Julkisuudessa keskustelua on käyty osin virheellisillä väitteillä, sillä laki ei puutu kuntien tehtäviin, valtaan tai oikeuksiin. Uskon, että tehty linjaus vastaa suurten kaupunkien huoliin. Myös monissa kunnissa tehdään paikallisesti ansiokasta työtä työllisyyden ja elinvoiman edistämiseksi. Haimme keinoja yhdistää nämä maakunnalliset ja kunnalliset voimavarat entistä tiiviimmin.

Neuvottelutulos pohjautuu pääasiassa alkuperäiselle lakiluonnokselle, jonka mukaan yritys- ja työllisyyspalveluiden järjestämisvastuu on maakunnilla. Samalla niiden tuotantoa avataan nykyistä enemmän markkinoille. Myös maakunnilla on mahdollisuus omaan tuotantoon. Tällä tavoitellaan kansalaisten tarpeista lähteviä, räätälöityjä palveluja sekä uusia ratkaisuja siihen, että työn tekijät ja työn tarjoajat löytävät toisensa paremmin. Kaikki merkittävää julkista vallan käyttöä sisältävät tehtävät, esimerkiksi tukiin tai korvauksiin liittyvät päätökset, säilyvät edelleen viranomaistehtävinä. Sen sijaan vaikkapa työnvälitykseen liittyviä palveluita voi saada jatkossa entistä enemmän myös yksityisiltä ja julkisilta yrityksiltä sekä järjestöiltä.

Esitystä täsmennettiin ottamalla mukaan mahdollisuus allianssimalliin. Tämä kannustaa maakunnan järjestämien yritys- ja työllisyyspalveluiden sekä kunnallisten elinvoimapalveluiden resurssien yhdistämiseen niissä tilanteissa kun se hyödylliseksi katsotaan. Maakunta ja kunta voivat halutessaan yhdessä auttaa esimerkiksi pitkäaikaistyöttömiä tai nuoria löytämään työtä. Lisäksi allianssissa hyödynnetään yritysten ja järjestöjen osaamista.

Se, mitä ja miten yritys- ja työllisyyspalveluja kussakin maakunnassa tulevaisuudessa tarjotaan, on pitkälti alueen päättäjien omassa vallassa. Kansalaisten yhdenvertaisuuden takaamiseksi tietty palvelutaso taataan kaikkialla. Muutoin on tilaa räätälöidyille ratkaisuille. Tämä on järkevää lainsäädäntöä, sillä tarpeet ja tilanteet vaihtelevat seudulta toiselle. Jokaisessa maakunnassa tiedetään itse, millä eväillä kasvua ja työllisyyttä parhaiten ruokitaan.

Valtaan liittyy myös vastuuta. On erittäin tärkeää, että maakunnissa varataan riittävästi resursseja työllisyyden hoitoon. Luotan siihen, että vastuulliset ja oman alueensa kehittämisestä kiinnostuneet uudet maakuntapäättäjät näin tekevätkin.

Mika Lintilä
Elinkeinoministeri

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetLintilä: Maakunnallisten yritys- ja työllisyyspalveluiden linjaukset valmistuivat