Sipilä: Keskusta on uudistaja, joka katsoo tulevaisuuteen

Sipilän mukaan Keskustan päätehtävä on Suomen kuntoon laittaminen, jonka etenemisen mukaan hän arvioi kahden vuoden päästä myös omaa asemaansa puolueen puheenjohtajana tulos tai ulos -periaatteella.

– Jatkossa keskeistä on, saadaanko Suomi uudistettua keskustalaisilla lääkkeillä. Sen toteuttamiseen ja vastuunkantoon puoluekokous on kokoontunut valitsemaan uuden puoluejohdon.

– Jos minut valitaan puheenjohtajaksi, olen valmis rakentamaan uuden tiimin samoilla periaatteilla kuin nykyisen puoluejohdon, Sipilä sanoi avatessaan puoluekokouksen Seinäjoella perjantaina.

Tulevaisuuden kunta ei ole jakojäännös

Sipilä tähdensi, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ja maakuntauudistuksen jälkeinen kunta ei ole mikään jakojäännöskunta.

– Se palaa perustehtäväänsä: ihmisten, järjestöjen ja yritysten kaikinpuolisesta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Elinvoiman edistäminen ja mahdollisuuksien luominen ovat tulevaisuuden kunnan menestyksen elinehto.

Sipilän mukaan Keskusta uskoo parhaan asiantuntemuksen arjen asioissa olevan lähellä ihmisiä. Hän kannusti luottamaan paikalliseen osaamiseen ja rakentamaan tulevaisuuden kunnista ihmisten itsensä näköisiä yhteisöjä.

– Siihen ei tarvita ylhäältä ohjaamista, vaan omiin kykyihin luottamista, pääministeri alleviivasi.

Sipilän mukaan Keskustan aseman kunnissa ratkaisee tulevien kuntavaalien ehdokasasettelussa onnistuminen.

– Voiton välttämätön ja tärkein edellytys on monipuolinen, täysi ehdokaslista. Sitä ei voi korvata millään muulla; ei vaaliohjelmalla, puheenjohtajan tv-esiintymisellä eikä tehokkaallakaan mainonnalla, vaikka niitäkin toki tarvitaan.

– Tavoitteemme pitää olla, että helmikuun lopussa jätettävillä ehdokaslistoilla Keskustalla on puolueista kaikin puolin paras ehdokasjoukko, Sipilä linjasi.

Keskusta tosissaan myös presidentinvaaleihin

Sipilä sanoi Keskustan lähtevän tosissaan voittamaan niin kunta-, presidentin- kuin maakuntavaaleja. Hänen mukaansa ulkopolitiikan keskustelun ytimessä pysyminen ja sen mukana presidentinvaalit ovat aina olleet Keskustalle tärkeitä. Niin on myös nyt.

– Haluamme tällä kertaa lähteä vaaleihin muista poikkeavalla strategialla: pitkällä kampanjalla ja täällä sunnuntaina nimettävällä hyvällä ehdokkaalla. Ulko- ja turvallisuuspoliittinen ympäristömme on viime vuosina merkittävästi muuttunut. On äärimmäisen tärkeää, että maata kiertämässä ja tärkeästä aihekokonaisuudesta keskustelemassa on meidän oma ehdokas.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Keskusta on uudistaja, joka katsoo tulevaisuuteen