Lakialoite hyvinvointipalveluiden turvaamisesta

Keskustan eduskuntaryhmän tunnus

Keskustan eduskuntaryhmän lakialoite:

Lähipalvelut pitää turvata – hyvinvointialueille lisää aikaa tasapainottaa talous

Hyvinvointialueille pitää antaa lisää aikaa tasapainottaa taloutensa, jotta ihmisten terveys- ja muut lähipalvelut pystytään turvaamaan koko Suomessa.

Keskustan eduskuntaryhmän tekemässä lakialoitteessa esitetään, että hyvinvointialueiden niin sanottua alijäämän kattamisvelvoitetta pidennetään määräaikaisesti kahdesta vuodesta neljään vuoteen.

Lakialoitteen ensimmäisen allekirjoittajan, eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen mukaan hyvinvointialue voisi näin jaksottaa tarvittavat toimenpiteet pidemmälle ajalle ilman, että se olisi pakotettu karsimaan ja keskittämään neuvoloita, perhekeskuksia, hammashoitoloita, terveysasemia ja vuodeosastoja.

– Nyt ollaan tällä tiellä, kun hyvinvointialueilla monesta ennalta arvaamattomasta syystä on rahasta vajetta ja hallituksen ohjelma pakottaa äkkivääriin päätöksiin. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tavoite on vahvistaa perustason lähipalveluja, jolla voidaan edistää ihmisten terveyttä ja samalla säästää kustannuksia. Lähipalvelujen alasajo tulee pidemmän päälle sekä inhimillisesti että taloudellisesti kalliiksi, Kurvinen sanoo.

Lakialoitteen mukaan alijäämien kattamisajan pidennystä haettaisiin valtiovarainministeriöltä perustelluin syin. Samalla tämä kannustaisi hyvinvointialueita vastuulliseen taloudenpitoon sekä antaisi nykyistä enemmän aikaa turvata lähipalvelut, kehittää palveluja ja saada aikaan kustannussäästöjä esimerkiksi teknologiaa ja liikkuvia palveluja hyödyntäen.

Samalla valtiovallalla olisi mahdollisuus arvioida ja korjata hyvinvointialueiden rahoituksessa ja rahoitusjärjestelmässä ilmenneitä puutteita.

– Hallitus ei omista linjauksistaan ole perääntynyt. Siksi toivomme, että eduskunnasta löytyisi yhteistä tahtoa turvata ihmisten lähipalvelut ja yli puoluerajojen tukea tälle aloitteelle. Sosiaali- ja terveyspalvelut eivät ole hallitus-oppositio-asia. Ne ovat hyvinvointiyhteiskunnan perusta ja tae sille, että perustuslakiinkin kirjattu ihmisten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuvat, Kurvinen tähdentää.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen, puhelin 044 751 4257
ja poliittinen asiantuntija Timo Portaankorva (aloitteen yksityiskohtainen sisältö), puhelin 040 590 7956

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetLakialoite hyvinvointipalveluiden turvaamisesta