Hallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman

Berner esitteli torstaina uudet 364 miljoonan euron korjausvelkahankkeet vuosille 2017 – 2019. Nyt päätetyillä hankkeilla kunnostetaan mm. yksityisteitä ja parannetaan liikenneturvallisuutta. Hankkeita kohdistetaan myös liikenteen ja asumisen aiesopimusten mukaisiin kohteisiin Helsingin seudulla, Turussa ja Oulussa.

– 163 miljoonaa euroa kohdistetaan tiehankkeisiin, 101 miljoonaa euroa ratoihin, 70 miljoonaa MAL-sopimuksiin ja yksityisteiden valtionavustuksiin 30 miljoonaa euroa, Berner totesi tiedotustilaisuudessa.

Jo aiemmin tänä vuonna hallitus päätti 600 miljoonan euron korjausvelkahankkeista suomalaisten tiestön, raiteiden ja vesiväylien kunnon parantamiseksi. Lisäksi hallitus on päättänyt huhtikuun kehysriihessä 764 miljoonan euron uusista liikenneinvestoinneista.

Berner esitteli äskettäin myös valtiovallan ja teleoperaattoreiden kumppanuusohjelman, jossa suomalaiset operaattorit sitoutuvat investoimaan miljardi euroa nopeisiin laajakaistayhteyksiin.

– Tätä yhteensä lähes kolmen miljardin euron infraohjelmaa voi perustellusti luonnehtia historialliseksi, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Ari Torniainen, Mirja Vehkaperä, Mikko Alatalo, Markku Pakkanen, Eeva-Maria Maijala, Markku Rossi, Antti Rantakangas ja Olavi Ala-Nissilä sanovat.

Kansanedustajien mukaan muutos viime vaalikauden politiikkaan on tuntuva. Teitä, ratoja ja muita väyliä kunnostetaan vihdoin vuosia jatkuneen rapautumisen jälkeen koko maassa nimenomaan alemman asteisista teistä ja perusväylänpidosta alkaen.

Infraohjelma on yhdessä työllistävän luonnonvara- ja biotalouden sekä maakuntauudistuksen kanssa tulevaisuuden uudenlaista kestävää aluepolitiikkaa.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman