Keskusta Uutiset

Sipilän mukaan nyt päätetyt toimet edistävät hallituksen tavoitetta nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin ja vahvistaa työllisten määrä 110 000 henkilöllä. Tähän tähdätään hallituskauden uudistuksilla ja kipeilläkin ratkaisuilla, jotka lisäävät työn tarjontaa, yrittäjyyttä ja elinkeinorakenteen monipuolistumista sekä vahvistavat julkista taloutta yli miljardilla eurolla.

– Kilpailukykymme on jäänyt 15 prosenttia keskeisistä kilpailijamaistamme. Sen seurauksena työttömyys kasvaa nopeammin kuin muissa EU-maissa. Olemme velkaantuneet nopeammin kuin muut EU-maat keskimäärin, ja työllisyysaste on kaukana kilpailijamaidemme tasosta, varoitti Sipilä.

– Noin 15 prosentin kilpailukykyeroa hallitus lähtee kuromaan umpeen parantamalla kustannuskilpailukykyä noin viidellä prosentilla. Lisäksi tarvitsemme maltillisia palkkaratkaisuja.

Pääministeri muistutti, että nyt tehtävissä kovissa mutta tarpeellisissa päätöksissä on myös suoria parannuksia työntekijöiden asemaan. Hallitus parantaa työntekijöiden muutosturvaa irtisanomistilanteissa, jotka tehdään tuotannollisten ja taloudellisten syiden perusteella. Lisäksi työmarkkinoiden tasa-arvoa parannetaan tasaamalla perhevapaiden kustannuksia, ja irtisanottavalle työntekijälle tarjotaan yli 20 työntekijän yrityksissä oikeus uudelleen työllistymistä edistävään valmennukseen, jonka arvo vastaa vähintään yrityksen henkilöstön keskimääräistä kuukausipalkkaa.

Sipilä totesi, ongelmiemme ratkaisu on vielä omissa käsissämme. Ilman voimakasta uudistumista talouden sopeutustoimet leikkauslistoineen jatkuvat vuodesta toiseen, koskien erityisesti ihmisiin, joilla ei ole työn tuomaa turvaa. Tarvittavat uudistukset tilanteen kääntämiseksi kohti parempaa täytyy tehdä nyt.

– Suomen tilanne on vakava, mutta ei toivoton. Meillä vastuussa olevilla päättäjillä ei voi nyt olla mitään muuta tekemistä kuin Suomen suosta nostaminen. Matkan varrella ei tyylipisteitä tule, mutta tärkeintä on suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen ja uudistaminen, Sipilä linjasi.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPääministeri Sipilä: Työttömyys käännettävä laskuun, enää emme voi vain odotella ja toivoa