Keskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille

Keskusta Uutiset

– Suomessa on vihdoin tunnustettava tosiasiat. Jos maamme kilpailukyvyn palauttamisessa ei onnistuta, kaikki muu on turhaa. Saksassa ja Ruotsissa työn, työelämän ja työmarkkinoiden uudistukset tehtiin jo aikaa sitten sillä seurauksella, että molemmissa maissa talous ja työllisyys saatiin nousuun, muistutti Vanhanen.

– Poliittisessa päätöksenteossa kyllä säästettiin myös viime vaalikaudella, mutta uudistuksiin ei pystytty.

-Työmarkkinajärjestöt sen sijaan kykenivät sopimaan isoista asioista, kuten suhteellisen maltillisesta tuloratkaisusta ja eläkeuudistuksesta. Tästä järjestöille on syytä edelleen antaa tunnustus, mutta samalla on todettava, että silloiset tuloratkaisut eivät vielä riittäneet kilpailukyvyn parantamiseen.

Keskustan edustakuntaryhmä näkee uuden ratkaisun, jossa lomarahoja leikataan ja ylityö- sekä sunnuntailisiin ei puututa, aiempaa reilummaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Määräaikainen pakottava lainsäädäntö on tarvittava poikkeustoimi poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa, johon jouduttiin turvautumaan työmarkkinajärjestöjen ollessa kykenemättömiä löytämään sopua kilpailukykyä parantavista toimista. Lisäksi on syytä muistaa, että hallituksen paketissa on sisällä myös toimia vanhemmuuden kustannusten tasaamiseksi ja muutosturvan edistämiseksi.

-Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että työelämän joustojen vastapainoksi työntekijöiden muutosturvaa irtisanomistilanteissa parannetaan tuntuvasti ja että vanhemmuuden kustannuksia tasataan etenkin nuorten naisten työllistymisen helpottamiseksi ja työmarkkinoiden tasa-arvon edistämiseksi, totesi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille