– Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudesta siirtyy maakunnille, myös matka- ja lääkekustannusten korvaamisen osalta. Tämän pitäisi näkyä yhteiskunnalle muodostuvien kokonaiskustannusten pienenemisenä. Palveluita käyttävät ihmiset näkevät tämän nykyistä sujuvampina hoitoketjuina ja luukulta toiselle pompottelun pitäisi loppua.

Vanhanen pitää valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittäneen työryhmän esityksiä kiinnostavina ja monin osin toteuttamiskelpoisina, mutta korostaa, että selvitys jättää vielä monia kysymyksiä avoimeksi.

– Valinnanvapauden toteuttamismallin on mahdollistettava hallituksen aiemman päätöksen mukaisesti pienten ja keskisuurten yritysten edellytykset tuottaa palveluita ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdessä julkisten toimijoiden kanssa. Järjestöjen vahva rooli palveluiden tuottajina on myös koko yhteiskunnan etu. Maakunnalliset yhtiöt pitää perustaa yhtiömuodoltaan voittoa tavoittelemattomiksi.

Valinnanvapaus soveltuu erikoissairaanhoitoon vain rajatusti, jotta voimme turvata maakuntien kyvyn ylläpitää kustannustehokasta ja laaja-alaista erikoissairaanhoitoa ja turvata ammattitaitoisen henkilöstön saannin, Vanhanen toteaa.

Suomalaisia kiinnostaa, mistä he saavat jatkossa palvelunsa. Vanhanen toivoo, että suomalaiset voivat käyttää sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa vielä nykyistä joustavammin esimerkiksi mökkipaikkakunnillaan.

Vanhanen muistuttaa, että valinnanvapautta ei välttämättä synny kaikkialle. Julkisen vallan on taattava palvelut näilläkin alueilla. Digitaalisten palveluiden kehittämisellä ja palveluiden pistämisellä pyörien päälle voidaan palvelut viedä yhä enemmän sinne missä ihmiset asuvat.

– Suomessa on otettava oppia muiden maiden kokemuksista ja vältettävä toistamasta samoja virheitä. Valinnanvapauden toteutuessa sen toimivuutta on myös seurattava ja tehtävä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Sote-valinnanvapaudesta aidosti monituottajainen, julkinen valta päävastuussa palveluista