Laaninen puoluekokouksessa: Sitä tehdään, mitä luvattiin

Laaninen muistutti Keskustan puoluekokouksessa Seinäjoella perjantaina puolueen esittäneen ennen vaaleja kasvurahastoa, jonka avulla valtion omaisuutta saataisiin paremmin ”töihin”, luomaan uutta yrittäjyyttä ja uusia työpaikkoja.

– Totesimme, että emme halua myydä omaisuutta valtiontalouden alijäämän ja syömävelan kattamiseksi. Pääministeri Juha Sipilä esitteli pari viikkoa sitten valtion omistajapolitiikan uudistamista täsmälleen tämän kaksi vuotta sitten Turun puoluekokouksessa hyväksytyn linjauksen mukaisesti, puoluesihteeri totesi.

Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistetaan Keskustan esittämän kotikunta- maakuntamallin pohjalta. Laaninen muistutti Keskustan esittäneen jo aikaisemmin ihmisten valinnanvapauden lisäämistä palveluissa.

– Näiltäkin osin Sipilän hallituksen tuoreilla linjauksilla on myös Keskustan osalta ennen vaaleja hankittu oikeutus. Edelleen esitimme Turussa, että Suomeen luodaan kansanvaltainen aluehallinto eli maakuntaitsehallinto. Näitä uudistuksia viedään hallituksessa eteenpäin perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan ja kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen johdolla.

Laaninen palautti mieliin, että Keskusta esitti myös Infra Oy:n perustamista uudeksi instrumentiksi rahoittamaan liikenteen investointeja. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on valmistellut ehdotuksen siitä, miten tämä tehdään käytännössä.

– Esitimme liikenneinvestointien painopisteen siirtämistä perusväylänpitoon. Liikenneministerimme on esitellyt tämän vuoden aikana jo yhteensä miljardin euron hankkeet teiden ja muiden väylien kunnostamiseen koko Suomessa, kaikissa maakunnissa. Lisäksi hallitus on sisällyttänyt budjettikehyksiinsä lähes 800 miljoonaa euroa liikenneväylien kehittämishankkeisiin.

– Anne Berner on pannut tuulemaan myös toimivan laajakaistayhteyden saamiseksi kaikkien ulottuville, mitä vaadimme Turussa. Teleoperaattorit sitoutuivat muutama päivä sitten yhteensä miljardin euron investointeihin tämän tavoitteen toteuttamiseksi yhteistyössä valtiovallan kanssa. Kun kaikki tämä lasketaan yhteen, voidaan todeta, että Anne Berner on tehnyt keskustalaista politiikkaa tähän mennessä jo lähes kolmen miljardin euron edestä, Laaninen sanoi.

Laaninen kertasi Keskustan esittäneen myös biotalouden nostamista kansalliseksi kärkihankkeeksi ja vaatineen siirtymistä hiilenmustasta politiikasta kotimaisen ja uusiutuvan energian käyttöön.

– Nämäkin vaatimukset siirtyivät sellaisenaan Sipilän hallituksen ohjelmaan. Ohjelman näiden osien toteutuksesta huolehtivat elinkeinoministeri Olli Rehn ja maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Asetimme vaaliohjelmassa myös selkeät tavoitteet Suomen velkaantumisen lopettamisesta, mikä vaatii myös tuntuvia säästöjä. Ohjelmamme painopiste oli kuitenkin uuden kasvun ja uusien työpaikkojen luomisessa.

Laanisen mukaan luetteloa voisi jatkaa, mutta pelkästään nämä esimerkit kertovat olennaisen: keskustajohtoinen hallitus toteuttaa juuri niitä asioita, joita Keskusta lupasi äänestäjille.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetLaaninen puoluekokouksessa: Sitä tehdään, mitä luvattiin