Hallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta

Keskusta Uutiset

Ryhmänjohtajat toteavat kannanotossaan, että Suomen luonto pysyy kansallisomaisuutena eikä sitä olla yhtiöittämässä eikä myymässä.

Kannanotossa todetaan seuraavaa:

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ottavat vakavasti huolet metsähallituslain uudistamisesta.

Myös lain muuttamisen jälkeen Suomen luonto pysyy suomalaisten yhteisenä kansallisomaisuutena.

Valtion omistamat maat ja vedet ovat myös tulevaisuudessa valtion omistuksessa ja ohjauksessa, eikä niitä ole oltu missään vaiheessa myymässä eikä siirtämässä yhtiölle. Maa- ja vesiosuuksien myyntiin tarvitaan eduskunnan lupa.

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuultujen, virkavastuulla toimivien asiantuntijoiden mukaan, Metsähallituksen metsätalousliiketoiminta on EU-säädösten vuoksi siirrettävä perustettavaan tytäryhtiöön. Kuulemisten ja lausuntojen perusteella on selvää, että yhtiöittäminen on tehtävä. Näin varmistetaan, että Metsähallitus voi jatkaa toimintaansa nykyisenlaisena.

Keskustelu lain muuttamisesta osoittaa, että Metsähallitus palveluineen on suomalaisille erittäin tärkeä. Haluamme turvata toiminnan korkean laadun ja kehittymisen.

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta