markus lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi ihmettelee puheita irtisanomissuojan kiristämisestä. Suomessa on rakennettu viime vuosina tasapainoinen kokonaisuus tukemaan ihmisiä, jotka menetettävät työnsä joukkoirtisanomissa. Lohen mukaan keskeistä on pitää maan talous kilpailukykyisenä ja dynaamisena niin, että uutta työtä syntyy katoavan tilalle. Näin ihmiset pääsevät jouhevasti uuteen työhön.

-Jos pysyvien työsuhteiden irtisanomissuojaa yrityksissä tiukennettaisiin, se johtaisi helposti määräaikaisten ja epätyypillisten työsuhteiden lisääntymiseen. Yritykset eivät uskaltaisi palkata enää pysyviin työsuhteisiin yhtä useasti. Etelä-Eurooppa on tästä huono esimerkki. Lisäksi kynnys investointien tekemiseen nousisi entisestään, varoittaa Lohi.

Pohjoismaiseen työllisyyspolitiikan malliin liittyy periaate, että valtio suojelee ihmisiä muutoksessa. Irtisanottavien työllistymistä edistävät palvelut ja uudelleenkoulutus antavat ihmisille turvaa muutoksessa. Lisäksi tarvitaan elinkeinopoliittisia toimia tukemaan muutoksen kohteena olevia alueita, jotta sinne voidaan houkutella uusia investointeja, kun osaavaa työvoimaa on tarjolla.

-Kaiken A ja O on, että Suomen kilpailukyky on kunnossa, jotta suomalainen työ pärjää maailmanmarkkinoilla. Teollisuuden sähköveron alentaminen EU:n minimitasolle, infrainvestoinnit eri puolille maata, väylämaksujen puolituksen jatkaminen ja yritysten uusi tki-veroporkkana yhteistyön tiivistämiseen korkeakoulujen kanssa ovat kaikki oikeansuuntaisia toimenpiteitä, Lohi jatkaa.

-Lisäksi tarvitaan vielä päätöksiä mm. päästökauppakompensaation jatkamisesta sekä tukeva paketti konkreettisia päätöksiä, joilla luodaan edellytyksiä työllisyyden vahvistamiselle. Suomi tulee koronakriisin jälkeenkin kohtaamaan varmuudella elinkeinoelämäämme ravisteleva shokkeja. Siksi meidän on edistettävä pikaisesti myös nykyistä laajempaa paikallista sopimista työpaikoilla. Nyt on käytettävä kaikki keinot työpaikkojemme turvaamiseen. Näillä toimilla yhä useammalle suomalaiselle saadaan töitä, päättää Markus Lohi.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Irtisanomissuojan tiukentaminen johtaisi epätyypillisten työsuhteiden yleistymiseen