Matti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen pitää aikaansaatua yhteiskunta- tai kilpailukykysopimusta sisällöltään ja laajuudeltaan historiallisena. Isot asiat Suomen kuntoon laittamiseksi etenevät.

Vanhasen mukaan suomalaisilla on edelleen sopimisen kykyä niistä asioista, jotka ovat omissa käsissämme.

– Ratkaisua ei olisi saatu aikaan ilman pääministerin ja hallituksen sitkeyttä ja kärsivällisyyttä. Yhtä lailla tunnustusta on annettava työmarkkinajärjestöille, Vanhanen kiittää.

Ryhmäpuheenjohtajan mukaan ratkaisu tasapainottaa julkista taloutta odotuksiin nähden vähemmän, mutta sitäkin tärkeämpää on, että yhteiskuntasopimus luo Suomen kansantalouden kasvulle vahvan sysäyksen.

Toteutuessaan ratkaisu mahdollistaa käänteen maamme talous- ja työllisyyskehityksessä. Se luo edellytykset kilpailukyvyn nopealle parantamiselle keskeisiin kilpailijamaihimme nähden. Suomi voi saavuttaa Ruotsin ja Saksan jo lähivuosina.

– Uskon, että investoinnit lähtevät viennin elpyessä vihdoin liikkeelle ja sitä kautta uusia työpaikkoja alkaa tulla. Voittajia ovat maamme työttömät, Vanhanen toteaa.

Ratkaisu toimii päänavaajana paikallisen sopimisen edistämisessä työpaikoilla. Vanhanen painottaa, että nyt toteutuu Keskustan pitkäaikainen tavoite: järjestäytymättömät yritykset saavat samat joustojen mahdollisuudet kuin järjestäytyneet yritykset.

Yrityksen kilpailukykyä on voitava ajoissa parantaa yhdessä työntekijöiden kanssa työpaikkojen turvaamiseksi. Näin hankalassa tilanteessa ei jouduta lomautuksiin saati irtisanomisiin, Vanhanen linjaa.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Suomi voitti, sitkeys palkittiin