Timo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen

Keskusta Uutiset

Juha Sipilän hallitus on tänään hyväksynyt työmarkkinajärjestöjen neuvottelutuloksen yhteiskuntasopimuksesta, jolla parannetaan ratkaisevasti Suomen kilpailukykyä ja luodaan edellytyksiä uusien työpaikkojen luomiselle. Samalla hallitus antoi vahvan tukensa paikallisen sopimisen edistämiselle. Jos järjestöjen sopimat ratkaisut etenevät ripeästi, hallitus voi lunastaa lupauksensa verokevennyksistä eikä lisäleikkauksiin tarvitse mennä.

Eurot ja prosentit ovat nyt syntymässä olevassa ratkaisussa tärkeitä. Vielä tärkeämpi on se yhteiskunnallinen viesti, jonka tämä sopimus lähettää toteutuessaan kaikille suomalaisille. Suomi selviää sittenkin, sopimalla. Nyt on otettu ratkaiseva askel talouden suunnan kääntämiseksi.

Tähän ratkaisuun vaadittiin lujaa johtajuutta ja sitkeyttä. Juha Sipilän hallitus ei antanut takaiskuista huolimatta missään vaiheessa periksi suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseen tähtäävän ratkaisun aikaansaamiseksi.

Myös työmarkkinajärjestöt ansaitsevat kiitoksen sitoutumisesta yhteiseen tavoitteeseen Suomen suunnan kääntämiseksi. Ne saivat lopulta aikaan sopimuksen, jota voi hyvällä syyllä luonnehtia historialliseksi. Työssä käyvät ojentavat tämän sopimuksen myötä kättä niille, jotka ovat tällä hetkellä työtä vailla.

Tämä keskiviikko on toivon päivä kaikille suomalaisille.

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTimo Laaninen: Yhteiskuntasopimus palauttaa uskon Suomen selviytymiseen