Oikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä

Alla muutamia poimintoja hallituksen onnistuneista päätöksistä:

– Jokainen perhe on Suomessa yhdenvertainen. Siksi adoptiovanhemman vanhempainrahakautta pidennetään 233 arkipäivään lapsen hoitoon ottamisesta lähtien.

– Pikkulapsen hoito tai vaikkapa kuntoutus ovat arvokasta toimintaa. Siksi vähimmäispäivärahaa korotetaan työmarkkinatukea vastaavalle tasolle. Vähimmäispäivärahaan tulee 80,50 euron korotus/kk.

– Yli 14 000 ihmisen lääkekuluja pienennetään alentamalla vuosiomavastuurajaa. Keskustalle on tärkeää, että yhteiskunnan tuki kohdistuu vaikeimmissa elämäntilanteissa oleville, kuten sairaille.

– Eriarvoistumiskehitys on kyettävä torjumaan jo lapsuudessa. Tasa-arvoisempaa varhaiskasvatusta esim. korkean työttömyyden ja matalan koulutuksen alueilla tuetaan 10 miljoonalla eurolla lisää vuodessa. Tuella voidaan pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisähenkilöstöä.

– Aktiivimallin toteutukseen ely -keskuksille lisätään työllisyysmäärärahoja ja henkilöstöresursseja. Työnhakija voi mm. entistä joustavammin osallistua koulutukseen tai lyhytkestoisiin opintoihin ja osoittaa sitä kautta aktiivisuutensa.

– Lukion ja ammatillisen koulutuksen kustannukset eivät saa olla kenellekään kohtuuttomat. Siksi toisen asteen vähävaraisille, alle 20-vuotiaille opiskelijoille lisätään opintorahaan oppimateriaalilisä. Lisä tulee olemaan n. 46 euroa kuukaudessa.

– Korotamme kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkeitä jo kolmannen kerran tällä vaalikaudella. Tämän vaalikauden aikana tehdyt korotukset takuueläkkeisiin ovat jo 37 euroa.

– Ylivelkaantuneiden talous-ja velkaneuvontaan lisää resursseja.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä