– Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudesta siirtyy maakunnille, myös matka- ja lääkekustannusten korvaamisen osalta. Tämän pitäisi näkyä yhteiskunnalle muodostuvien kokonaiskustannusten pienenemisenä. Palveluita käyttävät ihmiset näkevät tämän nykyistä sujuvampina hoitoketjuina ja luukulta toiselle pompottelun pitäisi loppua.

Vanhanen pitää valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittäneen työryhmän esityksiä kiinnostavina ja monin osin toteuttamiskelpoisina, mutta korostaa, että selvitys jättää vielä monia kysymyksiä avoimeksi.

– Valinnanvapauden toteuttamismallin on mahdollistettava hallituksen aiemman päätöksen mukaisesti pienten ja keskisuurten yritysten edellytykset tuottaa palveluita ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdessä julkisten toimijoiden kanssa. Järjestöjen vahva rooli palveluiden tuottajina on myös koko yhteiskunnan etu. Maakunnalliset yhtiöt pitää perustaa yhtiömuodoltaan voittoa tavoittelemattomiksi.

Valinnanvapaus soveltuu erikoissairaanhoitoon vain rajatusti, jotta voimme turvata maakuntien kyvyn ylläpitää kustannustehokasta ja laaja-alaista erikoissairaanhoitoa ja turvata ammattitaitoisen henkilöstön saannin, Vanhanen toteaa.

Suomalaisia kiinnostaa, mistä he saavat jatkossa palvelunsa. Vanhanen toivoo, että suomalaiset voivat käyttää sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa vielä nykyistä joustavammin esimerkiksi mökkipaikkakunnillaan.

Vanhanen muistuttaa, että valinnanvapautta ei välttämättä synny kaikkialle. Julkisen vallan on taattava palvelut näilläkin alueilla. Digitaalisten palveluiden kehittämisellä ja palveluiden pistämisellä pyörien päälle voidaan palvelut viedä yhä enemmän sinne missä ihmiset asuvat.

– Suomessa on otettava oppia muiden maiden kokemuksista ja vältettävä toistamasta samoja virheitä. Valinnanvapauden toteutuessa sen toimivuutta on myös seurattava ja tehtävä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Sote-valinnanvapaudesta aidosti monituottajainen, julkinen valta päävastuussa palveluista