Matti Vanhanen: Lehti kääntyy omistajapolitiikassa

Valtion omistajapolitiikassa alkaa kokonaan uusi aika.

Myyntituloja käytetään tulevaisuudessa kehittämisyhtiön kautta uuden, ennen muuta kasvun ja työpaikkojen luomiseen. Aiemmin niillä pääsääntöisesti paikattiin budjettia tai maksettiin valtion velkaa. Valtio omaksuu nyt dynaamisemman otteen omistajana – ei vain yritä suojata vanhaa, vaan luo myös uutta.

Omistajapolitiikassa tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Parlamentaarinen neuvottelukunta luo tälle aiempaa paremmat edellytykset. Eduskunnan roolin vahvistaminen on myös luottamusta lisäävä uudistus.

Valtio-omisteisten yhtiöiden ylimmän johdon etuja suitsitaan poikkeuksellisella tavalla. Tämä on tärkeää yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden vaalimiseksi.

Johtajasopimuksissa eläkeiän tulee olla työeläkelainsäädännön mukainen, ja johdon irtisanomiskorvaukset puolitetaan. Näiden vastapainoksi myös henkilöstöä palkitaan yhtiön menestyksestä.

Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että yhteiskuntavastuu tulee jokaisen valtio-omisteisen yhtiön perusarvoksi. Veroparatiiseille sanotaan ehdoton ei.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Lehti kääntyy omistajapolitiikassa