Kurvinen, Kalli ja Viljanen jatkavat Keskustan eduskuntaryhmän johdossa

Keskustan eduskuntaryhmä järjestäytyi tiistaina 6.2. ryhmäkokouksessaan alkaville vuoden 2024 valtiopäiville.

Eduskuntaryhmän puheenjohtajana valittiin yksimielisesti jatkamaan kansanedustaja Antti Kurvinen Vaasan vaalipiiristä.

Eduskuntaryhmän ensimmäisenä varapuheenjohtajana valittiin yksimielisesti jatkamaan kansanedustaja Eeva Kalli Satakunnan vaalipiiristä ja toisena varapuheenjohtajana kansanedustaja Eerikki Viljanen Uudenmaan vaalipiiristä.

Eduskuntaryhmän työvaliokunnan jäseniksi valittiin kansanedustajat Hanna Räsänen Savo-Karjalan vaalipiiristä, Tuomas Kettunen, Timo Mehtälä ja Olga Oinas-Panuma Oulun vaalipiiristä ja Vesa Kallio Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. Työvaliokuntaan kuuluvat myös eduskuntaryhmän puheenjohtajisto ja taloudenhoitaja.

Eduskuntaryhmän taloudenhoitajana valittiin jatkamaan kansanedustaja Mika Lintilä Vaasan vaalipiiristä.

Eduskuntaryhmän piiskuriksi valittiin kansanedustaja Mikko Savola Vaasan vaalipiiristä ja varapiiskuriksi kansanedustaja Pekka Aittakumpu Oulun vaalipiiristä. Myös kaikki nämä valinnat olivat yksimielisiä.

Vakiintuneen parlamentaarisen tavan mukaisesti eduskuntaryhmä tukee kolmen suurimman eduskuntaryhmän ehdokkaita eduskunnan puhemiehistöön.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen, Kalli ja Viljanen jatkavat Keskustan eduskuntaryhmän johdossa