Keskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille

Keskusta Uutiset

– Suomessa on vihdoin tunnustettava tosiasiat. Jos maamme kilpailukyvyn palauttamisessa ei onnistuta, kaikki muu on turhaa. Saksassa ja Ruotsissa työn, työelämän ja työmarkkinoiden uudistukset tehtiin jo aikaa sitten sillä seurauksella, että molemmissa maissa talous ja työllisyys saatiin nousuun, muistutti Vanhanen.

– Poliittisessa päätöksenteossa kyllä säästettiin myös viime vaalikaudella, mutta uudistuksiin ei pystytty.

-Työmarkkinajärjestöt sen sijaan kykenivät sopimaan isoista asioista, kuten suhteellisen maltillisesta tuloratkaisusta ja eläkeuudistuksesta. Tästä järjestöille on syytä edelleen antaa tunnustus, mutta samalla on todettava, että silloiset tuloratkaisut eivät vielä riittäneet kilpailukyvyn parantamiseen.

Keskustan edustakuntaryhmä näkee uuden ratkaisun, jossa lomarahoja leikataan ja ylityö- sekä sunnuntailisiin ei puututa, aiempaa reilummaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Määräaikainen pakottava lainsäädäntö on tarvittava poikkeustoimi poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa, johon jouduttiin turvautumaan työmarkkinajärjestöjen ollessa kykenemättömiä löytämään sopua kilpailukykyä parantavista toimista. Lisäksi on syytä muistaa, että hallituksen paketissa on sisällä myös toimia vanhemmuuden kustannusten tasaamiseksi ja muutosturvan edistämiseksi.

-Keskustan eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että työelämän joustojen vastapainoksi työntekijöiden muutosturvaa irtisanomistilanteissa parannetaan tuntuvasti ja että vanhemmuuden kustannuksia tasataan etenkin nuorten naisten työllistymisen helpottamiseksi ja työmarkkinoiden tasa-arvon edistämiseksi, totesi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmältä tuki kustannuskilpailukykyä vahvistaville toimille