Hallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman

Berner esitteli torstaina uudet 364 miljoonan euron korjausvelkahankkeet vuosille 2017 – 2019. Nyt päätetyillä hankkeilla kunnostetaan mm. yksityisteitä ja parannetaan liikenneturvallisuutta. Hankkeita kohdistetaan myös liikenteen ja asumisen aiesopimusten mukaisiin kohteisiin Helsingin seudulla, Turussa ja Oulussa.

– 163 miljoonaa euroa kohdistetaan tiehankkeisiin, 101 miljoonaa euroa ratoihin, 70 miljoonaa MAL-sopimuksiin ja yksityisteiden valtionavustuksiin 30 miljoonaa euroa, Berner totesi tiedotustilaisuudessa.

Jo aiemmin tänä vuonna hallitus päätti 600 miljoonan euron korjausvelkahankkeista suomalaisten tiestön, raiteiden ja vesiväylien kunnon parantamiseksi. Lisäksi hallitus on päättänyt huhtikuun kehysriihessä 764 miljoonan euron uusista liikenneinvestoinneista.

Berner esitteli äskettäin myös valtiovallan ja teleoperaattoreiden kumppanuusohjelman, jossa suomalaiset operaattorit sitoutuvat investoimaan miljardi euroa nopeisiin laajakaistayhteyksiin.

– Tätä yhteensä lähes kolmen miljardin euron infraohjelmaa voi perustellusti luonnehtia historialliseksi, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Ari Torniainen, Mirja Vehkaperä, Mikko Alatalo, Markku Pakkanen, Eeva-Maria Maijala, Markku Rossi, Antti Rantakangas ja Olavi Ala-Nissilä sanovat.

Kansanedustajien mukaan muutos viime vaalikauden politiikkaan on tuntuva. Teitä, ratoja ja muita väyliä kunnostetaan vihdoin vuosia jatkuneen rapautumisen jälkeen koko maassa nimenomaan alemman asteisista teistä ja perusväylänpidosta alkaen.

Infraohjelma on yhdessä työllistävän luonnonvara- ja biotalouden sekä maakuntauudistuksen kanssa tulevaisuuden uudenlaista kestävää aluepolitiikkaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman