Hallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman

Berner esitteli torstaina uudet 364 miljoonan euron korjausvelkahankkeet vuosille 2017 – 2019. Nyt päätetyillä hankkeilla kunnostetaan mm. yksityisteitä ja parannetaan liikenneturvallisuutta. Hankkeita kohdistetaan myös liikenteen ja asumisen aiesopimusten mukaisiin kohteisiin Helsingin seudulla, Turussa ja Oulussa.

– 163 miljoonaa euroa kohdistetaan tiehankkeisiin, 101 miljoonaa euroa ratoihin, 70 miljoonaa MAL-sopimuksiin ja yksityisteiden valtionavustuksiin 30 miljoonaa euroa, Berner totesi tiedotustilaisuudessa.

Jo aiemmin tänä vuonna hallitus päätti 600 miljoonan euron korjausvelkahankkeista suomalaisten tiestön, raiteiden ja vesiväylien kunnon parantamiseksi. Lisäksi hallitus on päättänyt huhtikuun kehysriihessä 764 miljoonan euron uusista liikenneinvestoinneista.

Berner esitteli äskettäin myös valtiovallan ja teleoperaattoreiden kumppanuusohjelman, jossa suomalaiset operaattorit sitoutuvat investoimaan miljardi euroa nopeisiin laajakaistayhteyksiin.

– Tätä yhteensä lähes kolmen miljardin euron infraohjelmaa voi perustellusti luonnehtia historialliseksi, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Ari Torniainen, Mirja Vehkaperä, Mikko Alatalo, Markku Pakkanen, Eeva-Maria Maijala, Markku Rossi, Antti Rantakangas ja Olavi Ala-Nissilä sanovat.

Kansanedustajien mukaan muutos viime vaalikauden politiikkaan on tuntuva. Teitä, ratoja ja muita väyliä kunnostetaan vihdoin vuosia jatkuneen rapautumisen jälkeen koko maassa nimenomaan alemman asteisista teistä ja perusväylänpidosta alkaen.

Infraohjelma on yhdessä työllistävän luonnonvara- ja biotalouden sekä maakuntauudistuksen kanssa tulevaisuuden uudenlaista kestävää aluepolitiikkaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus tekemässä miljardien eurojen infraohjelman