Kurvinen: Tärkeintä nykyistä paremmat tiet kaikille

– Asiaan tarttumisen sijaan kuoppien on annettu syventyä ja väyliemme rapistua liian pitkään. Hyvä, että Anne Berner nostaa nyt kissan pöydälle ja avaa keskustelun. On korkea aika hakea ratkaisuja kaikkien tunnistamaan teiden ylläpidon rahoitusongelmaan.

– Kyseessä on tärkeä keskustelunavaus, joka ansaitsee vakavan läpikäynnin. Jo vuosia väylien korjausvelka on kasvanut ja tärkeät väyläinvestoinnit lykkääntyneet. Samalla autoilijoiden verot ja maksut ovat nousseet. Teiden rapistuminen on korkea aika pysäyttää tavalla tai toisella, Kurvinen korostaa.

Antti Kurvisen mukaan Keskusta on avoin erilaisille ratkaisuille ja ajatuksille, mutta silmien sulkeminen kestämättömältä nykytilalta ei enää käy. Nyt on oikea hetki tuoda pöytään erilaisia vaihtoehtoja suomalaisten teiden tulevaisuuden turvaamiseksi.

Kurvinen muistuttaa, että viime vaalikaudellakin ongelmat tiedostettiin, mutta uskallusta toimille ei ollut. Toimenpiteiden sijaan ratkaisut lykättiin tuleville hallituksille.

– Koko Suomi ansaitsee turvalliset väylät. Kunnossa olevat tiet ovat ihmisten arjen ja suomalaisen elinkeinoelämän peruskivi, joka ei saa enempää murentua.

– Väyläpolitiikan saattaminen kestävälle pohjalle on päätavoite. Lähtökohtina uudistuksissa on oltava yhteisten teidemme säilyminen tiukasti valtion ja kuntien omistuksessa, ihmisten yksityisyyden turvaaminen ja autoilijoiden menojen kasvun pysäyttäminen. Pääasia on, että Suomessa kaikilla ja kaikkialla on riittävät ja toimivat yhteydet, Kurvinen toteaa.

– Itse aion lukea LVM:n valmisteleman esityksen huolella, ja samaa suosittelen kaikille muillekin.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Tärkeintä nykyistä paremmat tiet kaikille