Olavi Ala-Nissilä: Suomen malliin oppia Ruotsista ja Virosta

Keskusta Uutiset

– Ruotsissa palkkaratkaisut tehdään vientivetoisesti. Lisäksi Ruotsissa on saatu aikaan myös työmarkkinaosapuolten suosima ja hyvin toimiva ratkaisu paikallisesta sopimisesta.
– Virossa puolestaan verotuksen periaatteet kannustavat yrittäjyyttä ja investointeja, ja niistä kannattaa ottaa oppia etenkin Suomen yritysverotukseen. Viron malliin kuuluu myös läpitunkeva digitalisoituminen sekä taloudellisesta itsenäisyydestä huolehtiminen Venäjän naapurina. Viron valtion velka on tuskin kymmentä prosenttia bruttokansantuotteesta, Ala-Nissilä sanoo.

Ala-Nissilän mukaan Suomen naapurimaiden mallit luovat molemmille maille nyt talouden voimakasta kasvua, ja siksi niistä on syytä ottaa opiksi. Uusia työpaikkoja syntyy viennin elpyessä ja investointien lähtiessä liikkeelle.

Taloudessa ylipäätään tarvitaan myös vakautta ja ennustettavuutta, jotka puolestaan lisäävät luottamusta niin työllistämiseen kuin investointeihin. Myös tästä syystä Suomi tarvitsee yhteiskuntasopimuksen.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: Suomen malliin oppia Ruotsista ja Virosta