SDP:n puoluepoliittista etua saattaa palvella ihmisten perusteeton pelottelu, mutta Suomea ei se lamasta nosta, ei tuo maahamme yhtään työpaikkaa lisää eikä edusta vaihtoehtoa. Vastuullisten päättäjien tulisi päinvastoin nyt vahvistaa ihmisten uskoa tulevaisuuteen – siihen, että tästäkin selvitään ja Suomi nousee.

Omistajapolitiikan linjaukset ovat osa Suomen kuntoon laittamista. Painopiste siirtyy järkälemäisellä tavalla budjetin paikkaamisesta uuden toimeliaisuuden, ennen muuta talouden kasvun ja työpaikkojen luomiseen. Linjaukset lisäävät luottamusta valtio-omisteiden yhtiöiden pitkäjänteiseen kehittämiseen ja kehitykseen.

Yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden kannalta oli välttämätöntä, että johdon palkitsemista kohtuullistettiin ja se, että verot on maksettava aina siihen maahan, jossa yhtiön tulos syntyy.

Valtion omistajapolitiikassa ja ennen muuta omistajaohjauksessa on ollut ongelmia. Olemme nähneet yhden ministerin eronkin.

Yleisesti on niin, että asiantuntemus ja ammattitaito kuuluvat osana niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin hyvään hallintoon. Toinen tärkeä asia niukkuuden oloissa on strateginen johtaminen ja ketteryys. Talouskriisi maailmalla tarjosi lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka parempaa osaamista ja asiantuntemusta olisi tarvittu etenkin isojen pankkien johtoportaissa.

Julkisuudessa ja oppositionkin toimesta 100-prosenttisesti omistetun julkisen yhtiön perustaminen on leimattu markkina- ja jopa yltiöliberalismiksi. Pelottelupolitiikka jatkuu. Tosiasiallisesti enemmän ongelmia on ollut valtion virastoissa kuin niissä yhtiöissä, joissa on selvä, hyvän hallinnon periaatteiden mukainen hallintomalli.

Osakeyhtiö on osoittautunut toimivaksi välineeksi julkisessa taloudessa esimerkiksi palvelutuotantoon tai strategiseen yritystoimintaan. Tärkeää on huolehtia hyvästä ja avoimesta hallinnosta yhtiöissä ja siitä, että poliittinen omistusohjaus toimii omassa roolissaan tehokkaasti.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetEi mennyt montaa minuuttia, kun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne muun opposition säestämänä leimasi valtion omistajapolitiikan linjaukset ”myyntiohjelmaksi”.