Vehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota

Eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mirja Vehkaperä (kesk) pitää näitä asioita uudistuksen kulmakivinä.

– Tässä on kyse asiasta, jota alettiin valmistella jo aiemman liikenneministerin, nykyisen europarlamentaarikon, Merja Kyllösen (vas.) ministerikaudella. Valmistelu on ollut perusteellista, mikä takaa pitkät siirtymäajat sekä juuri sen, että sen enempää kalustoa kuin yhtiötä ei olla myymässä mihinkään, Vehkaperä sanoo.

Valtio huolehtii jatkossa myös osto- ja velvoiteliikenteen piiriin kuuluvasta junaliikennöinnistä.

Suomi on yksi harvoja Euroopan maita, joissa raideliikenne on vielä monopolisoitu. Meilläkin liikenne maalla, merellä ja ilmassa on jo aiemmin avattu vapaasti kilpailtavaksi. Asia tuodaan käsittelyyn nyt, jotta halukkaat toimijat, kuten Helsingin seutuliikenne, pääsevät aikanaan mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kilpailutukseen.

Mirja Vehkaperä arvioi, että kilpailutuksen avaaminen pitkillä siirtymäajoilla tuo myös uusia mahdollisuuksia paikallisliikenteen suunnitteluun ja lisäämiseen.

– Ja kun tulee lisää toimijoita, yleensä tulee myös lisää työpaikkoja, Vehkaperä toteaa.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota