Hallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta

Keskusta Uutiset

Ryhmänjohtajat toteavat kannanotossaan, että Suomen luonto pysyy kansallisomaisuutena eikä sitä olla yhtiöittämässä eikä myymässä.

Kannanotossa todetaan seuraavaa:

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ottavat vakavasti huolet metsähallituslain uudistamisesta.

Myös lain muuttamisen jälkeen Suomen luonto pysyy suomalaisten yhteisenä kansallisomaisuutena.

Valtion omistamat maat ja vedet ovat myös tulevaisuudessa valtion omistuksessa ja ohjauksessa, eikä niitä ole oltu missään vaiheessa myymässä eikä siirtämässä yhtiölle. Maa- ja vesiosuuksien myyntiin tarvitaan eduskunnan lupa.

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuultujen, virkavastuulla toimivien asiantuntijoiden mukaan, Metsähallituksen metsätalousliiketoiminta on EU-säädösten vuoksi siirrettävä perustettavaan tytäryhtiöön. Kuulemisten ja lausuntojen perusteella on selvää, että yhtiöittäminen on tehtävä. Näin varmistetaan, että Metsähallitus voi jatkaa toimintaansa nykyisenlaisena.

Keskustelu lain muuttamisesta osoittaa, että Metsähallitus palveluineen on suomalaisille erittäin tärkeä. Haluamme turvata toiminnan korkean laadun ja kehittymisen.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitusryhmien puheenjohtajat lausuivat metsähallituksesta