Matti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen pitää aikaansaatua yhteiskunta- tai kilpailukykysopimusta sisällöltään ja laajuudeltaan historiallisena. Isot asiat Suomen kuntoon laittamiseksi etenevät.

Vanhasen mukaan suomalaisilla on edelleen sopimisen kykyä niistä asioista, jotka ovat omissa käsissämme.

– Ratkaisua ei olisi saatu aikaan ilman pääministerin ja hallituksen sitkeyttä ja kärsivällisyyttä. Yhtä lailla tunnustusta on annettava työmarkkinajärjestöille, Vanhanen kiittää.

Ryhmäpuheenjohtajan mukaan ratkaisu tasapainottaa julkista taloutta odotuksiin nähden vähemmän, mutta sitäkin tärkeämpää on, että yhteiskuntasopimus luo Suomen kansantalouden kasvulle vahvan sysäyksen.

Toteutuessaan ratkaisu mahdollistaa käänteen maamme talous- ja työllisyyskehityksessä. Se luo edellytykset kilpailukyvyn nopealle parantamiselle keskeisiin kilpailijamaihimme nähden. Suomi voi saavuttaa Ruotsin ja Saksan jo lähivuosina.

– Uskon, että investoinnit lähtevät viennin elpyessä vihdoin liikkeelle ja sitä kautta uusia työpaikkoja alkaa tulla. Voittajia ovat maamme työttömät, Vanhanen toteaa.

Ratkaisu toimii päänavaajana paikallisen sopimisen edistämisessä työpaikoilla. Vanhanen painottaa, että nyt toteutuu Keskustan pitkäaikainen tavoite: järjestäytymättömät yritykset saavat samat joustojen mahdollisuudet kuin järjestäytyneet yritykset.

Yrityksen kilpailukykyä on voitava ajoissa parantaa yhdessä työntekijöiden kanssa työpaikkojen turvaamiseksi. Näin hankalassa tilanteessa ei jouduta lomautuksiin saati irtisanomisiin, Vanhanen linjaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin