Hallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta

Keskusta Uutiset

Ryhmänjohtajat toteavat kannanotossaan, että Suomen luonto pysyy kansallisomaisuutena eikä sitä olla yhtiöittämässä eikä myymässä.

Kannanotossa todetaan seuraavaa:

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ottavat vakavasti huolet metsähallituslain uudistamisesta.

Myös lain muuttamisen jälkeen Suomen luonto pysyy suomalaisten yhteisenä kansallisomaisuutena.

Valtion omistamat maat ja vedet ovat myös tulevaisuudessa valtion omistuksessa ja ohjauksessa, eikä niitä ole oltu missään vaiheessa myymässä eikä siirtämässä yhtiölle. Maa- ja vesiosuuksien myyntiin tarvitaan eduskunnan lupa.

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuultujen, virkavastuulla toimivien asiantuntijoiden mukaan, Metsähallituksen metsätalousliiketoiminta on EU-säädösten vuoksi siirrettävä perustettavaan tytäryhtiöön. Kuulemisten ja lausuntojen perusteella on selvää, että yhtiöittäminen on tehtävä. Näin varmistetaan, että Metsähallitus voi jatkaa toimintaansa nykyisenlaisena.

Keskustelu lain muuttamisesta osoittaa, että Metsähallitus palveluineen on suomalaisille erittäin tärkeä. Haluamme turvata toiminnan korkean laadun ja kehittymisen.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta