Olavi Ala-Nissilä: Suomen malliin oppia Ruotsista ja Virosta

Keskusta Uutiset

– Ruotsissa palkkaratkaisut tehdään vientivetoisesti. Lisäksi Ruotsissa on saatu aikaan myös työmarkkinaosapuolten suosima ja hyvin toimiva ratkaisu paikallisesta sopimisesta.
– Virossa puolestaan verotuksen periaatteet kannustavat yrittäjyyttä ja investointeja, ja niistä kannattaa ottaa oppia etenkin Suomen yritysverotukseen. Viron malliin kuuluu myös läpitunkeva digitalisoituminen sekä taloudellisesta itsenäisyydestä huolehtiminen Venäjän naapurina. Viron valtion velka on tuskin kymmentä prosenttia bruttokansantuotteesta, Ala-Nissilä sanoo.

Ala-Nissilän mukaan Suomen naapurimaiden mallit luovat molemmille maille nyt talouden voimakasta kasvua, ja siksi niistä on syytä ottaa opiksi. Uusia työpaikkoja syntyy viennin elpyessä ja investointien lähtiessä liikkeelle.

Taloudessa ylipäätään tarvitaan myös vakautta ja ennustettavuutta, jotka puolestaan lisäävät luottamusta niin työllistämiseen kuin investointeihin. Myös tästä syystä Suomi tarvitsee yhteiskuntasopimuksen.

Annika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla
Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.
1.3.2021 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: Suomen malliin oppia Ruotsista ja Virosta