Saarikko: Miljardit hakusessa – kumpi on oikeassa, Orpo vai Purra?

Petteri Orpon hallitus on kertonut tekevänsä kevään kehysriihessä uusia päätöksiä velkaantumisen hillitsemiseksi. Tavoite on sinänsä oikea ja välttämätön.

Suomen eläminen velaksi ei ole loppumassa – vaikka Kokoomus niin eduskuntavaaleissa kansalle lupaili. Velkaa itse asiassa aiotaan ottaa ennätyksellisen paljon, samaan aikaa kun hallitus katsoo oikeudekseen alentaa kaikkien hyväosaisimpien kansalaisten verotusta.

Erikoista vaikeassa taloustilanteessa on se, että pääministeri Orpon ja valtiovarainministeri Purran laskukoneet näyttävät käyvän eri tahtiin. Tänä aamuna MTV3 uutisoi Purran matematiikalla lisäsopeutuksen tarpeen olevan kolme miljardia ja vastaavasti Ylen Ykkösaamussa esiintynyt pääministeri Orpo puhui 1,5 miljardista.
”Hallituksen kärkikaksikolla tuntuu olevan 1500 miljoonan verran näkemyseroa siitä, mihin kehysriihessä on tarkoitus tähdätä. Kumpi on lähempänä totuutta? Tähän pitää saada vastaus”, Saarikko vaatii.

Summat ovat valtavia. Näkemyseron mittakaavan voi suhteuttaa esimerkiksi siihen, että 1,5 miljardia on yhtä paljon kuin vuosittainen koko valtion potti rajaturvallisuuteen, poliisille ja pelastustoimeen.

Keskustan puheenjohtaja pitää myös välttämättömänä, että hallitus nopeasti avaisi niitä periaatteita, joilla säästöjä on tarkoitus etsiä.

”Tähän mennessä tiedämme hallituksen linjaksi vain yksiniittisen heikoimmilta leikkaamisen ja alueellisesti keskittävän politiikan. Aiotaanko tätä jatkaa vai mistä säästöjä etsitään? Syökö Kokoomus vaalipuheensa ja on valmis veronkorotuksiin?”, Saarikko kysyy.

Myönteisenä asiana Saarikko pitää sitä, että valtiovarainministeri Purra näyttää haudanneen ehdotuksensa ruuan arvonlisäveron kiristämisestä.

”Hän on selvästi kuunnellut tässä Keskustan järjen ääntä. Ruuan arvonlisäveron nostaminen olisi raju isku suomalaiselle maataloudelle, elintarviketeollisuudelle ja ennen kaikkea pienituloisille suomalaisille heidän arjessaan.”

Saarikko kertoo odottavansa mielenkiinnolla lisää konkretiaa Purran pohdintoihin terveysveron käyttöönotosta ratkaisuna taloustilanteeseen.

”Asia on periaatteellisesti kannatettava, sitä myös Keskusta vaihtoehtobudjetissaan esitti. Kokoomus tosin on terveydelle haitallisten elintarvikkeiden korkeamman verotuksen siirtynyt “juhlapuheiden” mappiin vaalien jälkeen, joten mikä mahtaa olla hallituksen linja?”, Saarikko kysyy.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Miljardit hakusessa – kumpi on oikeassa, Orpo vai Purra?