Lintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) haluaa synnyttää Suomeen klusterin edesauttamaan biokaasun tutkimushankkeita, tuotantoa, koulutusta ja liikennekäyttöä. Siikalatvalla paikallisen biokaasulaitoksen avajaisissa maanantaina puhunut Lintilä katsoo, että Pohjois-Pohjanmaalla olisi erinomaiset edellytykset toimia biokaasuklusterin veturina.

-Vihreä siirtymä tarkoittaa käytännössä sitä, että biokaasulle ja biotaloudelle laajemmin avautuu valtava mahdollisuus. Erityinen klusteri toimisi erinomaisena veturina myös kysynnän vauhdittamiseksi.

Lintilä muistuttaa, että Biokaasua on jo tuettu taloudellisesti sekä edistetty monin eri tavoin. Erityinen klusteri tukisi hyvin Juha Sipilän hallituksen ja nykyisen hallituksen aikana liikkeelle laitettuja toimia.

-Jakeluinfrastruktuuritukea on lisätty, biokaasutankkausasemiin aiemmin varattu tukimäärä tuplattiin kolmeen miljoonaan euroon ja samoin biokaasun energiatuen myöntämisvaltuutta on kasvatettu. Biokaasun sisällyttäminen jakeluvelvoitteen piiriin on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja muutoksen pitäisi astua voimaan vuoden 2022 alusta lukien. Muutos tuo merkittävän uuden kannustimen biokaasun liikennekäytölle.

Lintilä toteaa myös, että panostukset bio- ja kiertotalouteen luovat pohjaa alueiden talouden kasvulle. Lintilän mukaan avainroolissa ovat kuntien tulevat päättäjät.

-Kuntapäättäjien myötämielisyydellä ja tulevaisuususkolla on valtava merkitys sille, että syntyy uusia tuotantolaitoksia, uusia työpaikkoja ja siten uusia veroeuroja. Tästä myönteisestä elinkeinopolitiikasta on kyse myös parhaillaan käynnissä olevissa kuntavaaleissa.

Mika Lintilä

Kansanedustaja (Vaasa)

Eurovaaliehdokas Venla Kajan: Opiskelijoiden ovet auki Eurooppaan
Monelle opiskelijalle vaihtoon lähtö on ensimmäinen kosketus eurooppalaisuuteen. Se on hieno esimerkki siitä, mitä EU:n vapaa liikkuvuus tarkoittaa. Toivon, että mahdollisimman moni nuori saisi hyödyntää tämän mahdollisuuden.
24.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Eurovaaliehdokas Valtteri Paakki: Vihreä siirtymä on tehtävä kestävästi ja oikeudenmukaisesti
Keskustalaiseen ajattelumaailmaan kuuluu ajatus ylisukupolvisuudesta. Tahtotila jättää oma tila ja ympäristö paremmassa kunnossa seuraaville sukupolville. Mikäli tahdomme pitää kiinni tästä periaatteesta, meidän on edistettävää vihreää siirtymää niin Suomessa kuin EU:n laajuisesti.
20.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetLintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää