Timo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen

Keskusta Uutiset

Juha Sipilän hallitus on tänään hyväksynyt työmarkkinajärjestöjen neuvottelutuloksen yhteiskuntasopimuksesta, jolla parannetaan ratkaisevasti Suomen kilpailukykyä ja luodaan edellytyksiä uusien työpaikkojen luomiselle. Samalla hallitus antoi vahvan tukensa paikallisen sopimisen edistämiselle. Jos järjestöjen sopimat ratkaisut etenevät ripeästi, hallitus voi lunastaa lupauksensa verokevennyksistä eikä lisäleikkauksiin tarvitse mennä.

Eurot ja prosentit ovat nyt syntymässä olevassa ratkaisussa tärkeitä. Vielä tärkeämpi on se yhteiskunnallinen viesti, jonka tämä sopimus lähettää toteutuessaan kaikille suomalaisille. Suomi selviää sittenkin, sopimalla. Nyt on otettu ratkaiseva askel talouden suunnan kääntämiseksi.

Tähän ratkaisuun vaadittiin lujaa johtajuutta ja sitkeyttä. Juha Sipilän hallitus ei antanut takaiskuista huolimatta missään vaiheessa periksi suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseen tähtäävän ratkaisun aikaansaamiseksi.

Myös työmarkkinajärjestöt ansaitsevat kiitoksen sitoutumisesta yhteiseen tavoitteeseen Suomen suunnan kääntämiseksi. Ne saivat lopulta aikaan sopimuksen, jota voi hyvällä syyllä luonnehtia historialliseksi. Työssä käyvät ojentavat tämän sopimuksen myötä kättä niille, jotka ovat tällä hetkellä työtä vailla.

Tämä keskiviikko on toivon päivä kaikille suomalaisille.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTimo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen