Hallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman

Berner esitteli torstaina uudet 364 miljoonan euron korjausvelkahankkeet vuosille 2017 – 2019. Nyt päätetyillä hankkeilla kunnostetaan mm. yksityisteitä ja parannetaan liikenneturvallisuutta. Hankkeita kohdistetaan myös liikenteen ja asumisen aiesopimusten mukaisiin kohteisiin Helsingin seudulla, Turussa ja Oulussa.

– 163 miljoonaa euroa kohdistetaan tiehankkeisiin, 101 miljoonaa euroa ratoihin, 70 miljoonaa MAL-sopimuksiin ja yksityisteiden valtionavustuksiin 30 miljoonaa euroa, Berner totesi tiedotustilaisuudessa.

Jo aiemmin tänä vuonna hallitus päätti 600 miljoonan euron korjausvelkahankkeista suomalaisten tiestön, raiteiden ja vesiväylien kunnon parantamiseksi. Lisäksi hallitus on päättänyt huhtikuun kehysriihessä 764 miljoonan euron uusista liikenneinvestoinneista.

Berner esitteli äskettäin myös valtiovallan ja teleoperaattoreiden kumppanuusohjelman, jossa suomalaiset operaattorit sitoutuvat investoimaan miljardi euroa nopeisiin laajakaistayhteyksiin.

– Tätä yhteensä lähes kolmen miljardin euron infraohjelmaa voi perustellusti luonnehtia historialliseksi, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Ari Torniainen, Mirja Vehkaperä, Mikko Alatalo, Markku Pakkanen, Eeva-Maria Maijala, Markku Rossi, Antti Rantakangas ja Olavi Ala-Nissilä sanovat.

Kansanedustajien mukaan muutos viime vaalikauden politiikkaan on tuntuva. Teitä, ratoja ja muita väyliä kunnostetaan vihdoin vuosia jatkuneen rapautumisen jälkeen koko maassa nimenomaan alemman asteisista teistä ja perusväylänpidosta alkaen.

Infraohjelma on yhdessä työllistävän luonnonvara- ja biotalouden sekä maakuntauudistuksen kanssa tulevaisuuden uudenlaista kestävää aluepolitiikkaa.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman