Matti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen pitää aikaansaatua yhteiskunta- tai kilpailukykysopimusta sisällöltään ja laajuudeltaan historiallisena. Isot asiat Suomen kuntoon laittamiseksi etenevät.

Vanhasen mukaan suomalaisilla on edelleen sopimisen kykyä niistä asioista, jotka ovat omissa käsissämme.

– Ratkaisua ei olisi saatu aikaan ilman pääministerin ja hallituksen sitkeyttä ja kärsivällisyyttä. Yhtä lailla tunnustusta on annettava työmarkkinajärjestöille, Vanhanen kiittää.

Ryhmäpuheenjohtajan mukaan ratkaisu tasapainottaa julkista taloutta odotuksiin nähden vähemmän, mutta sitäkin tärkeämpää on, että yhteiskuntasopimus luo Suomen kansantalouden kasvulle vahvan sysäyksen.

Toteutuessaan ratkaisu mahdollistaa käänteen maamme talous- ja työllisyyskehityksessä. Se luo edellytykset kilpailukyvyn nopealle parantamiselle keskeisiin kilpailijamaihimme nähden. Suomi voi saavuttaa Ruotsin ja Saksan jo lähivuosina.

– Uskon, että investoinnit lähtevät viennin elpyessä vihdoin liikkeelle ja sitä kautta uusia työpaikkoja alkaa tulla. Voittajia ovat maamme työttömät, Vanhanen toteaa.

Ratkaisu toimii päänavaajana paikallisen sopimisen edistämisessä työpaikoilla. Vanhanen painottaa, että nyt toteutuu Keskustan pitkäaikainen tavoite: järjestäytymättömät yritykset saavat samat joustojen mahdollisuudet kuin järjestäytyneet yritykset.

Yrityksen kilpailukykyä on voitava ajoissa parantaa yhdessä työntekijöiden kanssa työpaikkojen turvaamiseksi. Näin hankalassa tilanteessa ei jouduta lomautuksiin saati irtisanomisiin, Vanhanen linjaa.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin