SDP:n puoluepoliittista etua saattaa palvella ihmisten perusteeton pelottelu, mutta Suomea ei se lamasta nosta, ei tuo maahamme yhtään työpaikkaa lisää eikä edusta vaihtoehtoa. Vastuullisten päättäjien tulisi päinvastoin nyt vahvistaa ihmisten uskoa tulevaisuuteen – siihen, että tästäkin selvitään ja Suomi nousee.

Omistajapolitiikan linjaukset ovat osa Suomen kuntoon laittamista. Painopiste siirtyy järkälemäisellä tavalla budjetin paikkaamisesta uuden toimeliaisuuden, ennen muuta talouden kasvun ja työpaikkojen luomiseen. Linjaukset lisäävät luottamusta valtio-omisteiden yhtiöiden pitkäjänteiseen kehittämiseen ja kehitykseen.

Yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden kannalta oli välttämätöntä, että johdon palkitsemista kohtuullistettiin ja se, että verot on maksettava aina siihen maahan, jossa yhtiön tulos syntyy.

Valtion omistajapolitiikassa ja ennen muuta omistajaohjauksessa on ollut ongelmia. Olemme nähneet yhden ministerin eronkin.

Yleisesti on niin, että asiantuntemus ja ammattitaito kuuluvat osana niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin hyvään hallintoon. Toinen tärkeä asia niukkuuden oloissa on strateginen johtaminen ja ketteryys. Talouskriisi maailmalla tarjosi lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka parempaa osaamista ja asiantuntemusta olisi tarvittu etenkin isojen pankkien johtoportaissa.

Julkisuudessa ja oppositionkin toimesta 100-prosenttisesti omistetun julkisen yhtiön perustaminen on leimattu markkina- ja jopa yltiöliberalismiksi. Pelottelupolitiikka jatkuu. Tosiasiallisesti enemmän ongelmia on ollut valtion virastoissa kuin niissä yhtiöissä, joissa on selvä, hyvän hallinnon periaatteiden mukainen hallintomalli.

Osakeyhtiö on osoittautunut toimivaksi välineeksi julkisessa taloudessa esimerkiksi palvelutuotantoon tai strategiseen yritystoimintaan. Tärkeää on huolehtia hyvästä ja avoimesta hallinnosta yhtiöissä ja siitä, että poliittinen omistusohjaus toimii omassa roolissaan tehokkaasti.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetEi mennyt montaa minuuttia, kun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne muun opposition säestämänä leimasi valtion omistajapolitiikan linjaukset ”myyntiohjelmaksi”.