markus lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi ihmettelee puheita irtisanomissuojan kiristämisestä. Suomessa on rakennettu viime vuosina tasapainoinen kokonaisuus tukemaan ihmisiä, jotka menetettävät työnsä joukkoirtisanomissa. Lohen mukaan keskeistä on pitää maan talous kilpailukykyisenä ja dynaamisena niin, että uutta työtä syntyy katoavan tilalle. Näin ihmiset pääsevät jouhevasti uuteen työhön.

-Jos pysyvien työsuhteiden irtisanomissuojaa yrityksissä tiukennettaisiin, se johtaisi helposti määräaikaisten ja epätyypillisten työsuhteiden lisääntymiseen. Yritykset eivät uskaltaisi palkata enää pysyviin työsuhteisiin yhtä useasti. Etelä-Eurooppa on tästä huono esimerkki. Lisäksi kynnys investointien tekemiseen nousisi entisestään, varoittaa Lohi.

Pohjoismaiseen työllisyyspolitiikan malliin liittyy periaate, että valtio suojelee ihmisiä muutoksessa. Irtisanottavien työllistymistä edistävät palvelut ja uudelleenkoulutus antavat ihmisille turvaa muutoksessa. Lisäksi tarvitaan elinkeinopoliittisia toimia tukemaan muutoksen kohteena olevia alueita, jotta sinne voidaan houkutella uusia investointeja, kun osaavaa työvoimaa on tarjolla.

-Kaiken A ja O on, että Suomen kilpailukyky on kunnossa, jotta suomalainen työ pärjää maailmanmarkkinoilla. Teollisuuden sähköveron alentaminen EU:n minimitasolle, infrainvestoinnit eri puolille maata, väylämaksujen puolituksen jatkaminen ja yritysten uusi tki-veroporkkana yhteistyön tiivistämiseen korkeakoulujen kanssa ovat kaikki oikeansuuntaisia toimenpiteitä, Lohi jatkaa.

-Lisäksi tarvitaan vielä päätöksiä mm. päästökauppakompensaation jatkamisesta sekä tukeva paketti konkreettisia päätöksiä, joilla luodaan edellytyksiä työllisyyden vahvistamiselle. Suomi tulee koronakriisin jälkeenkin kohtaamaan varmuudella elinkeinoelämäämme ravisteleva shokkeja. Siksi meidän on edistettävä pikaisesti myös nykyistä laajempaa paikallista sopimista työpaikoilla. Nyt on käytettävä kaikki keinot työpaikkojemme turvaamiseen. Näillä toimilla yhä useammalle suomalaiselle saadaan töitä, päättää Markus Lohi.

Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
28.11.2020 / Uutiset
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
Puoluevaltuuston kokous 28.11.2020, päivä 1
28.11.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Irtisanomissuojan tiukentaminen johtaisi epätyypillisten työsuhteiden yleistymiseen