Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä puolustaa palvelusetelien käyttöä tapana turvata palveluiden saatavuutta muun muassa lääkäriin pääsyä. Palvelusetelien avulla on mahdollista purkaa esimerkiksi koronan johdosta syntynyttä hoitovelkaa nopeutetusti.

Palvelusetelit luovat mahdollisuuksia uudelle yritystoiminnalle ja kasvolliselle pienyrittäjyydelle.  Nykyisin noin kaksi kolmesta kunnasta käyttää palveluseteleitä jossain muodossa.

-Sote-uudistus antaa myös mahdollisuuden lisätä palvelusetelien käyttöä, kun palveluiden järjestäminen siirtyy leveämmille harteille ja on mahdollisuus kehittää uusia, yhtenäisiä toimintatapoja alueilla, sanoo Lintilä.

-Tavoitteeni on, että jatkossa palveluseteleitä käytetään laajasti kaikissa maakunnissa eri palveluissa. Palvelusetelien käytön velvoittavuus on varmistettava lainsäädännössä. Näin vahvistetaan myös paikallisen sote-yrittäjyyden edellytyksiä, toteaa Lintilä

Lintilän mukaan Keskustan linja on edistää yksityisen ja julkisen kumppanuutta ja monituottajuutta palveluiden tuottamisessa. Nyt valittavat kuntien valtuustot ja tulevat maakuntavaltuustot voivat vaikuttaa olennaisesti yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuteen oman alueensa sote-palveluiden järjestämisessä. Kuntavaaleissa on kyse oman alueen elinvoimasta ja siitä kuinka sitä vahvistetaan paikallisen yrittäjyyden kautta.

Ministeri Lintilä vieraili tänään lauantaina Nivalassa.

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset