Keskustalaisempi Eurooppa työryhmä keskusteli tänään Euroopan unionin arktisesta politiikasta. Europarlamentaarikko Elsi Katainen nosti esille komissiossa parhaillaan valmistelussa olevan arktisen tiedonannon. Lisäksi arktisen neuvottelukunnan pääsihteeri, erityisasiantuntija Nina Brander, toi työryhmälle kuulumiset arktisen poliittisen strategian valmistelusta, jossa otetaan huomioon pitkäjänteisesti Suomen tavoitteet arktisella alueella ja siellä tarvittavat toimintaresurssit.

Euroopan parlamentti on myös valmistelemassa komissiolle lausuntoa, jossa tullaan pohtimaan, minkälaisia kantoja arktiseen politiikkaan halutaan ottaa. Komissio ei ole ottanut esimerkiksi riittävästi kantaa turvallisuuspolitiikkaan, ja tähän on yritettävä nyt vaikuttaa.

– Vaikkakin molemmissa arktisissa papereissa tullaan pohtimaan tärkeitä asioita, kuten ilmastonmuutoksen vaikutuksia, alueen väestön vähenemisen seurauksia sekä tutkimuksen kehittämistä, Euroopan parlamentin huomio komission tiedonantoon tulee varmasti painottumaan aiempaa enemmän turvallisuuspolitiikkaan, toteaa keskustan varapuheenjohtaja ja työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

Yksi tärkeä arktisen politiikan näkökulma on siihen panostettava rahoitusosuus. Komission arktiseen tiedonantoon onkin nyt annettu Euroopan parlamentin yhteinen kantapaperi, johon Renew Europen europarlamentaarikot ovat jättäneet muutosesityksen. Muutosesityksellä pyritään vaikuttamaan etukäteen komission esitykseen. Esityksessä vaaditaan arktisen strategian tavoitteiden toteuttamiselle rahoitusta Euroopan unionin rahoitusohjelmista.

– Kyseessä ei ole vielä parlamentin lopullinen linjaus, mutta keskustan tahto on kova. Pyrimme tietenkin siihen, että muutosesitys tulisi lopulliseen linjaukseen. Arktiset asiat eivät saa unohtua, ja konkreettisia tavoitteita ja rahoitusta tulee ohjata arktisen politiikan edistämiseen, korostaa Pakarinen.
Työryhmä toivoo komissiolta ryhtiliikettä arktisen politiikan puolelta. Komissiolta ei ole tällä hetkellä tulossa edes erillistä erityisrahasto-osuutta arktiseen politiikkaan.

– EU:n rahoituksella on todella suuri rooli arktisella alueella eikä sen merkitystä voi olla liikaa korostamatta, Pakarinen alleviivaa.
Arktisella alueella on ainutlaatuinen ja herkkä luonto, jota on suojeltava. Tätä varmasti edesauttaisi taattu rahoitusosuus.

– Luonnon monimuotoisuus on turvattava, ja sen tärkeys onkin noussut yhä enemmän esiin myös Euroopan unionin politiikan saroilla. Arktisen alueen suojelun ja sen taloudellisen potentiaalin löytämisen panostamiseen tarvitaan puolustajia, jatkaa Pakarinen.

Arktisen politiikan strategiassa tärkeitä painopisteitä ovat kansainvälisen yhteistyön merkitys, alueen asukkaiden hyvinvointi ja elinkeinopolitiikka. Saamelaisten oikeudet ovat olleet myös vahvasti esillä. Heitä onkin pidetty koko ajan valmistelussa mukana. Valmisteilla oleva arktisen politiikan strategia on tulossa valtioneuvoston istuntoon ensi viikolla ja tulee myöhemmin eduskunnan käsiteltäväksi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen: Arktinen politiikka tarvitsee puolustajia