Markus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”

Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi vaatii Kokoomusta paljastamaan vihdoin linjansa sosiaali- ja terveyspalvelujen myllertämiseksi. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi torstaina Iltalehden vaalitentissä, että kokoomus haluaa toteuttaa merkittäviä muutoksia nyt hyväksyttyyn sote-uudistukseen, mutta kysyttäessä ei suostunut kertomaan mitään kokoomuksen linjan sisällöstä.

-Näissä vaaleissa on kyse sote-uudistuksen toimeenpanosta ja lähipalvelujen turvaamisesta. Nyt kokoomus sanoo, että puolue kertoo linjansa näihin kysymyksiin vaalien jälkeen. Mikä on Suomen johtoon tähtäävän kokoomuksen linja?

-Vielä kesäkuussa Kokoomus yritti kaataa koko sote-uudistuksen eduskunnassa. Nyt se lupaa korjaussarjaa, jota joko ei ole olemassa tai se salataan vaalien ajaksi. Orpon on salailun sijaan vihdoin rehellisesti kerrottava, mitä kokoomus kaavailee, Lohi sanoo.

Lohi epäilee kokoomuksen kuurupiilon johtuvan vaalitaktiikasta. Vielä marraskuussa Orpo linjasi Länsi-Savo -lehdessä, että joka kunnassa ei tarvita neuvola- ja lääkäripalveluita. Helsingin Sanomien vaalikoneessa Orpo sanoi, että Kokoomus muuttaisi sote-rahojen jakoa alueiden kesken. Vuosikausia Kokoomus on myös sanonut, että kokoomus haluaa sote-alueita vähennettäväksi. Nyt vaalien alla kokoomus kuitenkin sumentaa linjaansa kaikin mahdollisin keinoin.

-Iltalehden tentissä kysyttiin myös, mitkä hyvinvointialueet kokoomus lakkauttaisi, mutta Orpo ei suostunut paljastamaan kokoomuksen kantaa. Kuurupiilon sijaan nyt tarvitaan rehellinen linja sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuudesta, Lohi sanoo.

-Keskustan lähipalveluita ja tasa-arvoa edistävä vaihtoehto on kerrottu selkeästi. Nyt toteutamme historiallisen uudistuksen, sillä vanhalla mallilla jatkaminen merkitsisi peruspalvelujen murenemista. Harkitsemattomilla korjaussarjapuheilla kokoomus onnistuu vain luomaan alan työntekijöille ja päättäjille tarpeetonta epävarmuutta tulevasta.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”