Timo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen

Keskusta Uutiset

Juha Sipilän hallitus on tänään hyväksynyt työmarkkinajärjestöjen neuvottelutuloksen yhteiskuntasopimuksesta, jolla parannetaan ratkaisevasti Suomen kilpailukykyä ja luodaan edellytyksiä uusien työpaikkojen luomiselle. Samalla hallitus antoi vahvan tukensa paikallisen sopimisen edistämiselle. Jos järjestöjen sopimat ratkaisut etenevät ripeästi, hallitus voi lunastaa lupauksensa verokevennyksistä eikä lisäleikkauksiin tarvitse mennä.

Eurot ja prosentit ovat nyt syntymässä olevassa ratkaisussa tärkeitä. Vielä tärkeämpi on se yhteiskunnallinen viesti, jonka tämä sopimus lähettää toteutuessaan kaikille suomalaisille. Suomi selviää sittenkin, sopimalla. Nyt on otettu ratkaiseva askel talouden suunnan kääntämiseksi.

Tähän ratkaisuun vaadittiin lujaa johtajuutta ja sitkeyttä. Juha Sipilän hallitus ei antanut takaiskuista huolimatta missään vaiheessa periksi suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseen tähtäävän ratkaisun aikaansaamiseksi.

Myös työmarkkinajärjestöt ansaitsevat kiitoksen sitoutumisesta yhteiseen tavoitteeseen Suomen suunnan kääntämiseksi. Ne saivat lopulta aikaan sopimuksen, jota voi hyvällä syyllä luonnehtia historialliseksi. Työssä käyvät ojentavat tämän sopimuksen myötä kättä niille, jotka ovat tällä hetkellä työtä vailla.

Tämä keskiviikko on toivon päivä kaikille suomalaisille.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTimo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen