Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä puolustaa palvelusetelien käyttöä tapana turvata palveluiden saatavuutta muun muassa lääkäriin pääsyä. Palvelusetelien avulla on mahdollista purkaa esimerkiksi koronan johdosta syntynyttä hoitovelkaa nopeutetusti.

Palvelusetelit luovat mahdollisuuksia uudelle yritystoiminnalle ja kasvolliselle pienyrittäjyydelle.  Nykyisin noin kaksi kolmesta kunnasta käyttää palveluseteleitä jossain muodossa.

-Sote-uudistus antaa myös mahdollisuuden lisätä palvelusetelien käyttöä, kun palveluiden järjestäminen siirtyy leveämmille harteille ja on mahdollisuus kehittää uusia, yhtenäisiä toimintatapoja alueilla, sanoo Lintilä.

-Tavoitteeni on, että jatkossa palveluseteleitä käytetään laajasti kaikissa maakunnissa eri palveluissa. Palvelusetelien käytön velvoittavuus on varmistettava lainsäädännössä. Näin vahvistetaan myös paikallisen sote-yrittäjyyden edellytyksiä, toteaa Lintilä

Lintilän mukaan Keskustan linja on edistää yksityisen ja julkisen kumppanuutta ja monituottajuutta palveluiden tuottamisessa. Nyt valittavat kuntien valtuustot ja tulevat maakuntavaltuustot voivat vaikuttaa olennaisesti yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuteen oman alueensa sote-palveluiden järjestämisessä. Kuntavaaleissa on kyse oman alueen elinvoimasta ja siitä kuinka sitä vahvistetaan paikallisen yrittäjyyden kautta.

Ministeri Lintilä vieraili tänään lauantaina Nivalassa.

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Lintilä: Palvelusetelien avulla parempia palveluita ja enemmän yrittäjyyttä