkki Juha Sipilän puheeseen ja kuvia vaalistartista.

– Lähdemme kevään vaaleihin tunnuksella ”Suomen arvoisia tekoja”. Kutsumme kaikki rakentamaan entistä parempaa yhteiskuntaa, joka varmistaa ihmisille hyvän elämän edellytykset. Jokainen meistä on Suomen arvoinen tekijä, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen avaa ohjelman ydinviestiä.

Keskusta on tehnyt läpi historian Suomen arvoisia tekoja: eheyden rakentaminen sisällissodan jälkeen, lapsilisät kaikkiin koteihin, peruskoulu, laaja yliopistoverkko, kotihoidon tuki ja takuueläke.

– Nyt Suomen talous laitettiin kuntoon. 140 000 suomalaista enemmän herää aamuisin töihin.

Työllisyyden lisääminen on myös parasta aluepolitiikkaa. Puolue lupaa jatkaa tällä vaalikaudella aloitettua työtä, jotta neljän seuraavan vuoden aikana yli 100 000 ihmistä saisi työpaikan ja työllisyysaste nousisi 75 prosenttiin, puheenjohtaja Juha Sipilä muistuttaa.

– Keskusta tahtoo tehdä Suomen arvoisia tekoja myös jatkossa: jokaisella on oikeus työhön, koko maasta on pidettävä huolta ja perheiden pärjäämistä on tuettava, puolueen puheenjohtaja Juha Sipilä nostaa esiin Keskustan seuraavan vaalikauden isoa tehtävää, Sipilä jatkaa.

Keskustalle perhe merkitsee sukupolvien ketjua vauvasta ikäihmisiin. Puolue haluaa perhevapaa- uudistuksen, joka lähtee perheiden tarpeista. Harkinnanvarainen ylimääräinen lapsilisä, kunnallinen kotiapu, joustavat työajat, osa-aika- ja etätyö ovat esimerkkejä vanhemmuuden tukemiseen ja lapsiperheköyhyyden taittamiseen tarvittavista toimista.

– Jokainen ihminen muksusta mummoon tarvitsee rinnalleen toista, välittävää ihmistä. Itsemääräämisoikeus ja arvostava kohtelu koskee kaikkia. Keskusta korottaisi takuueläkettä ja varmistaisi jokaiselle ikäihmiselle yhden lämpimän aterian päivässä. Eläkkeelle siirtyville puolue ehdottaa lakisääteistä hyvinvointi- ja terveystarkastusta, toteaa Keskustan ohjelmatyöstä vastaava varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskusta vaatii, että ilmaston hyväksi on tehtävä enemmän ja nopeammin. Hyvä ilmastopolitiikka on ratkaisujen etsimistä, ei toistemme syyllistämistä. Suomen metsät ovat tärkeä osa ilmastokysymyksen ratkaisua.

Keskusta haluaa yhä laajentaa elintarvikkeiden alkuperämerkintöjen pakollisuutta kaupoissa ja ravintoloissa. Alkutuottajille Keskusta vaatii parempaa neuvotteluasemaa ruokaketjussa ja epäreilujen kauppatapojen kitkemistä.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan vaalistartti: Suomen arvoisia tekoja – perheet, ilmasto ja koko Suomi Keskustan kärkinä