Olavi Ala-Nissilä: Suomen malliin oppia Ruotsista ja Virosta

Keskusta Uutiset

– Ruotsissa palkkaratkaisut tehdään vientivetoisesti. Lisäksi Ruotsissa on saatu aikaan myös työmarkkinaosapuolten suosima ja hyvin toimiva ratkaisu paikallisesta sopimisesta.
– Virossa puolestaan verotuksen periaatteet kannustavat yrittäjyyttä ja investointeja, ja niistä kannattaa ottaa oppia etenkin Suomen yritysverotukseen. Viron malliin kuuluu myös läpitunkeva digitalisoituminen sekä taloudellisesta itsenäisyydestä huolehtiminen Venäjän naapurina. Viron valtion velka on tuskin kymmentä prosenttia bruttokansantuotteesta, Ala-Nissilä sanoo.

Ala-Nissilän mukaan Suomen naapurimaiden mallit luovat molemmille maille nyt talouden voimakasta kasvua, ja siksi niistä on syytä ottaa opiksi. Uusia työpaikkoja syntyy viennin elpyessä ja investointien lähtiessä liikkeelle.

Taloudessa ylipäätään tarvitaan myös vakautta ja ennustettavuutta, jotka puolestaan lisäävät luottamusta niin työllistämiseen kuin investointeihin. Myös tästä syystä Suomi tarvitsee yhteiskuntasopimuksen.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: Suomen malliin oppia Ruotsista ja Virosta