Lintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) haluaa synnyttää Suomeen klusterin edesauttamaan biokaasun tutkimushankkeita, tuotantoa, koulutusta ja liikennekäyttöä. Siikalatvalla paikallisen biokaasulaitoksen avajaisissa maanantaina puhunut Lintilä katsoo, että Pohjois-Pohjanmaalla olisi erinomaiset edellytykset toimia biokaasuklusterin veturina.

-Vihreä siirtymä tarkoittaa käytännössä sitä, että biokaasulle ja biotaloudelle laajemmin avautuu valtava mahdollisuus. Erityinen klusteri toimisi erinomaisena veturina myös kysynnän vauhdittamiseksi.

Lintilä muistuttaa, että Biokaasua on jo tuettu taloudellisesti sekä edistetty monin eri tavoin. Erityinen klusteri tukisi hyvin Juha Sipilän hallituksen ja nykyisen hallituksen aikana liikkeelle laitettuja toimia.

-Jakeluinfrastruktuuritukea on lisätty, biokaasutankkausasemiin aiemmin varattu tukimäärä tuplattiin kolmeen miljoonaan euroon ja samoin biokaasun energiatuen myöntämisvaltuutta on kasvatettu. Biokaasun sisällyttäminen jakeluvelvoitteen piiriin on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja muutoksen pitäisi astua voimaan vuoden 2022 alusta lukien. Muutos tuo merkittävän uuden kannustimen biokaasun liikennekäytölle.

Lintilä toteaa myös, että panostukset bio- ja kiertotalouteen luovat pohjaa alueiden talouden kasvulle. Lintilän mukaan avainroolissa ovat kuntien tulevat päättäjät.

-Kuntapäättäjien myötämielisyydellä ja tulevaisuususkolla on valtava merkitys sille, että syntyy uusia tuotantolaitoksia, uusia työpaikkoja ja siten uusia veroeuroja. Tästä myönteisestä elinkeinopolitiikasta on kyse myös parhaillaan käynnissä olevissa kuntavaaleissa.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetLintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää