Marisanna Jarva: Yrittäjyys ja itsensä työllistäminen helpottuu

Keskusta Uutiset

– Erityisen iloinen olen innovaatiosetelistä, jonka avulla myös pienet ja keskisuuret yritykset voivat hankkia asiantuntemusta ja tukea juuri omien tuotteiden tehokkaammaksi kehittämiseksi. Tämä on hyvä työkalu etenkin korkeakoulujen ja pienyrittäjien yhteistyön tiivistämiseen, Jarva iloitsee.

Viime syksynä Jarva esitti hallitukselle kirjallisessa kysymyksessään kustannusneutraalia muutosta, jossa yrittäjä voisi aloitusvaiheessa saada ansiosidonnaista päivärahaa. Valitettavasti tähän muutokseen ei työmarkkinajärjestöiltä ole löytynyt halua. Sen sijaan hallitus esitti nyt, että yrittäjäksi ryhtyvälle työttömälle voidaan jatkossa myöntää vuodeksi peruspäivärahan suuruinen starttiraha.

– Toivottavasti myös ansiosidonnaisen osalta päästään samaan ratkaisuun jatkossa. Itsensä työllistäminen on nähtävä vihdoinkin entistä tasa-arvoisempana vaihtoehtona palkkatyölle. Nämä toimet auttavat merkittävästi luomaan kaivattuja työpaikkoja ympäri Suomen, Jarva toteaa.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarisanna Jarva: Yrittäjyys ja itsensä työllistäminen helpottuu