Sipilä: Keskusta on uudistaja, joka katsoo tulevaisuuteen

Sipilän mukaan Keskustan päätehtävä on Suomen kuntoon laittaminen, jonka etenemisen mukaan hän arvioi kahden vuoden päästä myös omaa asemaansa puolueen puheenjohtajana tulos tai ulos -periaatteella.

– Jatkossa keskeistä on, saadaanko Suomi uudistettua keskustalaisilla lääkkeillä. Sen toteuttamiseen ja vastuunkantoon puoluekokous on kokoontunut valitsemaan uuden puoluejohdon.

– Jos minut valitaan puheenjohtajaksi, olen valmis rakentamaan uuden tiimin samoilla periaatteilla kuin nykyisen puoluejohdon, Sipilä sanoi avatessaan puoluekokouksen Seinäjoella perjantaina.

Tulevaisuuden kunta ei ole jakojäännös

Sipilä tähdensi, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ja maakuntauudistuksen jälkeinen kunta ei ole mikään jakojäännöskunta.

– Se palaa perustehtäväänsä: ihmisten, järjestöjen ja yritysten kaikinpuolisesta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Elinvoiman edistäminen ja mahdollisuuksien luominen ovat tulevaisuuden kunnan menestyksen elinehto.

Sipilän mukaan Keskusta uskoo parhaan asiantuntemuksen arjen asioissa olevan lähellä ihmisiä. Hän kannusti luottamaan paikalliseen osaamiseen ja rakentamaan tulevaisuuden kunnista ihmisten itsensä näköisiä yhteisöjä.

– Siihen ei tarvita ylhäältä ohjaamista, vaan omiin kykyihin luottamista, pääministeri alleviivasi.

Sipilän mukaan Keskustan aseman kunnissa ratkaisee tulevien kuntavaalien ehdokasasettelussa onnistuminen.

– Voiton välttämätön ja tärkein edellytys on monipuolinen, täysi ehdokaslista. Sitä ei voi korvata millään muulla; ei vaaliohjelmalla, puheenjohtajan tv-esiintymisellä eikä tehokkaallakaan mainonnalla, vaikka niitäkin toki tarvitaan.

– Tavoitteemme pitää olla, että helmikuun lopussa jätettävillä ehdokaslistoilla Keskustalla on puolueista kaikin puolin paras ehdokasjoukko, Sipilä linjasi.

Keskusta tosissaan myös presidentinvaaleihin

Sipilä sanoi Keskustan lähtevän tosissaan voittamaan niin kunta-, presidentin- kuin maakuntavaaleja. Hänen mukaansa ulkopolitiikan keskustelun ytimessä pysyminen ja sen mukana presidentinvaalit ovat aina olleet Keskustalle tärkeitä. Niin on myös nyt.

– Haluamme tällä kertaa lähteä vaaleihin muista poikkeavalla strategialla: pitkällä kampanjalla ja täällä sunnuntaina nimettävällä hyvällä ehdokkaalla. Ulko- ja turvallisuuspoliittinen ympäristömme on viime vuosina merkittävästi muuttunut. On äärimmäisen tärkeää, että maata kiertämässä ja tärkeästä aihekokonaisuudesta keskustelemassa on meidän oma ehdokas.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Keskusta on uudistaja, joka katsoo tulevaisuuteen