Keskusta Uutiset

Sipilän mukaan nyt päätetyt toimet edistävät hallituksen tavoitetta nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin ja vahvistaa työllisten määrä 110 000 henkilöllä. Tähän tähdätään hallituskauden uudistuksilla ja kipeilläkin ratkaisuilla, jotka lisäävät työn tarjontaa, yrittäjyyttä ja elinkeinorakenteen monipuolistumista sekä vahvistavat julkista taloutta yli miljardilla eurolla.

– Kilpailukykymme on jäänyt 15 prosenttia keskeisistä kilpailijamaistamme. Sen seurauksena työttömyys kasvaa nopeammin kuin muissa EU-maissa. Olemme velkaantuneet nopeammin kuin muut EU-maat keskimäärin, ja työllisyysaste on kaukana kilpailijamaidemme tasosta, varoitti Sipilä.

– Noin 15 prosentin kilpailukykyeroa hallitus lähtee kuromaan umpeen parantamalla kustannuskilpailukykyä noin viidellä prosentilla. Lisäksi tarvitsemme maltillisia palkkaratkaisuja.

Pääministeri muistutti, että nyt tehtävissä kovissa mutta tarpeellisissa päätöksissä on myös suoria parannuksia työntekijöiden asemaan. Hallitus parantaa työntekijöiden muutosturvaa irtisanomistilanteissa, jotka tehdään tuotannollisten ja taloudellisten syiden perusteella. Lisäksi työmarkkinoiden tasa-arvoa parannetaan tasaamalla perhevapaiden kustannuksia, ja irtisanottavalle työntekijälle tarjotaan yli 20 työntekijän yrityksissä oikeus uudelleen työllistymistä edistävään valmennukseen, jonka arvo vastaa vähintään yrityksen henkilöstön keskimääräistä kuukausipalkkaa.

Sipilä totesi, ongelmiemme ratkaisu on vielä omissa käsissämme. Ilman voimakasta uudistumista talouden sopeutustoimet leikkauslistoineen jatkuvat vuodesta toiseen, koskien erityisesti ihmisiin, joilla ei ole työn tuomaa turvaa. Tarvittavat uudistukset tilanteen kääntämiseksi kohti parempaa täytyy tehdä nyt.

– Suomen tilanne on vakava, mutta ei toivoton. Meillä vastuussa olevilla päättäjillä ei voi nyt olla mitään muuta tekemistä kuin Suomen suosta nostaminen. Matkan varrella ei tyylipisteitä tule, mutta tärkeintä on suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen ja uudistaminen, Sipilä linjasi.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPääministeri Sipilä: Työttömyys käännettävä laskuun, enää emme voi vain odotella ja toivoa