Sirkka-Liisa Anttila: Viljelijöiden ahdinko uhkaa elintarvikeomavaraisuutta

Keskusta Uutiset

Kaupan halpuutuskampanjat tulevat kuitenkin erittäin kalliiksi suomalaiselle kuluttajalle. Pidemmällä ajanjaksolla ne tulevat romuttamaan sekä ruuan laadun, ruuantuotannon etiikan että korkean hygienian eteen tehdyn vuosikymmenten työn. Ruotsissa näillä laatukriteereillä on haettu lisäarvoa markkinoilta yhdessä kuluttajan kanssa.

Samaan aikaa myös tuotantopanosten hinnat ovat nousussa, mikä tekee elinkeinosta täysin kannattamatonta. Oman lisänsä tuovat EU:n lisääntyvä ja kiristyvä byrokratia. Suomen maataloushallinnon tulkinnoilla tätä byrokratiaa on vielä entisestään lisätty, sillä tulkitsemme EU-säädöksiä muita maita ankarammin. Tähän on saatava kiireesti muutos kansallisella päätöksellä.

Hallituksen on siis ryhdyttävä kiireesti konkreettisiin toimiin elintarvikeomavaraisuuden turvaamiseksi. Kiitänkin ministeri Tiilikaisen päätöstä tehdä uudelleenjärjestelyjä Mavin johdossa ja ottaa virasto ministeriön vahvempaan ohjaukseen. Mavin johdon toimintaedellytykset olivat toistuvien ongelmien vuoksi huvenneet olemattomiin.

Kotimainen ruuantuotanto on nyt aidosti vaarassa loppua. Siihen meillä ei totisesti ole varaa kriisiytyvässä maailmassa. Vaadinkin suomalaista kauppaa tunnustamaan kotimaisen ruuantuotannon erityislaadun ja pelastamaan sen varmalta kuolemalta. Oma kotimainen puhdas ruoka on kuluttaja tärkein henkivakuutus.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSirkka-Liisa Anttila: Viljelijöiden ahdinko uhkaa elintarvikeomavaraisuutta