Juha Sipilä: Kaikki mukaan paikalliseen sopimiseen

Yrittäjien yhdenvertainen asema työehtosopimuksia sovellettaessa on ollut Suomen Yrittäjien pitkäaikainen tavoite. He ovat olleet mukana työryhmässä, joka on valmistellut paikallisen sopimisen lainsäädäntöä. Hallituksen esittämässä kompromissiesityksessä, joka viime perjantaina annettiin työryhmälle, tähän tavoitteeseen päästäisiin ja järjestäytymättömien työnantajien asema paranisi. Yleissitovaa työehtosopimusta noudattaville säädettäisiin oikeus tehdä työehtosopimuksen tarkoittamia paikallisia sopimuksia työehtosopimuksessa sovituin reunaehdoin. Näin yleissitovaa työehtosopimusta noudattavat tulisivat yhdenvertaiseen asemaan järjestäytyneiden työnantajien kanssa.

Hallitus sai eilen alustavia tietoja työmarkkinajärjestöiltä paikallisen sopimisen lisääntymisestä kilpailukykysopimuksessa. Ne olivat hyvin myönteisiä ja asiassa otetaan isoja askeleita eteenpäin.

Hallitus on halunnut pitää Suomen Yrittäjät koko ajan tässä prosessissa mukana järjestäytymättömien työnantajien edustajana. Hallitus on myös luvannut SY:n viime kädessä päättää paikallisen sopimisen ulottamisesta järjestäytymättömään yrittäjäkenttään. Neuvottelin järjestöjen kanssa viime viikon perjantaina ja työmarkkinaosapuolet suostuivat siihen, että SY saa päättää ovatko järjestäytymättömät työntekijät mukana sopimuksessa vai eivät. Eilen SY ilmoitti, että he eivät halua pitää järjestäytymättömien aseman parantamiseen tähdännyttä osuutta mukana sopimuksessa.

Työnantajien yhdenvertainen asema ei näin ollen menisi eteenpäin. Työehtosopimuksiin lisätyt paikallisen sopimisen mahdollisuudet jäisivät järjestäytymättömien työnantajien keinovalikoimasta edelleen pois voimassa olevan työaikalain mukaista säännölliseen työajan sopimista lukuun ottamatta. Paikallisen sopimisen mahdollisuuksien ulkopuolelle jättäytyminen päinvastoin kasvattaisi eroja normaali- ja yleissitovuuskentän välillä nyt, kun paikallisen sopimisen mahdollisuudet lisääntyvät työehtosopimuksissa.

Huolta yrittäjissä on herättänyt ns. luottamushenkilölukko. Niitä tilanteita silmällä pitäen, joissa paikallisen sopimuksen voi tehdä työntekijöiden puolesta vain luottamusmies, työsopimuslakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös luottamusmiehestä paikallisen sopimuksen osapuolena. Luottamusmiehen valinta olisi välttämätöntä ainoastaan silloin, kun työehtosopimus edellyttää luottamusmiestä paikallisen sopimuksen osapuoleksi ja työnantaja haluaa käynnistää paikallisen sopimisen neuvottelut. Tämä koskisi tietojeni mukaan vain pientä osaa paikallisesti sovittavista asioista. Tällöinkin luottamusmies edustaisi vain työpaikan työntekijöitä, ei ammattiosastoa tai ammattiliittoa.

Hallituksen kompromissiesitys ei sisällä myöskään työnantajille eikä työntekijöille järjestäytymispakkoa eikä työnantajalle velvollisuutta tehdä liityntäsopimusta työntekijäliiton kanssa. Työntekijöiden ei niin ikään edellytetä perustavan työpaikalle ammattiosastoa.

Esityksessä järjestäytymättömien työnantajien asema paranisi, eikä muutos heikentäisi yhdenkään yrittäjän asemaa. Se tarjoaisi mahdollisuuksia, ei velvollisuutta tehdä paikallisia sopimuksia.

Hallitus on luvannut kunnioittaa tässä Suomen Yrittäjien päätöstä. Niin myös teemme. Itse 25 vuotta yrittäjänä toimineena tarttuisin ilman muuta tähän ehdotukseen. Muutos on parempi kuin nykytila. Vetoan vielä kerran Suomen Yrittäjiin, että tarttukaa nyt tähän.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilä: Kaikki mukaan paikalliseen sopimiseen