Sirkka-Liisa Anttila: Viljelijöiden ahdinko uhkaa elintarvikeomavaraisuutta

Keskusta Uutiset

Kaupan halpuutuskampanjat tulevat kuitenkin erittäin kalliiksi suomalaiselle kuluttajalle. Pidemmällä ajanjaksolla ne tulevat romuttamaan sekä ruuan laadun, ruuantuotannon etiikan että korkean hygienian eteen tehdyn vuosikymmenten työn. Ruotsissa näillä laatukriteereillä on haettu lisäarvoa markkinoilta yhdessä kuluttajan kanssa.

Samaan aikaa myös tuotantopanosten hinnat ovat nousussa, mikä tekee elinkeinosta täysin kannattamatonta. Oman lisänsä tuovat EU:n lisääntyvä ja kiristyvä byrokratia. Suomen maataloushallinnon tulkinnoilla tätä byrokratiaa on vielä entisestään lisätty, sillä tulkitsemme EU-säädöksiä muita maita ankarammin. Tähän on saatava kiireesti muutos kansallisella päätöksellä.

Hallituksen on siis ryhdyttävä kiireesti konkreettisiin toimiin elintarvikeomavaraisuuden turvaamiseksi. Kiitänkin ministeri Tiilikaisen päätöstä tehdä uudelleenjärjestelyjä Mavin johdossa ja ottaa virasto ministeriön vahvempaan ohjaukseen. Mavin johdon toimintaedellytykset olivat toistuvien ongelmien vuoksi huvenneet olemattomiin.

Kotimainen ruuantuotanto on nyt aidosti vaarassa loppua. Siihen meillä ei totisesti ole varaa kriisiytyvässä maailmassa. Vaadinkin suomalaista kauppaa tunnustamaan kotimaisen ruuantuotannon erityislaadun ja pelastamaan sen varmalta kuolemalta. Oma kotimainen puhdas ruoka on kuluttaja tärkein henkivakuutus.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSirkka-Liisa Anttila: Viljelijöiden ahdinko uhkaa elintarvikeomavaraisuutta