Kurvinen: Juna on saatava vaihtoehdoksi yhä useammalle suomalaiselle

Hallitus on päättänyt siirtää VR:n kaluston uuteen valtionyhtiöön. Mitään ei myydä, yksityistetä tai ulkoisteta. Ratkaisu ei muuta henkilöstön asemaa, työntekijät jatkavat valtionyhtiön palveluksessa vanhoina työntekijöinä. Sen sijaan ratkaisun myötä kaluston vuokraaminen uusille toimijoille tulee mahdolliseksi.

Usein on harmiteltu, että maamme omalaatuisen raideleveyden takia ei kalustoa uusille liikennöitsijöille ole vuokrattavissa Euroopan markkinoilta. Tilanne on uhannut tehdä tyhjäksi päätöksen avata raideliikenne VR:n lisäksi muillekin toimijoille ensi vuosikymmenellä. Hallituksen päätöksen myötä uusien yritysten toiminta ei jää ainakaan kalustosta kiinni.

Mikäli nyt tarjottavaan mahdollisuuteen tartutaan, voivat junavuorot maassamme kasvaa merkittävästikin. Tulevaisuudessa yritysten lisäksi esimerkiksi osuuskunnat, kunnat, kuntayhtymät ja vaikkapa maakunnat voivat osallistua junaliikenteen tuottamiseen.

Ostopalvelu- ja velvoiteliikenteen toiminta harvaan asutuilla seuduilla ei tästä päätöksestä vaarannu. Päinvastoin, mahdollisuudet lisätä palvelua pääradan ulkopuolella vahvistuvat entisestään. Jatkossa pienempien kuntien ja maakuntien Suomen junaliikenteen saatavuus ei enää ole riippuvainen VR:n bisnesstrategioista.

Tuskinpa on haitaksi, jos VR saa kirittäjiä, jotka kannustavat parantamaan palvelua ja hinta-laatusuhdetta, sekä tuovat Suomeen uusia tapoja järjestää palvelut. Esimerkiksi lentoliikenteessä kilpailu on ajanut hintoja alas ja tuonut palvelut yhä useamman ulottuville.

Uudistuksen yksityiskohtia aletaan valmistella syksyn aikana työryhmissä, joihin kutsutaan myös VR:n henkilöstön edustajia. Kilpailun avaaminen toteutetaan hallitusti ja vaiheittain ensi vuosikymmenen aikana.

Moni kysymys jää jatkovalmistelussa ratkaistavaksi. Esimerkiksi se, millä hinnalla ja ehdoilla kalustoa vuokrataan, on tarkan pohdinnan paikka. Valtion tulee saada omansa pois yhteistä omaisuutta vuokrattaessa. Myös se, millä ehdoin yksityiset toimijat saavat junaliikennettä harjoittaa, on harkittava huolella. Villin lännen meno raiteilla ei käy, vaan ehdot tulee rakentaa ihmisten palvelujen parantaminen ykköstavoitteena.

Myös pohjalaisille omassa Vaasan vaalipiirissäni avautuu uusia mahdollisuuksia tällä päätöksellä. Kotikaupungissani Kauhavalla on kaksi rautatieasemaa: Kauhavan asema ja Härmän asema, jonka rakentamiseen Kauhavan kaupunki osallistui merkittävästi taloudellisesti. Molempien asemien toiminnalle raideliikenteen vapauttaminen luo uusia mahdollisuuksia. Härmän aseman käyttö Power Parkin ympärille muodostuneen matkailukeskittymän kehittämisessä vahvistuu.

Näen, että vapaus muillekin kuin VR:lle pyörittää raideliikennettä, luo uusia mahdollisuuksia lähiliikenteelle Kokkolan ja Seinäjoen sekä Seinäjoen ja Vaasan välille. Nämä maakuntakaupungit ympäröivine alueineen ovat pitkälti samaa työssäkäyntialuetta. Raideliikenteen avaaminen voisi myös herättää henkiin jo suljettuja asemia. Viime vuonna VR sulki Isokyrön, Laihian ja Ylistaron rautatieasemat. Jätin asiasta hallitukselle kirjallisen kysymyksen (KK 264/2016 vp), jossa tiedustelin mahdollisuutta, että Vaasan ja Seinäjoen välinen rataosuus avattaisiin muidenkin yritysten kuin VR:n liikenteelle. Nyt näyttää, että valtiopäivätoimeni henki etenee hallituksen päätöksellä.

Antti Kurvinen, Keskustan varapuheenjohtaja

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Juna on saatava vaihtoehdoksi yhä useammalle suomalaiselle