Matti Vanhanen: Lehti kääntyy omistajapolitiikassa

Valtion omistajapolitiikassa alkaa kokonaan uusi aika.

Myyntituloja käytetään tulevaisuudessa kehittämisyhtiön kautta uuden, ennen muuta kasvun ja työpaikkojen luomiseen. Aiemmin niillä pääsääntöisesti paikattiin budjettia tai maksettiin valtion velkaa. Valtio omaksuu nyt dynaamisemman otteen omistajana – ei vain yritä suojata vanhaa, vaan luo myös uutta.

Omistajapolitiikassa tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Parlamentaarinen neuvottelukunta luo tälle aiempaa paremmat edellytykset. Eduskunnan roolin vahvistaminen on myös luottamusta lisäävä uudistus.

Valtio-omisteisten yhtiöiden ylimmän johdon etuja suitsitaan poikkeuksellisella tavalla. Tämä on tärkeää yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden vaalimiseksi.

Johtajasopimuksissa eläkeiän tulee olla työeläkelainsäädännön mukainen, ja johdon irtisanomiskorvaukset puolitetaan. Näiden vastapainoksi myös henkilöstöä palkitaan yhtiön menestyksestä.

Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että yhteiskuntavastuu tulee jokaisen valtio-omisteisen yhtiön perusarvoksi. Veroparatiiseille sanotaan ehdoton ei.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Lehti kääntyy omistajapolitiikassa