Markus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”

Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi vaatii Kokoomusta paljastamaan vihdoin linjansa sosiaali- ja terveyspalvelujen myllertämiseksi. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi torstaina Iltalehden vaalitentissä, että kokoomus haluaa toteuttaa merkittäviä muutoksia nyt hyväksyttyyn sote-uudistukseen, mutta kysyttäessä ei suostunut kertomaan mitään kokoomuksen linjan sisällöstä.

-Näissä vaaleissa on kyse sote-uudistuksen toimeenpanosta ja lähipalvelujen turvaamisesta. Nyt kokoomus sanoo, että puolue kertoo linjansa näihin kysymyksiin vaalien jälkeen. Mikä on Suomen johtoon tähtäävän kokoomuksen linja?

-Vielä kesäkuussa Kokoomus yritti kaataa koko sote-uudistuksen eduskunnassa. Nyt se lupaa korjaussarjaa, jota joko ei ole olemassa tai se salataan vaalien ajaksi. Orpon on salailun sijaan vihdoin rehellisesti kerrottava, mitä kokoomus kaavailee, Lohi sanoo.

Lohi epäilee kokoomuksen kuurupiilon johtuvan vaalitaktiikasta. Vielä marraskuussa Orpo linjasi Länsi-Savo -lehdessä, että joka kunnassa ei tarvita neuvola- ja lääkäripalveluita. Helsingin Sanomien vaalikoneessa Orpo sanoi, että Kokoomus muuttaisi sote-rahojen jakoa alueiden kesken. Vuosikausia Kokoomus on myös sanonut, että kokoomus haluaa sote-alueita vähennettäväksi. Nyt vaalien alla kokoomus kuitenkin sumentaa linjaansa kaikin mahdollisin keinoin.

-Iltalehden tentissä kysyttiin myös, mitkä hyvinvointialueet kokoomus lakkauttaisi, mutta Orpo ei suostunut paljastamaan kokoomuksen kantaa. Kuurupiilon sijaan nyt tarvitaan rehellinen linja sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuudesta, Lohi sanoo.

-Keskustan lähipalveluita ja tasa-arvoa edistävä vaihtoehto on kerrottu selkeästi. Nyt toteutamme historiallisen uudistuksen, sillä vanhalla mallilla jatkaminen merkitsisi peruspalvelujen murenemista. Harkitsemattomilla korjaussarjapuheilla kokoomus onnistuu vain luomaan alan työntekijöille ja päättäjille tarpeetonta epävarmuutta tulevasta.

Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko muistuttaa aluevaaliviikonloppuna, mistä näissä vaaleissa on kyse. On kyse hoidosta, hoivasta ja turvasta. Niistä asioista, jotka koskettavat jokaista suomalaista ja jokaisen kotiseutua.
22.1.2022 / Uutiset
Keskustan ehdolla olevat entiset puheenjohtajat: Aluevaaleissa valitaan lähipalvelujen ja keskittämisen välillä
Sunnuntain aluevaalien pääkysymys on, millaisia ja missä suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastustoimen palvelut tulevaisuudessa ovat.
22.1.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”