Lintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) haluaa synnyttää Suomeen klusterin edesauttamaan biokaasun tutkimushankkeita, tuotantoa, koulutusta ja liikennekäyttöä. Siikalatvalla paikallisen biokaasulaitoksen avajaisissa maanantaina puhunut Lintilä katsoo, että Pohjois-Pohjanmaalla olisi erinomaiset edellytykset toimia biokaasuklusterin veturina.

-Vihreä siirtymä tarkoittaa käytännössä sitä, että biokaasulle ja biotaloudelle laajemmin avautuu valtava mahdollisuus. Erityinen klusteri toimisi erinomaisena veturina myös kysynnän vauhdittamiseksi.

Lintilä muistuttaa, että Biokaasua on jo tuettu taloudellisesti sekä edistetty monin eri tavoin. Erityinen klusteri tukisi hyvin Juha Sipilän hallituksen ja nykyisen hallituksen aikana liikkeelle laitettuja toimia.

-Jakeluinfrastruktuuritukea on lisätty, biokaasutankkausasemiin aiemmin varattu tukimäärä tuplattiin kolmeen miljoonaan euroon ja samoin biokaasun energiatuen myöntämisvaltuutta on kasvatettu. Biokaasun sisällyttäminen jakeluvelvoitteen piiriin on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja muutoksen pitäisi astua voimaan vuoden 2022 alusta lukien. Muutos tuo merkittävän uuden kannustimen biokaasun liikennekäytölle.

Lintilä toteaa myös, että panostukset bio- ja kiertotalouteen luovat pohjaa alueiden talouden kasvulle. Lintilän mukaan avainroolissa ovat kuntien tulevat päättäjät.

-Kuntapäättäjien myötämielisyydellä ja tulevaisuususkolla on valtava merkitys sille, että syntyy uusia tuotantolaitoksia, uusia työpaikkoja ja siten uusia veroeuroja. Tästä myönteisestä elinkeinopolitiikasta on kyse myös parhaillaan käynnissä olevissa kuntavaaleissa.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetLintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää