Petri Honkonen: Hallituksella kolme tehtävää ylitse muiden

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen katsoo, että hallituksella on tässä tilanteessa kolme tehtävää ylitse muiden.

Ensinnäkin, tautitilanne Suomessa on pidettävä hallinnassa.

Se edellyttää Honkosen mukaan ennen muuta testauksen kuntoon laittamista. Tarvitaan julkisten, yksityisten ja tutkimuslaitosten yhteistyötä. Ideologisia esteitä yksityisen puolen voimavarojen hyödyntämiseen ei ole varaa olla. Mikäli uusia rajoituksia tarvitaan, niiden on oltava ensisijaisesti alueellisia.

Honkonen kehottaa pääministeriä ja hallitusta johtamaan tiukasti koronaviruksen vastaisia toimia sen sijaan, että yksittäiset ministeriöt vievät, niin kuin viime viikkoina on tapahtunut. Kokonaisvaltaisella johtamisella varmistetaan toimien vaikuttavuus ja selkeys kansaan päin.

Toiseksi, ihmisille on saatava töitä. Honkonen pitää käsittämättöminä puheita työllisyyspäätösten siirtämisestä budjettiriihtä myöhemmäksi, kun satojatuhansia suomalaisia on edelleen lomautettuna tai työttömänä ja Suomen viennin näkymät ovat poikkeuksellisen sumuiset.

Honkonen peräänkuuluttaa ratkaisuja etenkin vientialoilla toimivien yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi sekä nuorten työllistämiseksi. Paikallisessa sopimisessa on Honkosen mukaan vihdoin edettävä: nykyistä laajempi työpaikoilla tapahtuva sopiminen antaa mahdollisuuksia turvata olemassa olevia työpaikkoja monin tavoin epävarmana aikana. Honkonen alleviivaa, että pääministeripuolue SDP:llä on kovin vastuu siitä, että vakavan talous- ja työllisyystilanteen edellyttämiä päätöksiä tehdään.

Kolmanneksi, tarvitaan vahvaa köyhyyden, eriarvoisuuden ja osattomuuden vastaista politiikkaa. Honkonen muistuttaa, että koronavirus ja poikkeusolot ovat tutkimustenkin mukaan heikentäneet etenkin niiden ihmisten tilannetta, jotka jo valmiiksi olivat heikoilla.

Honkosen mukaan budjettiriihessä ja syksyn mittaan on tehtävä ratkaisuja, joilla torjutaan lapsiperheköyhyyttä ja nuorten syrjäytymistä ja turvataan tasa-arvoiset peruspalvelut. Kiireellistä on alkaa purkaa terveydenhuollon jonoja koko Suomessa. Tämä edellyttää kuntien hankalan taloustilanteen helpottamista.

Honkosen mukaan hallituksen on asetettava asioita tärkeysjärjestykseen. Esimerkiksi turve ei ole nyt päällimmäisin asia etenkin, kun turpeen tulevaisuuden osalta on yhdessä sovittu suunnitelma olemassa. Pääministerin erityinen tehtävä on vaalia hallituksen päätöksentekokykyä, mutta kaikilta hallituspuolueilta on oikeus odottaa keskittymistä olennaiseen.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Hallituksella kolme tehtävää ylitse muiden