Juha Sipilä: Kaikki mukaan paikalliseen sopimiseen

Yrittäjien yhdenvertainen asema työehtosopimuksia sovellettaessa on ollut Suomen Yrittäjien pitkäaikainen tavoite. He ovat olleet mukana työryhmässä, joka on valmistellut paikallisen sopimisen lainsäädäntöä. Hallituksen esittämässä kompromissiesityksessä, joka viime perjantaina annettiin työryhmälle, tähän tavoitteeseen päästäisiin ja järjestäytymättömien työnantajien asema paranisi. Yleissitovaa työehtosopimusta noudattaville säädettäisiin oikeus tehdä työehtosopimuksen tarkoittamia paikallisia sopimuksia työehtosopimuksessa sovituin reunaehdoin. Näin yleissitovaa työehtosopimusta noudattavat tulisivat yhdenvertaiseen asemaan järjestäytyneiden työnantajien kanssa.

Hallitus sai eilen alustavia tietoja työmarkkinajärjestöiltä paikallisen sopimisen lisääntymisestä kilpailukykysopimuksessa. Ne olivat hyvin myönteisiä ja asiassa otetaan isoja askeleita eteenpäin.

Hallitus on halunnut pitää Suomen Yrittäjät koko ajan tässä prosessissa mukana järjestäytymättömien työnantajien edustajana. Hallitus on myös luvannut SY:n viime kädessä päättää paikallisen sopimisen ulottamisesta järjestäytymättömään yrittäjäkenttään. Neuvottelin järjestöjen kanssa viime viikon perjantaina ja työmarkkinaosapuolet suostuivat siihen, että SY saa päättää ovatko järjestäytymättömät työntekijät mukana sopimuksessa vai eivät. Eilen SY ilmoitti, että he eivät halua pitää järjestäytymättömien aseman parantamiseen tähdännyttä osuutta mukana sopimuksessa.

Työnantajien yhdenvertainen asema ei näin ollen menisi eteenpäin. Työehtosopimuksiin lisätyt paikallisen sopimisen mahdollisuudet jäisivät järjestäytymättömien työnantajien keinovalikoimasta edelleen pois voimassa olevan työaikalain mukaista säännölliseen työajan sopimista lukuun ottamatta. Paikallisen sopimisen mahdollisuuksien ulkopuolelle jättäytyminen päinvastoin kasvattaisi eroja normaali- ja yleissitovuuskentän välillä nyt, kun paikallisen sopimisen mahdollisuudet lisääntyvät työehtosopimuksissa.

Huolta yrittäjissä on herättänyt ns. luottamushenkilölukko. Niitä tilanteita silmällä pitäen, joissa paikallisen sopimuksen voi tehdä työntekijöiden puolesta vain luottamusmies, työsopimuslakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös luottamusmiehestä paikallisen sopimuksen osapuolena. Luottamusmiehen valinta olisi välttämätöntä ainoastaan silloin, kun työehtosopimus edellyttää luottamusmiestä paikallisen sopimuksen osapuoleksi ja työnantaja haluaa käynnistää paikallisen sopimisen neuvottelut. Tämä koskisi tietojeni mukaan vain pientä osaa paikallisesti sovittavista asioista. Tällöinkin luottamusmies edustaisi vain työpaikan työntekijöitä, ei ammattiosastoa tai ammattiliittoa.

Hallituksen kompromissiesitys ei sisällä myöskään työnantajille eikä työntekijöille järjestäytymispakkoa eikä työnantajalle velvollisuutta tehdä liityntäsopimusta työntekijäliiton kanssa. Työntekijöiden ei niin ikään edellytetä perustavan työpaikalle ammattiosastoa.

Esityksessä järjestäytymättömien työnantajien asema paranisi, eikä muutos heikentäisi yhdenkään yrittäjän asemaa. Se tarjoaisi mahdollisuuksia, ei velvollisuutta tehdä paikallisia sopimuksia.

Hallitus on luvannut kunnioittaa tässä Suomen Yrittäjien päätöstä. Niin myös teemme. Itse 25 vuotta yrittäjänä toimineena tarttuisin ilman muuta tähän ehdotukseen. Muutos on parempi kuin nykytila. Vetoan vielä kerran Suomen Yrittäjiin, että tarttukaa nyt tähän.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilä: Kaikki mukaan paikalliseen sopimiseen