Keskustalaisempi Eurooppa työryhmä keskusteli tänään Euroopan unionin arktisesta politiikasta. Europarlamentaarikko Elsi Katainen nosti esille komissiossa parhaillaan valmistelussa olevan arktisen tiedonannon. Lisäksi arktisen neuvottelukunnan pääsihteeri, erityisasiantuntija Nina Brander, toi työryhmälle kuulumiset arktisen poliittisen strategian valmistelusta, jossa otetaan huomioon pitkäjänteisesti Suomen tavoitteet arktisella alueella ja siellä tarvittavat toimintaresurssit.

Euroopan parlamentti on myös valmistelemassa komissiolle lausuntoa, jossa tullaan pohtimaan, minkälaisia kantoja arktiseen politiikkaan halutaan ottaa. Komissio ei ole ottanut esimerkiksi riittävästi kantaa turvallisuuspolitiikkaan, ja tähän on yritettävä nyt vaikuttaa.

– Vaikkakin molemmissa arktisissa papereissa tullaan pohtimaan tärkeitä asioita, kuten ilmastonmuutoksen vaikutuksia, alueen väestön vähenemisen seurauksia sekä tutkimuksen kehittämistä, Euroopan parlamentin huomio komission tiedonantoon tulee varmasti painottumaan aiempaa enemmän turvallisuuspolitiikkaan, toteaa keskustan varapuheenjohtaja ja työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

Yksi tärkeä arktisen politiikan näkökulma on siihen panostettava rahoitusosuus. Komission arktiseen tiedonantoon onkin nyt annettu Euroopan parlamentin yhteinen kantapaperi, johon Renew Europen europarlamentaarikot ovat jättäneet muutosesityksen. Muutosesityksellä pyritään vaikuttamaan etukäteen komission esitykseen. Esityksessä vaaditaan arktisen strategian tavoitteiden toteuttamiselle rahoitusta Euroopan unionin rahoitusohjelmista.

– Kyseessä ei ole vielä parlamentin lopullinen linjaus, mutta keskustan tahto on kova. Pyrimme tietenkin siihen, että muutosesitys tulisi lopulliseen linjaukseen. Arktiset asiat eivät saa unohtua, ja konkreettisia tavoitteita ja rahoitusta tulee ohjata arktisen politiikan edistämiseen, korostaa Pakarinen.
Työryhmä toivoo komissiolta ryhtiliikettä arktisen politiikan puolelta. Komissiolta ei ole tällä hetkellä tulossa edes erillistä erityisrahasto-osuutta arktiseen politiikkaan.

– EU:n rahoituksella on todella suuri rooli arktisella alueella eikä sen merkitystä voi olla liikaa korostamatta, Pakarinen alleviivaa.
Arktisella alueella on ainutlaatuinen ja herkkä luonto, jota on suojeltava. Tätä varmasti edesauttaisi taattu rahoitusosuus.

– Luonnon monimuotoisuus on turvattava, ja sen tärkeys onkin noussut yhä enemmän esiin myös Euroopan unionin politiikan saroilla. Arktisen alueen suojelun ja sen taloudellisen potentiaalin löytämisen panostamiseen tarvitaan puolustajia, jatkaa Pakarinen.

Arktisen politiikan strategiassa tärkeitä painopisteitä ovat kansainvälisen yhteistyön merkitys, alueen asukkaiden hyvinvointi ja elinkeinopolitiikka. Saamelaisten oikeudet ovat olleet myös vahvasti esillä. Heitä onkin pidetty koko ajan valmistelussa mukana. Valmisteilla oleva arktisen politiikan strategia on tulossa valtioneuvoston istuntoon ensi viikolla ja tulee myöhemmin eduskunnan käsiteltäväksi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen: Arktinen politiikka tarvitsee puolustajia