Mika Lintilä: Yhteiskuntasopimuksen veronalennukset pieni- ja keskituloisille

– Tämä helpottaisi pieni- ja keskituloisten arkea, parantaisi heidän ostovoimaansa ja lisäisi edelleen luottamusta Suomen talouteen. Talous on pitkälti myös psykologiaa. Ihmisten ostovoiman paranemisella on myös tuntuvat työllistävät vaikutukset etenkin palvelualoilla.

– Veronalennusten kohdentaminen nimenomaan pieni- ja keskituloisille on myös oikeudenmukaista, koska moni tehdyistä säästöistä vaikuttaa eniten juuri heihin, Lintilä sanoi lauantaina Keskustan Keski-Pohjanmaan piirin vuosikokouksessa Halsualla.

Lintilän mukaan työmarkkinajärjestöjen neuvottelutulos yhteiskuntasopimus on jo lisännyt luottamusta Suomen talouteen. Nyt on tärkeää, että neuvottelutulos viedään liittojen neuvotteluissa mahdollisimman laajasti työehtosopimuksiin. Aikaa on toukokuun loppuun.

– Yhteiskuntasopimus on edellytys sille, että käänne Suomen talous- ja työllisyystilanteessa saadaan aikaan. Tarpeetonta veneenkeikuttamista ei nyt tarvita mistään suunnasta, vaan liitoille on annettava neuvottelurauha. On myös ymmärrettävä, että neuvottelutulos on palkansaajien kannalta poikkeuksellinen. Yhteiskuntasopimuksen toteutuminen on kuitenkin koko Suomen ja kaikkien suomalaisten etu, Lintilä sanoi.

Lintilä kiittää pääoppositiopuolue SDP:tä siitä, että puolue muutti linjaansa vaalikauden alun jälkeen vastuulliseen suuntaan ja alkoi tukea yhteiskuntasopimusta. Sen sijaan hän ihmettelee, miksi SDP on kaikissa muissa asioissa päättänyt jumittaa menneisyyteen ja valita vastakkainasettelun ja ennen muuta pelottelun politiikan.

– Viimeksi tämä näkyi SDP:n arvioissa valtion omistajapolitiikan linjauksista. Puheenjohtaja Antti Rinne leimasi ne ”myyntiohjelmaksi”. Tällainen pelottelu ei nosta Suomea lamasta eikä tuo maahamme yhtään kipeästi kaivattua työpaikkaa lisää. Isänmaata pystyisi omalla, uskottavalla vaihtoehdolla palvelemaan myös oppositiosta, Lintilä totesi.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMika Lintilä: Yhteiskuntasopimuksen veronalennukset pieni- ja keskituloisille