Keskustalaisempi Eurooppa työryhmä keskusteli tänään Euroopan unionin arktisesta politiikasta. Europarlamentaarikko Elsi Katainen nosti esille komissiossa parhaillaan valmistelussa olevan arktisen tiedonannon. Lisäksi arktisen neuvottelukunnan pääsihteeri, erityisasiantuntija Nina Brander, toi työryhmälle kuulumiset arktisen poliittisen strategian valmistelusta, jossa otetaan huomioon pitkäjänteisesti Suomen tavoitteet arktisella alueella ja siellä tarvittavat toimintaresurssit.

Euroopan parlamentti on myös valmistelemassa komissiolle lausuntoa, jossa tullaan pohtimaan, minkälaisia kantoja arktiseen politiikkaan halutaan ottaa. Komissio ei ole ottanut esimerkiksi riittävästi kantaa turvallisuuspolitiikkaan, ja tähän on yritettävä nyt vaikuttaa.

– Vaikkakin molemmissa arktisissa papereissa tullaan pohtimaan tärkeitä asioita, kuten ilmastonmuutoksen vaikutuksia, alueen väestön vähenemisen seurauksia sekä tutkimuksen kehittämistä, Euroopan parlamentin huomio komission tiedonantoon tulee varmasti painottumaan aiempaa enemmän turvallisuuspolitiikkaan, toteaa keskustan varapuheenjohtaja ja työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

Yksi tärkeä arktisen politiikan näkökulma on siihen panostettava rahoitusosuus. Komission arktiseen tiedonantoon onkin nyt annettu Euroopan parlamentin yhteinen kantapaperi, johon Renew Europen europarlamentaarikot ovat jättäneet muutosesityksen. Muutosesityksellä pyritään vaikuttamaan etukäteen komission esitykseen. Esityksessä vaaditaan arktisen strategian tavoitteiden toteuttamiselle rahoitusta Euroopan unionin rahoitusohjelmista.

– Kyseessä ei ole vielä parlamentin lopullinen linjaus, mutta keskustan tahto on kova. Pyrimme tietenkin siihen, että muutosesitys tulisi lopulliseen linjaukseen. Arktiset asiat eivät saa unohtua, ja konkreettisia tavoitteita ja rahoitusta tulee ohjata arktisen politiikan edistämiseen, korostaa Pakarinen.
Työryhmä toivoo komissiolta ryhtiliikettä arktisen politiikan puolelta. Komissiolta ei ole tällä hetkellä tulossa edes erillistä erityisrahasto-osuutta arktiseen politiikkaan.

– EU:n rahoituksella on todella suuri rooli arktisella alueella eikä sen merkitystä voi olla liikaa korostamatta, Pakarinen alleviivaa.
Arktisella alueella on ainutlaatuinen ja herkkä luonto, jota on suojeltava. Tätä varmasti edesauttaisi taattu rahoitusosuus.

– Luonnon monimuotoisuus on turvattava, ja sen tärkeys onkin noussut yhä enemmän esiin myös Euroopan unionin politiikan saroilla. Arktisen alueen suojelun ja sen taloudellisen potentiaalin löytämisen panostamiseen tarvitaan puolustajia, jatkaa Pakarinen.

Arktisen politiikan strategiassa tärkeitä painopisteitä ovat kansainvälisen yhteistyön merkitys, alueen asukkaiden hyvinvointi ja elinkeinopolitiikka. Saamelaisten oikeudet ovat olleet myös vahvasti esillä. Heitä onkin pidetty koko ajan valmistelussa mukana. Valmisteilla oleva arktisen politiikan strategia on tulossa valtioneuvoston istuntoon ensi viikolla ja tulee myöhemmin eduskunnan käsiteltäväksi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, valtiovarainministerin EU-asioista vastaava erityisavustaja

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen: Arktinen politiikka tarvitsee puolustajia