– Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudesta siirtyy maakunnille, myös matka- ja lääkekustannusten korvaamisen osalta. Tämän pitäisi näkyä yhteiskunnalle muodostuvien kokonaiskustannusten pienenemisenä. Palveluita käyttävät ihmiset näkevät tämän nykyistä sujuvampina hoitoketjuina ja luukulta toiselle pompottelun pitäisi loppua.

Vanhanen pitää valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittäneen työryhmän esityksiä kiinnostavina ja monin osin toteuttamiskelpoisina, mutta korostaa, että selvitys jättää vielä monia kysymyksiä avoimeksi.

– Valinnanvapauden toteuttamismallin on mahdollistettava hallituksen aiemman päätöksen mukaisesti pienten ja keskisuurten yritysten edellytykset tuottaa palveluita ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdessä julkisten toimijoiden kanssa. Järjestöjen vahva rooli palveluiden tuottajina on myös koko yhteiskunnan etu. Maakunnalliset yhtiöt pitää perustaa yhtiömuodoltaan voittoa tavoittelemattomiksi.

Valinnanvapaus soveltuu erikoissairaanhoitoon vain rajatusti, jotta voimme turvata maakuntien kyvyn ylläpitää kustannustehokasta ja laaja-alaista erikoissairaanhoitoa ja turvata ammattitaitoisen henkilöstön saannin, Vanhanen toteaa.

Suomalaisia kiinnostaa, mistä he saavat jatkossa palvelunsa. Vanhanen toivoo, että suomalaiset voivat käyttää sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa vielä nykyistä joustavammin esimerkiksi mökkipaikkakunnillaan.

Vanhanen muistuttaa, että valinnanvapautta ei välttämättä synny kaikkialle. Julkisen vallan on taattava palvelut näilläkin alueilla. Digitaalisten palveluiden kehittämisellä ja palveluiden pistämisellä pyörien päälle voidaan palvelut viedä yhä enemmän sinne missä ihmiset asuvat.

– Suomessa on otettava oppia muiden maiden kokemuksista ja vältettävä toistamasta samoja virheitä. Valinnanvapauden toteutuessa sen toimivuutta on myös seurattava ja tehtävä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Sote-valinnanvapaudesta aidosti monituottajainen, julkinen valta päävastuussa palveluista