Keskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille

Keskusta Uutiset

– Suomessa on vihdoin tunnustettava tosiasiat. Jos maamme kilpailukyvyn palauttamisessa ei onnistuta, kaikki muu on turhaa. Saksassa ja Ruotsissa työn, työelämän ja työmarkkinoiden uudistukset tehtiin jo aikaa sitten sillä seurauksella, että molemmissa maissa talous ja työllisyys saatiin nousuun, muistutti Vanhanen.

– Poliittisessa päätöksenteossa kyllä säästettiin myös viime vaalikaudella, mutta uudistuksiin ei pystytty.

-Työmarkkinajärjestöt sen sijaan kykenivät sopimaan isoista asioista, kuten suhteellisen maltillisesta tuloratkaisusta ja eläkeuudistuksesta. Tästä järjestöille on syytä edelleen antaa tunnustus, mutta samalla on todettava, että silloiset tuloratkaisut eivät vielä riittäneet kilpailukyvyn parantamiseen.

Keskustan edustakuntaryhmä näkee uuden ratkaisun, jossa lomarahoja leikataan ja ylityö- sekä sunnuntailisiin ei puututa, aiempaa reilummaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Määräaikainen pakottava lainsäädäntö on tarvittava poikkeustoimi poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa, johon jouduttiin turvautumaan työmarkkinajärjestöjen ollessa kykenemättömiä löytämään sopua kilpailukykyä parantavista toimista. Lisäksi on syytä muistaa, että hallituksen paketissa on sisällä myös toimia vanhemmuuden kustannusten tasaamiseksi ja muutosturvan edistämiseksi.

-Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että työelämän joustojen vastapainoksi työntekijöiden muutosturvaa irtisanomistilanteissa parannetaan tuntuvasti ja että vanhemmuuden kustannuksia tasataan etenkin nuorten naisten työllistymisen helpottamiseksi ja työmarkkinoiden tasa-arvon edistämiseksi, totesi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille