Oikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä

Alla muutamia poimintoja hallituksen onnistuneista päätöksistä:

– Jokainen perhe on Suomessa yhdenvertainen. Siksi adoptiovanhemman vanhempainrahakautta pidennetään 233 arkipäivään lapsen hoitoon ottamisesta lähtien.

– Pikkulapsen hoito tai vaikkapa kuntoutus ovat arvokasta toimintaa. Siksi vähimmäispäivärahaa korotetaan työmarkkinatukea vastaavalle tasolle. Vähimmäispäivärahaan tulee 80,50 euron korotus/kk.

– Yli 14 000 ihmisen lääkekuluja pienennetään alentamalla vuosiomavastuurajaa. Keskustalle on tärkeää, että yhteiskunnan tuki kohdistuu vaikeimmissa elämäntilanteissa oleville, kuten sairaille.

– Eriarvoistumiskehitys on kyettävä torjumaan jo lapsuudessa. Tasa-arvoisempaa varhaiskasvatusta esim. korkean työttömyyden ja matalan koulutuksen alueilla tuetaan 10 miljoonalla eurolla lisää vuodessa. Tuella voidaan pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisähenkilöstöä.

– Aktiivimallin toteutukseen ely -keskuksille lisätään työllisyysmäärärahoja ja henkilöstöresursseja. Työnhakija voi mm. entistä joustavammin osallistua koulutukseen tai lyhytkestoisiin opintoihin ja osoittaa sitä kautta aktiivisuutensa.

– Lukion ja ammatillisen koulutuksen kustannukset eivät saa olla kenellekään kohtuuttomat. Siksi toisen asteen vähävaraisille, alle 20-vuotiaille opiskelijoille lisätään opintorahaan oppimateriaalilisä. Lisä tulee olemaan n. 46 euroa kuukaudessa.

– Korotamme kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkeitä jo kolmannen kerran tällä vaalikaudella. Tämän vaalikauden aikana tehdyt korotukset takuueläkkeisiin ovat jo 37 euroa.

– Ylivelkaantuneiden talous-ja velkaneuvontaan lisää resursseja.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä