Oikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä

Alla muutamia poimintoja hallituksen onnistuneista päätöksistä:

– Jokainen perhe on Suomessa yhdenvertainen. Siksi adoptiovanhemman vanhempainrahakautta pidennetään 233 arkipäivään lapsen hoitoon ottamisesta lähtien.

– Pikkulapsen hoito tai vaikkapa kuntoutus ovat arvokasta toimintaa. Siksi vähimmäispäivärahaa korotetaan työmarkkinatukea vastaavalle tasolle. Vähimmäispäivärahaan tulee 80,50 euron korotus/kk.

– Yli 14 000 ihmisen lääkekuluja pienennetään alentamalla vuosiomavastuurajaa. Keskustalle on tärkeää, että yhteiskunnan tuki kohdistuu vaikeimmissa elämäntilanteissa oleville, kuten sairaille.

– Eriarvoistumiskehitys on kyettävä torjumaan jo lapsuudessa. Tasa-arvoisempaa varhaiskasvatusta esim. korkean työttömyyden ja matalan koulutuksen alueilla tuetaan 10 miljoonalla eurolla lisää vuodessa. Tuella voidaan pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisähenkilöstöä.

– Aktiivimallin toteutukseen ely -keskuksille lisätään työllisyysmäärärahoja ja henkilöstöresursseja. Työnhakija voi mm. entistä joustavammin osallistua koulutukseen tai lyhytkestoisiin opintoihin ja osoittaa sitä kautta aktiivisuutensa.

– Lukion ja ammatillisen koulutuksen kustannukset eivät saa olla kenellekään kohtuuttomat. Siksi toisen asteen vähävaraisille, alle 20-vuotiaille opiskelijoille lisätään opintorahaan oppimateriaalilisä. Lisä tulee olemaan n. 46 euroa kuukaudessa.

– Korotamme kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkeitä jo kolmannen kerran tällä vaalikaudella. Tämän vaalikauden aikana tehdyt korotukset takuueläkkeisiin ovat jo 37 euroa.

– Ylivelkaantuneiden talous-ja velkaneuvontaan lisää resursseja.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOikeudenmukaisuus ja eriarvoisuuden vähentäminen kehysriihen keskiössä