Oikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä

Alla muutamia poimintoja hallituksen onnistuneista päätöksistä:

– Jokainen perhe on Suomessa yhdenvertainen. Siksi adoptiovanhemman vanhempainrahakautta pidennetään 233 arkipäivään lapsen hoitoon ottamisesta lähtien.

– Pikkulapsen hoito tai vaikkapa kuntoutus ovat arvokasta toimintaa. Siksi vähimmäispäivärahaa korotetaan työmarkkinatukea vastaavalle tasolle. Vähimmäispäivärahaan tulee 80,50 euron korotus/kk.

– Yli 14 000 ihmisen lääkekuluja pienennetään alentamalla vuosiomavastuurajaa. Keskustalle on tärkeää, että yhteiskunnan tuki kohdistuu vaikeimmissa elämäntilanteissa oleville, kuten sairaille.

– Eriarvoistumiskehitys on kyettävä torjumaan jo lapsuudessa. Tasa-arvoisempaa varhaiskasvatusta esim. korkean työttömyyden ja matalan koulutuksen alueilla tuetaan 10 miljoonalla eurolla lisää vuodessa. Tuella voidaan pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisähenkilöstöä.

– Aktiivimallin toteutukseen ely -keskuksille lisätään työllisyysmäärärahoja ja henkilöstöresursseja. Työnhakija voi mm. entistä joustavammin osallistua koulutukseen tai lyhytkestoisiin opintoihin ja osoittaa sitä kautta aktiivisuutensa.

– Lukion ja ammatillisen koulutuksen kustannukset eivät saa olla kenellekään kohtuuttomat. Siksi toisen asteen vähävaraisille, alle 20-vuotiaille opiskelijoille lisätään opintorahaan oppimateriaalilisä. Lisä tulee olemaan n. 46 euroa kuukaudessa.

– Korotamme kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkeitä jo kolmannen kerran tällä vaalikaudella. Tämän vaalikauden aikana tehdyt korotukset takuueläkkeisiin ovat jo 37 euroa.

– Ylivelkaantuneiden talous-ja velkaneuvontaan lisää resursseja.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä