Oikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä

Alla muutamia poimintoja hallituksen onnistuneista päätöksistä:

– Jokainen perhe on Suomessa yhdenvertainen. Siksi adoptiovanhemman vanhempainrahakautta pidennetään 233 arkipäivään lapsen hoitoon ottamisesta lähtien.

– Pikkulapsen hoito tai vaikkapa kuntoutus ovat arvokasta toimintaa. Siksi vähimmäispäivärahaa korotetaan työmarkkinatukea vastaavalle tasolle. Vähimmäispäivärahaan tulee 80,50 euron korotus/kk.

– Yli 14 000 ihmisen lääkekuluja pienennetään alentamalla vuosiomavastuurajaa. Keskustalle on tärkeää, että yhteiskunnan tuki kohdistuu vaikeimmissa elämäntilanteissa oleville, kuten sairaille.

– Eriarvoistumiskehitys on kyettävä torjumaan jo lapsuudessa. Tasa-arvoisempaa varhaiskasvatusta esim. korkean työttömyyden ja matalan koulutuksen alueilla tuetaan 10 miljoonalla eurolla lisää vuodessa. Tuella voidaan pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisähenkilöstöä.

– Aktiivimallin toteutukseen ely -keskuksille lisätään työllisyysmäärärahoja ja henkilöstöresursseja. Työnhakija voi mm. entistä joustavammin osallistua koulutukseen tai lyhytkestoisiin opintoihin ja osoittaa sitä kautta aktiivisuutensa.

– Lukion ja ammatillisen koulutuksen kustannukset eivät saa olla kenellekään kohtuuttomat. Siksi toisen asteen vähävaraisille, alle 20-vuotiaille opiskelijoille lisätään opintorahaan oppimateriaalilisä. Lisä tulee olemaan n. 46 euroa kuukaudessa.

– Korotamme kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkeitä jo kolmannen kerran tällä vaalikaudella. Tämän vaalikauden aikana tehdyt korotukset takuueläkkeisiin ovat jo 37 euroa.

– Ylivelkaantuneiden talous-ja velkaneuvontaan lisää resursseja.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä