Mika Lintilä: Yhteiskuntasopimuksen veronalennukset pieni- ja keskituloisille

– Tämä helpottaisi pieni- ja keskituloisten arkea, parantaisi heidän ostovoimaansa ja lisäisi edelleen luottamusta Suomen talouteen. Talous on pitkälti myös psykologiaa. Ihmisten ostovoiman paranemisella on myös tuntuvat työllistävät vaikutukset etenkin palvelualoilla.

– Veronalennusten kohdentaminen nimenomaan pieni- ja keskituloisille on myös oikeudenmukaista, koska moni tehdyistä säästöistä vaikuttaa eniten juuri heihin, Lintilä sanoi lauantaina Keskustan Keski-Pohjanmaan piirin vuosikokouksessa Halsualla.

Lintilän mukaan työmarkkinajärjestöjen neuvottelutulos yhteiskuntasopimus on jo lisännyt luottamusta Suomen talouteen. Nyt on tärkeää, että neuvottelutulos viedään liittojen neuvotteluissa mahdollisimman laajasti työehtosopimuksiin. Aikaa on toukokuun loppuun.

– Yhteiskuntasopimus on edellytys sille, että käänne Suomen talous- ja työllisyystilanteessa saadaan aikaan. Tarpeetonta veneenkeikuttamista ei nyt tarvita mistään suunnasta, vaan liitoille on annettava neuvottelurauha. On myös ymmärrettävä, että neuvottelutulos on palkansaajien kannalta poikkeuksellinen. Yhteiskuntasopimuksen toteutuminen on kuitenkin koko Suomen ja kaikkien suomalaisten etu, Lintilä sanoi.

Lintilä kiittää pääoppositiopuolue SDP:tä siitä, että puolue muutti linjaansa vaalikauden alun jälkeen vastuulliseen suuntaan ja alkoi tukea yhteiskuntasopimusta. Sen sijaan hän ihmettelee, miksi SDP on kaikissa muissa asioissa päättänyt jumittaa menneisyyteen ja valita vastakkainasettelun ja ennen muuta pelottelun politiikan.

– Viimeksi tämä näkyi SDP:n arvioissa valtion omistajapolitiikan linjauksista. Puheenjohtaja Antti Rinne leimasi ne ”myyntiohjelmaksi”. Tällainen pelottelu ei nosta Suomea lamasta eikä tuo maahamme yhtään kipeästi kaivattua työpaikkaa lisää. Isänmaata pystyisi omalla, uskottavalla vaihtoehdolla palvelemaan myös oppositiosta, Lintilä totesi.

Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMika Lintilä: Yhteiskuntasopimuksen veronalennukset pieni- ja keskituloisille