Keskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille

Keskusta Uutiset

– Suomessa on vihdoin tunnustettava tosiasiat. Jos maamme kilpailukyvyn palauttamisessa ei onnistuta, kaikki muu on turhaa. Saksassa ja Ruotsissa työn, työelämän ja työmarkkinoiden uudistukset tehtiin jo aikaa sitten sillä seurauksella, että molemmissa maissa talous ja työllisyys saatiin nousuun, muistutti Vanhanen.

– Poliittisessa päätöksenteossa kyllä säästettiin myös viime vaalikaudella, mutta uudistuksiin ei pystytty.

-Työmarkkinajärjestöt sen sijaan kykenivät sopimaan isoista asioista, kuten suhteellisen maltillisesta tuloratkaisusta ja eläkeuudistuksesta. Tästä järjestöille on syytä edelleen antaa tunnustus, mutta samalla on todettava, että silloiset tuloratkaisut eivät vielä riittäneet kilpailukyvyn parantamiseen.

Keskustan edustakuntaryhmä näkee uuden ratkaisun, jossa lomarahoja leikataan ja ylityö- sekä sunnuntailisiin ei puututa, aiempaa reilummaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Määräaikainen pakottava lainsäädäntö on tarvittava poikkeustoimi poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa, johon jouduttiin turvautumaan työmarkkinajärjestöjen ollessa kykenemättömiä löytämään sopua kilpailukykyä parantavista toimista. Lisäksi on syytä muistaa, että hallituksen paketissa on sisällä myös toimia vanhemmuuden kustannusten tasaamiseksi ja muutosturvan edistämiseksi.

-Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että työelämän joustojen vastapainoksi työntekijöiden muutosturvaa irtisanomistilanteissa parannetaan tuntuvasti ja että vanhemmuuden kustannuksia tasataan etenkin nuorten naisten työllistymisen helpottamiseksi ja työmarkkinoiden tasa-arvon edistämiseksi, totesi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille