Selvityksessä painotetaan aivan oikein Suomen ja Ruotsin välistä yhteistyötä. Yhteistyön korostaminen myös mahdollisen Nato-jäsenyyden harkinnassa on tärkeä asia. Viime kädessä maat kuitenkin päättävät itse ratkaisuistaan.
Erityisen osuvana pidän arviota: ”Pohjimmiltaan kyse olisi suurstrategian muuttamisesta, joka vaatii huolellista harkintaa. Pienet maat eivät usein muuta ulkopolitiikkansa perussuuntaviivoja. Niille jatkuvuus on merkittävämpi asia kuin suurvalloille.”

Pienen maan ei pidä muuttaa strategiaansa muuta kuin painavin perustein. Tämäkään selvitys ei anna syitä muuttaa hallitusohjelman linjauksia, joiden mukaan Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa, joka toteuttaa käytännönläheistä kumppanuutta Naton kanssa ja ylläpitää mahdollisuutta hakea Nato-jäsenyyttä. Suomen kannattaa pitää tämä liikkumatila itsensä käsissä.

Jatkoa silmällä pitäen keskustelussa on tärkeää arvioida myös Naton viidennen artiklan tuomia velvollisuuksia, ei vain sen tuomaa turvaa. Toivon, että ulko- ja turvallisuuspolitiikasta voidaan käydä asiallista ja vakavaa keskustelua.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen Nato-selvityksestä: Ei anna syytä muuttaa hallitusohjelman linjauksia