Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: On keskustelun aika

– Sipilän hallitus investoi yhteensä lähes kolme miljardia euroa teiden, ratojen ja muiden väylien kunnostamiseen, uusiin isoihin liikennehankkeisiin ja nopeisiin verkkoyhteyksiin. Nykyisellään rahat eivät kuitenkaan enää pitkään riitä liikenneyhteyksien turvaamiseen tasa-arvoisesti koko maassa. On pohdittava uusia ratkaisuja, Kaikkonen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys mahdollistaa Kaikkosen mukaan perusteellisen keskustelun, jossa eri vaihtoehtoja voidaan huolella punnita ja hakea yhteistä näkemystä. Mitään esitystä ei kannata tyrmätä suoralta kädeltä.

– Keskustalle on tärkeää, että ihmisten arjen sujuvuuden sekä työllistävien yritysten toimintaedellytysten kannalta elintärkeiden liikenneyhteyksien rapistuminen pysäytetään vihdoin. Toimivat liikenneyhteydet on turvattava koko maassa. Autokannan uusiutuminen parantaisi liikenneturvallisuutta ja autoilun ympäristöystävällisyyttä.

– Edellytämme, että autoilijoiden ja muiden liikenteen käyttäjien maksut eivät kokonaisuutena kasva. Edellytämme myös, että jokaisen yksityisyydestä huolehditaan, Kaikkonen toteaa.

Kaikkosen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille kuuluu tunnustus rohkeudesta nostaa jo pitkään tiedossa olleet väylärahoituksen ongelmat pöydälle ja esittää niihin pitkälle tulevaisuuteen tähtääviä, ennakkoluulottomiakin ratkaisuja.

– Nyt on saatu pöydälle varsin radikaali esitys, ei päätös. Tämän hyviä ja huonoja puolia on syytä nyt perusteellisesti arvioida. Tärkeää on kuulla myös tavallisten autonkäyttäjien ajatuksia esityksestä. Vasta sen jälkeen on johtopäätösten aika, Kaikkonen sanoo.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: On keskustelun aika