Vehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota

Eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mirja Vehkaperä (kesk) pitää näitä asioita uudistuksen kulmakivinä.

– Tässä on kyse asiasta, jota alettiin valmistella jo aiemman liikenneministerin, nykyisen europarlamentaarikon, Merja Kyllösen (vas.) ministerikaudella. Valmistelu on ollut perusteellista, mikä takaa pitkät siirtymäajat sekä juuri sen, että sen enempää kalustoa kuin yhtiötä ei olla myymässä mihinkään, Vehkaperä sanoo.

Valtio huolehtii jatkossa myös osto- ja velvoiteliikenteen piiriin kuuluvasta junaliikennöinnistä.

Suomi on yksi harvoja Euroopan maita, joissa raideliikenne on vielä monopolisoitu. Meilläkin liikenne maalla, merellä ja ilmassa on jo aiemmin avattu vapaasti kilpailtavaksi. Asia tuodaan käsittelyyn nyt, jotta halukkaat toimijat, kuten Helsingin seutuliikenne, pääsevät aikanaan mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kilpailutukseen.

Mirja Vehkaperä arvioi, että kilpailutuksen avaaminen pitkillä siirtymäajoilla tuo myös uusia mahdollisuuksia paikallisliikenteen suunnitteluun ja lisäämiseen.

– Ja kun tulee lisää toimijoita, yleensä tulee myös lisää työpaikkoja, Vehkaperä toteaa.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota