Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä puolustaa palvelusetelien käyttöä tapana turvata palveluiden saatavuutta muun muassa lääkäriin pääsyä. Palvelusetelien avulla on mahdollista purkaa esimerkiksi koronan johdosta syntynyttä hoitovelkaa nopeutetusti.

Palvelusetelit luovat mahdollisuuksia uudelle yritystoiminnalle ja kasvolliselle pienyrittäjyydelle.  Nykyisin noin kaksi kolmesta kunnasta käyttää palveluseteleitä jossain muodossa.

-Sote-uudistus antaa myös mahdollisuuden lisätä palvelusetelien käyttöä, kun palveluiden järjestäminen siirtyy leveämmille harteille ja on mahdollisuus kehittää uusia, yhtenäisiä toimintatapoja alueilla, sanoo Lintilä.

-Tavoitteeni on, että jatkossa palveluseteleitä käytetään laajasti kaikissa maakunnissa eri palveluissa. Palvelusetelien käytön velvoittavuus on varmistettava lainsäädännössä. Näin vahvistetaan myös paikallisen sote-yrittäjyyden edellytyksiä, toteaa Lintilä

Lintilän mukaan Keskustan linja on edistää yksityisen ja julkisen kumppanuutta ja monituottajuutta palveluiden tuottamisessa. Nyt valittavat kuntien valtuustot ja tulevat maakuntavaltuustot voivat vaikuttaa olennaisesti yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuteen oman alueensa sote-palveluiden järjestämisessä. Kuntavaaleissa on kyse oman alueen elinvoimasta ja siitä kuinka sitä vahvistetaan paikallisen yrittäjyyden kautta.

Ministeri Lintilä vieraili tänään lauantaina Nivalassa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Lintilä: Palvelusetelien avulla parempia palveluita ja enemmän yrittäjyyttä