Kurvinen: Tärkeintä nykyistä paremmat tiet kaikille

– Asiaan tarttumisen sijaan kuoppien on annettu syventyä ja väyliemme rapistua liian pitkään. Hyvä, että Anne Berner nostaa nyt kissan pöydälle ja avaa keskustelun. On korkea aika hakea ratkaisuja kaikkien tunnistamaan teiden ylläpidon rahoitusongelmaan.

– Kyseessä on tärkeä keskustelunavaus, joka ansaitsee vakavan läpikäynnin. Jo vuosia väylien korjausvelka on kasvanut ja tärkeät väyläinvestoinnit lykkääntyneet. Samalla autoilijoiden verot ja maksut ovat nousseet. Teiden rapistuminen on korkea aika pysäyttää tavalla tai toisella, Kurvinen korostaa.

Antti Kurvisen mukaan Keskusta on avoin erilaisille ratkaisuille ja ajatuksille, mutta silmien sulkeminen kestämättömältä nykytilalta ei enää käy. Nyt on oikea hetki tuoda pöytään erilaisia vaihtoehtoja suomalaisten teiden tulevaisuuden turvaamiseksi.

Kurvinen muistuttaa, että viime vaalikaudellakin ongelmat tiedostettiin, mutta uskallusta toimille ei ollut. Toimenpiteiden sijaan ratkaisut lykättiin tuleville hallituksille.

– Koko Suomi ansaitsee turvalliset väylät. Kunnossa olevat tiet ovat ihmisten arjen ja suomalaisen elinkeinoelämän peruskivi, joka ei saa enempää murentua.

– Väyläpolitiikan saattaminen kestävälle pohjalle on päätavoite. Lähtökohtina uudistuksissa on oltava yhteisten teidemme säilyminen tiukasti valtion ja kuntien omistuksessa, ihmisten yksityisyyden turvaaminen ja autoilijoiden menojen kasvun pysäyttäminen. Pääasia on, että Suomessa kaikilla ja kaikkialla on riittävät ja toimivat yhteydet, Kurvinen toteaa.

– Itse aion lukea LVM:n valmisteleman esityksen huolella, ja samaa suosittelen kaikille muillekin.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Tärkeintä nykyistä paremmat tiet kaikille