Markus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”

Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi vaatii Kokoomusta paljastamaan vihdoin linjansa sosiaali- ja terveyspalvelujen myllertämiseksi. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi torstaina Iltalehden vaalitentissä, että kokoomus haluaa toteuttaa merkittäviä muutoksia nyt hyväksyttyyn sote-uudistukseen, mutta kysyttäessä ei suostunut kertomaan mitään kokoomuksen linjan sisällöstä.

-Näissä vaaleissa on kyse sote-uudistuksen toimeenpanosta ja lähipalvelujen turvaamisesta. Nyt kokoomus sanoo, että puolue kertoo linjansa näihin kysymyksiin vaalien jälkeen. Mikä on Suomen johtoon tähtäävän kokoomuksen linja?

-Vielä kesäkuussa Kokoomus yritti kaataa koko sote-uudistuksen eduskunnassa. Nyt se lupaa korjaussarjaa, jota joko ei ole olemassa tai se salataan vaalien ajaksi. Orpon on salailun sijaan vihdoin rehellisesti kerrottava, mitä kokoomus kaavailee, Lohi sanoo.

Lohi epäilee kokoomuksen kuurupiilon johtuvan vaalitaktiikasta. Vielä marraskuussa Orpo linjasi Länsi-Savo -lehdessä, että joka kunnassa ei tarvita neuvola- ja lääkäripalveluita. Helsingin Sanomien vaalikoneessa Orpo sanoi, että Kokoomus muuttaisi sote-rahojen jakoa alueiden kesken. Vuosikausia Kokoomus on myös sanonut, että kokoomus haluaa sote-alueita vähennettäväksi. Nyt vaalien alla kokoomus kuitenkin sumentaa linjaansa kaikin mahdollisin keinoin.

-Iltalehden tentissä kysyttiin myös, mitkä hyvinvointialueet kokoomus lakkauttaisi, mutta Orpo ei suostunut paljastamaan kokoomuksen kantaa. Kuurupiilon sijaan nyt tarvitaan rehellinen linja sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuudesta, Lohi sanoo.

-Keskustan lähipalveluita ja tasa-arvoa edistävä vaihtoehto on kerrottu selkeästi. Nyt toteutamme historiallisen uudistuksen, sillä vanhalla mallilla jatkaminen merkitsisi peruspalvelujen murenemista. Harkitsemattomilla korjaussarjapuheilla kokoomus onnistuu vain luomaan alan työntekijöille ja päättäjille tarpeetonta epävarmuutta tulevasta.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”