Timo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen

Keskusta Uutiset

Juha Sipilän hallitus on tänään hyväksynyt työmarkkinajärjestöjen neuvottelutuloksen yhteiskuntasopimuksesta, jolla parannetaan ratkaisevasti Suomen kilpailukykyä ja luodaan edellytyksiä uusien työpaikkojen luomiselle. Samalla hallitus antoi vahvan tukensa paikallisen sopimisen edistämiselle. Jos järjestöjen sopimat ratkaisut etenevät ripeästi, hallitus voi lunastaa lupauksensa verokevennyksistä eikä lisäleikkauksiin tarvitse mennä.

Eurot ja prosentit ovat nyt syntymässä olevassa ratkaisussa tärkeitä. Vielä tärkeämpi on se yhteiskunnallinen viesti, jonka tämä sopimus lähettää toteutuessaan kaikille suomalaisille. Suomi selviää sittenkin, sopimalla. Nyt on otettu ratkaiseva askel talouden suunnan kääntämiseksi.

Tähän ratkaisuun vaadittiin lujaa johtajuutta ja sitkeyttä. Juha Sipilän hallitus ei antanut takaiskuista huolimatta missään vaiheessa periksi suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseen tähtäävän ratkaisun aikaansaamiseksi.

Myös työmarkkinajärjestöt ansaitsevat kiitoksen sitoutumisesta yhteiseen tavoitteeseen Suomen suunnan kääntämiseksi. Ne saivat lopulta aikaan sopimuksen, jota voi hyvällä syyllä luonnehtia historialliseksi. Työssä käyvät ojentavat tämän sopimuksen myötä kättä niille, jotka ovat tällä hetkellä työtä vailla.

Tämä keskiviikko on toivon päivä kaikille suomalaisille.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTimo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen