Matti Vanhanen: Lehti kääntyy omistajapolitiikassa

Valtion omistajapolitiikassa alkaa kokonaan uusi aika.

Myyntituloja käytetään tulevaisuudessa kehittämisyhtiön kautta uuden, ennen muuta kasvun ja työpaikkojen luomiseen. Aiemmin niillä pääsääntöisesti paikattiin budjettia tai maksettiin valtion velkaa. Valtio omaksuu nyt dynaamisemman otteen omistajana – ei vain yritä suojata vanhaa, vaan luo myös uutta.

Omistajapolitiikassa tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Parlamentaarinen neuvottelukunta luo tälle aiempaa paremmat edellytykset. Eduskunnan roolin vahvistaminen on myös luottamusta lisäävä uudistus.

Valtio-omisteisten yhtiöiden ylimmän johdon etuja suitsitaan poikkeuksellisella tavalla. Tämä on tärkeää yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden vaalimiseksi.

Johtajasopimuksissa eläkeiän tulee olla työeläkelainsäädännön mukainen, ja johdon irtisanomiskorvaukset puolitetaan. Näiden vastapainoksi myös henkilöstöä palkitaan yhtiön menestyksestä.

Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että yhteiskuntavastuu tulee jokaisen valtio-omisteisen yhtiön perusarvoksi. Veroparatiiseille sanotaan ehdoton ei.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Lehti kääntyy omistajapolitiikassa