Keskustalaisempi Eurooppa työryhmä keskusteli tänään Euroopan unionin arktisesta politiikasta. Europarlamentaarikko Elsi Katainen nosti esille komissiossa parhaillaan valmistelussa olevan arktisen tiedonannon. Lisäksi arktisen neuvottelukunnan pääsihteeri, erityisasiantuntija Nina Brander, toi työryhmälle kuulumiset arktisen poliittisen strategian valmistelusta, jossa otetaan huomioon pitkäjänteisesti Suomen tavoitteet arktisella alueella ja siellä tarvittavat toimintaresurssit.

Euroopan parlamentti on myös valmistelemassa komissiolle lausuntoa, jossa tullaan pohtimaan, minkälaisia kantoja arktiseen politiikkaan halutaan ottaa. Komissio ei ole ottanut esimerkiksi riittävästi kantaa turvallisuuspolitiikkaan, ja tähän on yritettävä nyt vaikuttaa.

– Vaikkakin molemmissa arktisissa papereissa tullaan pohtimaan tärkeitä asioita, kuten ilmastonmuutoksen vaikutuksia, alueen väestön vähenemisen seurauksia sekä tutkimuksen kehittämistä, Euroopan parlamentin huomio komission tiedonantoon tulee varmasti painottumaan aiempaa enemmän turvallisuuspolitiikkaan, toteaa keskustan varapuheenjohtaja ja työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

Yksi tärkeä arktisen politiikan näkökulma on siihen panostettava rahoitusosuus. Komission arktiseen tiedonantoon onkin nyt annettu Euroopan parlamentin yhteinen kantapaperi, johon Renew Europen europarlamentaarikot ovat jättäneet muutosesityksen. Muutosesityksellä pyritään vaikuttamaan etukäteen komission esitykseen. Esityksessä vaaditaan arktisen strategian tavoitteiden toteuttamiselle rahoitusta Euroopan unionin rahoitusohjelmista.

– Kyseessä ei ole vielä parlamentin lopullinen linjaus, mutta keskustan tahto on kova. Pyrimme tietenkin siihen, että muutosesitys tulisi lopulliseen linjaukseen. Arktiset asiat eivät saa unohtua, ja konkreettisia tavoitteita ja rahoitusta tulee ohjata arktisen politiikan edistämiseen, korostaa Pakarinen.
Työryhmä toivoo komissiolta ryhtiliikettä arktisen politiikan puolelta. Komissiolta ei ole tällä hetkellä tulossa edes erillistä erityisrahasto-osuutta arktiseen politiikkaan.

– EU:n rahoituksella on todella suuri rooli arktisella alueella eikä sen merkitystä voi olla liikaa korostamatta, Pakarinen alleviivaa.
Arktisella alueella on ainutlaatuinen ja herkkä luonto, jota on suojeltava. Tätä varmasti edesauttaisi taattu rahoitusosuus.

– Luonnon monimuotoisuus on turvattava, ja sen tärkeys onkin noussut yhä enemmän esiin myös Euroopan unionin politiikan saroilla. Arktisen alueen suojelun ja sen taloudellisen potentiaalin löytämisen panostamiseen tarvitaan puolustajia, jatkaa Pakarinen.

Arktisen politiikan strategiassa tärkeitä painopisteitä ovat kansainvälisen yhteistyön merkitys, alueen asukkaiden hyvinvointi ja elinkeinopolitiikka. Saamelaisten oikeudet ovat olleet myös vahvasti esillä. Heitä onkin pidetty koko ajan valmistelussa mukana. Valmisteilla oleva arktisen politiikan strategia on tulossa valtioneuvoston istuntoon ensi viikolla ja tulee myöhemmin eduskunnan käsiteltäväksi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen: Arktinen politiikka tarvitsee puolustajia