– Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudesta siirtyy maakunnille, myös matka- ja lääkekustannusten korvaamisen osalta. Tämän pitäisi näkyä yhteiskunnalle muodostuvien kokonaiskustannusten pienenemisenä. Palveluita käyttävät ihmiset näkevät tämän nykyistä sujuvampina hoitoketjuina ja luukulta toiselle pompottelun pitäisi loppua.

Vanhanen pitää valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittäneen työryhmän esityksiä kiinnostavina ja monin osin toteuttamiskelpoisina, mutta korostaa, että selvitys jättää vielä monia kysymyksiä avoimeksi.

– Valinnanvapauden toteuttamismallin on mahdollistettava hallituksen aiemman päätöksen mukaisesti pienten ja keskisuurten yritysten edellytykset tuottaa palveluita ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdessä julkisten toimijoiden kanssa. Järjestöjen vahva rooli palveluiden tuottajina on myös koko yhteiskunnan etu. Maakunnalliset yhtiöt pitää perustaa yhtiömuodoltaan voittoa tavoittelemattomiksi.

Valinnanvapaus soveltuu erikoissairaanhoitoon vain rajatusti, jotta voimme turvata maakuntien kyvyn ylläpitää kustannustehokasta ja laaja-alaista erikoissairaanhoitoa ja turvata ammattitaitoisen henkilöstön saannin, Vanhanen toteaa.

Suomalaisia kiinnostaa, mistä he saavat jatkossa palvelunsa. Vanhanen toivoo, että suomalaiset voivat käyttää sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa vielä nykyistä joustavammin esimerkiksi mökkipaikkakunnillaan.

Vanhanen muistuttaa, että valinnanvapautta ei välttämättä synny kaikkialle. Julkisen vallan on taattava palvelut näilläkin alueilla. Digitaalisten palveluiden kehittämisellä ja palveluiden pistämisellä pyörien päälle voidaan palvelut viedä yhä enemmän sinne missä ihmiset asuvat.

– Suomessa on otettava oppia muiden maiden kokemuksista ja vältettävä toistamasta samoja virheitä. Valinnanvapauden toteutuessa sen toimivuutta on myös seurattava ja tehtävä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Sote-valinnanvapaudesta aidosti monituottajainen, julkinen valta päävastuussa palveluista