Matti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen pitää aikaansaatua yhteiskunta- tai kilpailukykysopimusta sisällöltään ja laajuudeltaan historiallisena. Isot asiat Suomen kuntoon laittamiseksi etenevät.

Vanhasen mukaan suomalaisilla on edelleen sopimisen kykyä niistä asioista, jotka ovat omissa käsissämme.

– Ratkaisua ei olisi saatu aikaan ilman pääministerin ja hallituksen sitkeyttä ja kärsivällisyyttä. Yhtä lailla tunnustusta on annettava työmarkkinajärjestöille, Vanhanen kiittää.

Ryhmäpuheenjohtajan mukaan ratkaisu tasapainottaa julkista taloutta odotuksiin nähden vähemmän, mutta sitäkin tärkeämpää on, että yhteiskuntasopimus luo Suomen kansantalouden kasvulle vahvan sysäyksen.

Toteutuessaan ratkaisu mahdollistaa käänteen maamme talous- ja työllisyyskehityksessä. Se luo edellytykset kilpailukyvyn nopealle parantamiselle keskeisiin kilpailijamaihimme nähden. Suomi voi saavuttaa Ruotsin ja Saksan jo lähivuosina.

– Uskon, että investoinnit lähtevät viennin elpyessä vihdoin liikkeelle ja sitä kautta uusia työpaikkoja alkaa tulla. Voittajia ovat maamme työttömät, Vanhanen toteaa.

Ratkaisu toimii päänavaajana paikallisen sopimisen edistämisessä työpaikoilla. Vanhanen painottaa, että nyt toteutuu Keskustan pitkäaikainen tavoite: järjestäytymättömät yritykset saavat samat joustojen mahdollisuudet kuin järjestäytyneet yritykset.

Yrityksen kilpailukykyä on voitava ajoissa parantaa yhdessä työntekijöiden kanssa työpaikkojen turvaamiseksi. Näin hankalassa tilanteessa ei jouduta lomautuksiin saati irtisanomisiin, Vanhanen linjaa.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin