Suomen arvoisia tekoja logo

Keskusta lähtee eduskuntavaaleihin perheet, ilmasto ja koko Suomesta huolehtiminen kärkiteemoinaan. Myös sivistys, turvallisuus ja suomalainen ruoka nostetaan vahvasti esiin. Keskusta julkisti eduskuntavaaliohjelman kampanjansa avaustilaisuudessa Helsingin Tennispalatsissa. Mukana linkki Juha Sipilän puheeseen ja kuvia vaalistartista.

– Lähdemme kevään vaaleihin tunnuksella ”Suomen arvoisia tekoja”. Kutsumme kaikki rakentamaan entistä parempaa yhteiskuntaa, joka varmistaa ihmisille hyvän elämän edellytykset. Jokainen meistä on Suomen arvoinen tekijä, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen avaa ohjelman ydinviestiä.

Keskusta on tehnyt läpi historian Suomen arvoisia tekoja: eheyden rakentaminen sisällissodan jälkeen, lapsilisät kaikkiin koteihin, peruskoulu, laaja yliopistoverkko, kotihoidon tuki ja takuueläke.

– Nyt Suomen talous laitettiin kuntoon. 140 000 suomalaista enemmän herää aamuisin töihin.

Työllisyyden lisääminen on myös parasta aluepolitiikkaa. Puolue lupaa jatkaa tällä vaalikaudella aloitettua työtä, jotta neljän seuraavan vuoden aikana yli 100 000 ihmistä saisi työpaikan ja työllisyysaste nousisi 75 prosenttiin, puheenjohtaja Juha Sipilä muistuttaa.

– Keskusta tahtoo tehdä Suomen arvoisia tekoja myös jatkossa: jokaisella on oikeus työhön, koko maasta on pidettävä huolta ja perheiden pärjäämistä on tuettava, puolueen puheenjohtaja Juha Sipilä nostaa esiin Keskustan seuraavan vaalikauden isoa tehtävää, Sipilä jatkaa.

Keskustalle perhe merkitsee sukupolvien ketjua vauvasta ikäihmisiin. Puolue haluaa perhevapaa- uudistuksen, joka lähtee perheiden tarpeista. Harkinnanvarainen ylimääräinen lapsilisä, kunnallinen kotiapu, joustavat työajat, osa-aika- ja etätyö ovat esimerkkejä vanhemmuuden tukemiseen ja lapsiperheköyhyyden taittamiseen tarvittavista toimista.

– Jokainen ihminen muksusta mummoon tarvitsee rinnalleen toista, välittävää ihmistä. Itsemääräämisoikeus ja arvostava kohtelu koskee kaikkia. Keskusta korottaisi takuueläkettä ja varmistaisi jokaiselle ikäihmiselle yhden lämpimän aterian päivässä. Eläkkeelle siirtyville puolue ehdottaa lakisääteistä hyvinvointi- ja terveystarkastusta, toteaa Keskustan ohjelmatyöstä vastaava varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskusta vaatii, että ilmaston hyväksi on tehtävä enemmän ja nopeammin. Hyvä ilmastopolitiikka on ratkaisujen etsimistä, ei toistemme syyllistämistä. Suomen metsät ovat tärkeä osa ilmastokysymyksen ratkaisua.

Keskusta haluaa yhä laajentaa elintarvikkeiden alkuperämerkintöjen pakollisuutta kaupoissa ja ravintoloissa. Alkutuottajille Keskusta vaatii parempaa neuvotteluasemaa ruokaketjussa ja epäreilujen kauppatapojen kitkemistä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan vaalistartti: Suomen arvoisia tekoja – perheet, ilmasto ja koko Suomi Keskustan kärkinä