Petri Honkonen: Hallituksella kolme tehtävää ylitse muiden

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen katsoo, että hallituksella on tässä tilanteessa kolme tehtävää ylitse muiden.

Ensinnäkin, tautitilanne Suomessa on pidettävä hallinnassa.

Se edellyttää Honkosen mukaan ennen muuta testauksen kuntoon laittamista. Tarvitaan julkisten, yksityisten ja tutkimuslaitosten yhteistyötä. Ideologisia esteitä yksityisen puolen voimavarojen hyödyntämiseen ei ole varaa olla. Mikäli uusia rajoituksia tarvitaan, niiden on oltava ensisijaisesti alueellisia.

Honkonen kehottaa pääministeriä ja hallitusta johtamaan tiukasti koronaviruksen vastaisia toimia sen sijaan, että yksittäiset ministeriöt vievät, niin kuin viime viikkoina on tapahtunut. Kokonaisvaltaisella johtamisella varmistetaan toimien vaikuttavuus ja selkeys kansaan päin.

Toiseksi, ihmisille on saatava töitä. Honkonen pitää käsittämättöminä puheita työllisyyspäätösten siirtämisestä budjettiriihtä myöhemmäksi, kun satojatuhansia suomalaisia on edelleen lomautettuna tai työttömänä ja Suomen viennin näkymät ovat poikkeuksellisen sumuiset.

Honkonen peräänkuuluttaa ratkaisuja etenkin vientialoilla toimivien yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi sekä nuorten työllistämiseksi. Paikallisessa sopimisessa on Honkosen mukaan vihdoin edettävä: nykyistä laajempi työpaikoilla tapahtuva sopiminen antaa mahdollisuuksia turvata olemassa olevia työpaikkoja monin tavoin epävarmana aikana. Honkonen alleviivaa, että pääministeripuolue SDP:llä on kovin vastuu siitä, että vakavan talous- ja työllisyystilanteen edellyttämiä päätöksiä tehdään.

Kolmanneksi, tarvitaan vahvaa köyhyyden, eriarvoisuuden ja osattomuuden vastaista politiikkaa. Honkonen muistuttaa, että koronavirus ja poikkeusolot ovat tutkimustenkin mukaan heikentäneet etenkin niiden ihmisten tilannetta, jotka jo valmiiksi olivat heikoilla.

Honkosen mukaan budjettiriihessä ja syksyn mittaan on tehtävä ratkaisuja, joilla torjutaan lapsiperheköyhyyttä ja nuorten syrjäytymistä ja turvataan tasa-arvoiset peruspalvelut. Kiireellistä on alkaa purkaa terveydenhuollon jonoja koko Suomessa. Tämä edellyttää kuntien hankalan taloustilanteen helpottamista.

Honkosen mukaan hallituksen on asetettava asioita tärkeysjärjestykseen. Esimerkiksi turve ei ole nyt päällimmäisin asia etenkin, kun turpeen tulevaisuuden osalta on yhdessä sovittu suunnitelma olemassa. Pääministerin erityinen tehtävä on vaalia hallituksen päätöksentekokykyä, mutta kaikilta hallituspuolueilta on oikeus odottaa keskittymistä olennaiseen.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Hallituksella kolme tehtävää ylitse muiden