Lintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) haluaa synnyttää Suomeen klusterin edesauttamaan biokaasun tutkimushankkeita, tuotantoa, koulutusta ja liikennekäyttöä. Siikalatvalla paikallisen biokaasulaitoksen avajaisissa maanantaina puhunut Lintilä katsoo, että Pohjois-Pohjanmaalla olisi erinomaiset edellytykset toimia biokaasuklusterin veturina.

-Vihreä siirtymä tarkoittaa käytännössä sitä, että biokaasulle ja biotaloudelle laajemmin avautuu valtava mahdollisuus. Erityinen klusteri toimisi erinomaisena veturina myös kysynnän vauhdittamiseksi.

Lintilä muistuttaa, että Biokaasua on jo tuettu taloudellisesti sekä edistetty monin eri tavoin. Erityinen klusteri tukisi hyvin Juha Sipilän hallituksen ja nykyisen hallituksen aikana liikkeelle laitettuja toimia.

-Jakeluinfrastruktuuritukea on lisätty, biokaasutankkausasemiin aiemmin varattu tukimäärä tuplattiin kolmeen miljoonaan euroon ja samoin biokaasun energiatuen myöntämisvaltuutta on kasvatettu. Biokaasun sisällyttäminen jakeluvelvoitteen piiriin on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja muutoksen pitäisi astua voimaan vuoden 2022 alusta lukien. Muutos tuo merkittävän uuden kannustimen biokaasun liikennekäytölle.

Lintilä toteaa myös, että panostukset bio- ja kiertotalouteen luovat pohjaa alueiden talouden kasvulle. Lintilän mukaan avainroolissa ovat kuntien tulevat päättäjät.

-Kuntapäättäjien myötämielisyydellä ja tulevaisuususkolla on valtava merkitys sille, että syntyy uusia tuotantolaitoksia, uusia työpaikkoja ja siten uusia veroeuroja. Tästä myönteisestä elinkeinopolitiikasta on kyse myös parhaillaan käynnissä olevissa kuntavaaleissa.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetLintilä: Biokaasuklusteri vauhdittamaan vihreää siirtymää