Hallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta

Keskusta Uutiset

Ryhmänjohtajat toteavat kannanotossaan, että Suomen luonto pysyy kansallisomaisuutena eikä sitä olla yhtiöittämässä eikä myymässä.

Kannanotossa todetaan seuraavaa:

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ottavat vakavasti huolet metsähallituslain uudistamisesta.

Myös lain muuttamisen jälkeen Suomen luonto pysyy suomalaisten yhteisenä kansallisomaisuutena.

Valtion omistamat maat ja vedet ovat myös tulevaisuudessa valtion omistuksessa ja ohjauksessa, eikä niitä ole oltu missään vaiheessa myymässä eikä siirtämässä yhtiölle. Maa- ja vesiosuuksien myyntiin tarvitaan eduskunnan lupa.

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuultujen, virkavastuulla toimivien asiantuntijoiden mukaan, Metsähallituksen metsätalousliiketoiminta on EU-säädösten vuoksi siirrettävä perustettavaan tytäryhtiöön. Kuulemisten ja lausuntojen perusteella on selvää, että yhtiöittäminen on tehtävä. Näin varmistetaan, että Metsähallitus voi jatkaa toimintaansa nykyisenlaisena.

Keskustelu lain muuttamisesta osoittaa, että Metsähallitus palveluineen on suomalaisille erittäin tärkeä. Haluamme turvata toiminnan korkean laadun ja kehittymisen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta