Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä puolustaa palvelusetelien käyttöä tapana turvata palveluiden saatavuutta muun muassa lääkäriin pääsyä. Palvelusetelien avulla on mahdollista purkaa esimerkiksi koronan johdosta syntynyttä hoitovelkaa nopeutetusti.

Palvelusetelit luovat mahdollisuuksia uudelle yritystoiminnalle ja kasvolliselle pienyrittäjyydelle.  Nykyisin noin kaksi kolmesta kunnasta käyttää palveluseteleitä jossain muodossa.

-Sote-uudistus antaa myös mahdollisuuden lisätä palvelusetelien käyttöä, kun palveluiden järjestäminen siirtyy leveämmille harteille ja on mahdollisuus kehittää uusia, yhtenäisiä toimintatapoja alueilla, sanoo Lintilä.

-Tavoitteeni on, että jatkossa palveluseteleitä käytetään laajasti kaikissa maakunnissa eri palveluissa. Palvelusetelien käytön velvoittavuus on varmistettava lainsäädännössä. Näin vahvistetaan myös paikallisen sote-yrittäjyyden edellytyksiä, toteaa Lintilä

Lintilän mukaan Keskustan linja on edistää yksityisen ja julkisen kumppanuutta ja monituottajuutta palveluiden tuottamisessa. Nyt valittavat kuntien valtuustot ja tulevat maakuntavaltuustot voivat vaikuttaa olennaisesti yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuteen oman alueensa sote-palveluiden järjestämisessä. Kuntavaaleissa on kyse oman alueen elinvoimasta ja siitä kuinka sitä vahvistetaan paikallisen yrittäjyyden kautta.

Ministeri Lintilä vieraili tänään lauantaina Nivalassa.

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Lintilä: Palvelusetelien avulla parempia palveluita ja enemmän yrittäjyyttä