Sirkka-Liisa Anttila: Viljelijöiden ahdinko uhkaa elintarvikeomavaraisuutta

Keskusta Uutiset

Kaupan halpuutuskampanjat tulevat kuitenkin erittäin kalliiksi suomalaiselle kuluttajalle. Pidemmällä ajanjaksolla ne tulevat romuttamaan sekä ruuan laadun, ruuantuotannon etiikan että korkean hygienian eteen tehdyn vuosikymmenten työn. Ruotsissa näillä laatukriteereillä on haettu lisäarvoa markkinoilta yhdessä kuluttajan kanssa.

Samaan aikaa myös tuotantopanosten hinnat ovat nousussa, mikä tekee elinkeinosta täysin kannattamatonta. Oman lisänsä tuovat EU:n lisääntyvä ja kiristyvä byrokratia. Suomen maataloushallinnon tulkinnoilla tätä byrokratiaa on vielä entisestään lisätty, sillä tulkitsemme EU-säädöksiä muita maita ankarammin. Tähän on saatava kiireesti muutos kansallisella päätöksellä.

Hallituksen on siis ryhdyttävä kiireesti konkreettisiin toimiin elintarvikeomavaraisuuden turvaamiseksi. Kiitänkin ministeri Tiilikaisen päätöstä tehdä uudelleenjärjestelyjä Mavin johdossa ja ottaa virasto ministeriön vahvempaan ohjaukseen. Mavin johdon toimintaedellytykset olivat toistuvien ongelmien vuoksi huvenneet olemattomiin.

Kotimainen ruuantuotanto on nyt aidosti vaarassa loppua. Siihen meillä ei totisesti ole varaa kriisiytyvässä maailmassa. Vaadinkin suomalaista kauppaa tunnustamaan kotimaisen ruuantuotannon erityislaadun ja pelastamaan sen varmalta kuolemalta. Oma kotimainen puhdas ruoka on kuluttaja tärkein henkivakuutus.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSirkka-Liisa Anttila: Viljelijöiden ahdinko uhkaa elintarvikeomavaraisuutta