markus lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi ihmettelee puheita irtisanomissuojan kiristämisestä. Suomessa on rakennettu viime vuosina tasapainoinen kokonaisuus tukemaan ihmisiä, jotka menetettävät työnsä joukkoirtisanomissa. Lohen mukaan keskeistä on pitää maan talous kilpailukykyisenä ja dynaamisena niin, että uutta työtä syntyy katoavan tilalle. Näin ihmiset pääsevät jouhevasti uuteen työhön.

-Jos pysyvien työsuhteiden irtisanomissuojaa yrityksissä tiukennettaisiin, se johtaisi helposti määräaikaisten ja epätyypillisten työsuhteiden lisääntymiseen. Yritykset eivät uskaltaisi palkata enää pysyviin työsuhteisiin yhtä useasti. Etelä-Eurooppa on tästä huono esimerkki. Lisäksi kynnys investointien tekemiseen nousisi entisestään, varoittaa Lohi.

Pohjoismaiseen työllisyyspolitiikan malliin liittyy periaate, että valtio suojelee ihmisiä muutoksessa. Irtisanottavien työllistymistä edistävät palvelut ja uudelleenkoulutus antavat ihmisille turvaa muutoksessa. Lisäksi tarvitaan elinkeinopoliittisia toimia tukemaan muutoksen kohteena olevia alueita, jotta sinne voidaan houkutella uusia investointeja, kun osaavaa työvoimaa on tarjolla.

-Kaiken A ja O on, että Suomen kilpailukyky on kunnossa, jotta suomalainen työ pärjää maailmanmarkkinoilla. Teollisuuden sähköveron alentaminen EU:n minimitasolle, infrainvestoinnit eri puolille maata, väylämaksujen puolituksen jatkaminen ja yritysten uusi tki-veroporkkana yhteistyön tiivistämiseen korkeakoulujen kanssa ovat kaikki oikeansuuntaisia toimenpiteitä, Lohi jatkaa.

-Lisäksi tarvitaan vielä päätöksiä mm. päästökauppakompensaation jatkamisesta sekä tukeva paketti konkreettisia päätöksiä, joilla luodaan edellytyksiä työllisyyden vahvistamiselle. Suomi tulee koronakriisin jälkeenkin kohtaamaan varmuudella elinkeinoelämäämme ravisteleva shokkeja. Siksi meidän on edistettävä pikaisesti myös nykyistä laajempaa paikallista sopimista työpaikoilla. Nyt on käytettävä kaikki keinot työpaikkojemme turvaamiseen. Näillä toimilla yhä useammalle suomalaiselle saadaan töitä, päättää Markus Lohi.

Keskustan Kulmuni: Omalla energialla vapautta ja vaurautta
Keskusta on aina kannattanut omavaraisuutta, mutta risupaketeista meitäkin on haukuttu. Suomen energiaomavaraisuus on parantunut ja riippuvuus tuodusta fossiilienergiasta vähentynyt viimeisen 20 vuoden aikana. Tämä ei ole tapahtunut vahingossa tai itsestään
5.10.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Irtisanomissuojan tiukentaminen johtaisi epätyypillisten työsuhteiden yleistymiseen