Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: On keskustelun aika

– Sipilän hallitus investoi yhteensä lähes kolme miljardia euroa teiden, ratojen ja muiden väylien kunnostamiseen, uusiin isoihin liikennehankkeisiin ja nopeisiin verkkoyhteyksiin. Nykyisellään rahat eivät kuitenkaan enää pitkään riitä liikenneyhteyksien turvaamiseen tasa-arvoisesti koko maassa. On pohdittava uusia ratkaisuja, Kaikkonen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys mahdollistaa Kaikkosen mukaan perusteellisen keskustelun, jossa eri vaihtoehtoja voidaan huolella punnita ja hakea yhteistä näkemystä. Mitään esitystä ei kannata tyrmätä suoralta kädeltä.

– Keskustalle on tärkeää, että ihmisten arjen sujuvuuden sekä työllistävien yritysten toimintaedellytysten kannalta elintärkeiden liikenneyhteyksien rapistuminen pysäytetään vihdoin. Toimivat liikenneyhteydet on turvattava koko maassa. Autokannan uusiutuminen parantaisi liikenneturvallisuutta ja autoilun ympäristöystävällisyyttä.

– Edellytämme, että autoilijoiden ja muiden liikenteen käyttäjien maksut eivät kokonaisuutena kasva. Edellytämme myös, että jokaisen yksityisyydestä huolehditaan, Kaikkonen toteaa.

Kaikkosen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille kuuluu tunnustus rohkeudesta nostaa jo pitkään tiedossa olleet väylärahoituksen ongelmat pöydälle ja esittää niihin pitkälle tulevaisuuteen tähtääviä, ennakkoluulottomiakin ratkaisuja.

– Nyt on saatu pöydälle varsin radikaali esitys, ei päätös. Tämän hyviä ja huonoja puolia on syytä nyt perusteellisesti arvioida. Tärkeää on kuulla myös tavallisten autonkäyttäjien ajatuksia esityksestä. Vasta sen jälkeen on johtopäätösten aika, Kaikkonen sanoo.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: On keskustelun aika