Vehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota

Eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mirja Vehkaperä (kesk) pitää näitä asioita uudistuksen kulmakivinä.

– Tässä on kyse asiasta, jota alettiin valmistella jo aiemman liikenneministerin, nykyisen europarlamentaarikon, Merja Kyllösen (vas.) ministerikaudella. Valmistelu on ollut perusteellista, mikä takaa pitkät siirtymäajat sekä juuri sen, että sen enempää kalustoa kuin yhtiötä ei olla myymässä mihinkään, Vehkaperä sanoo.

Valtio huolehtii jatkossa myös osto- ja velvoiteliikenteen piiriin kuuluvasta junaliikennöinnistä.

Suomi on yksi harvoja Euroopan maita, joissa raideliikenne on vielä monopolisoitu. Meilläkin liikenne maalla, merellä ja ilmassa on jo aiemmin avattu vapaasti kilpailtavaksi. Asia tuodaan käsittelyyn nyt, jotta halukkaat toimijat, kuten Helsingin seutuliikenne, pääsevät aikanaan mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kilpailutukseen.

Mirja Vehkaperä arvioi, että kilpailutuksen avaaminen pitkillä siirtymäajoilla tuo myös uusia mahdollisuuksia paikallisliikenteen suunnitteluun ja lisäämiseen.

– Ja kun tulee lisää toimijoita, yleensä tulee myös lisää työpaikkoja, Vehkaperä toteaa.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota