Selvityksessä painotetaan aivan oikein Suomen ja Ruotsin välistä yhteistyötä. Yhteistyön korostaminen myös mahdollisen Nato-jäsenyyden harkinnassa on tärkeä asia. Viime kädessä maat kuitenkin päättävät itse ratkaisuistaan.
Erityisen osuvana pidän arviota: ”Pohjimmiltaan kyse olisi suurstrategian muuttamisesta, joka vaatii huolellista harkintaa. Pienet maat eivät usein muuta ulkopolitiikkansa perussuuntaviivoja. Niille jatkuvuus on merkittävämpi asia kuin suurvalloille.”

Pienen maan ei pidä muuttaa strategiaansa muuta kuin painavin perustein. Tämäkään selvitys ei anna syitä muuttaa hallitusohjelman linjauksia, joiden mukaan Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa, joka toteuttaa käytännönläheistä kumppanuutta Naton kanssa ja ylläpitää mahdollisuutta hakea Nato-jäsenyyttä. Suomen kannattaa pitää tämä liikkumatila itsensä käsissä.

Jatkoa silmällä pitäen keskustelussa on tärkeää arvioida myös Naton viidennen artiklan tuomia velvollisuuksia, ei vain sen tuomaa turvaa. Toivon, että ulko- ja turvallisuuspolitiikasta voidaan käydä asiallista ja vakavaa keskustelua.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen Nato-selvityksestä: Ei anna syytä muuttaa hallitusohjelman linjauksia