– Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudesta siirtyy maakunnille, myös matka- ja lääkekustannusten korvaamisen osalta. Tämän pitäisi näkyä yhteiskunnalle muodostuvien kokonaiskustannusten pienenemisenä. Palveluita käyttävät ihmiset näkevät tämän nykyistä sujuvampina hoitoketjuina ja luukulta toiselle pompottelun pitäisi loppua.

Vanhanen pitää valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittäneen työryhmän esityksiä kiinnostavina ja monin osin toteuttamiskelpoisina, mutta korostaa, että selvitys jättää vielä monia kysymyksiä avoimeksi.

– Valinnanvapauden toteuttamismallin on mahdollistettava hallituksen aiemman päätöksen mukaisesti pienten ja keskisuurten yritysten edellytykset tuottaa palveluita ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdessä julkisten toimijoiden kanssa. Järjestöjen vahva rooli palveluiden tuottajina on myös koko yhteiskunnan etu. Maakunnalliset yhtiöt pitää perustaa yhtiömuodoltaan voittoa tavoittelemattomiksi.

Valinnanvapaus soveltuu erikoissairaanhoitoon vain rajatusti, jotta voimme turvata maakuntien kyvyn ylläpitää kustannustehokasta ja laaja-alaista erikoissairaanhoitoa ja turvata ammattitaitoisen henkilöstön saannin, Vanhanen toteaa.

Suomalaisia kiinnostaa, mistä he saavat jatkossa palvelunsa. Vanhanen toivoo, että suomalaiset voivat käyttää sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa vielä nykyistä joustavammin esimerkiksi mökkipaikkakunnillaan.

Vanhanen muistuttaa, että valinnanvapautta ei välttämättä synny kaikkialle. Julkisen vallan on taattava palvelut näilläkin alueilla. Digitaalisten palveluiden kehittämisellä ja palveluiden pistämisellä pyörien päälle voidaan palvelut viedä yhä enemmän sinne missä ihmiset asuvat.

– Suomessa on otettava oppia muiden maiden kokemuksista ja vältettävä toistamasta samoja virheitä. Valinnanvapauden toteutuessa sen toimivuutta on myös seurattava ja tehtävä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Sote-valinnanvapaudesta aidosti monituottajainen, julkinen valta päävastuussa palveluista