Keskustan eduskuntaryhmä: Hoitovelkaa ja hoitojonoja alettava purkaa!

Keskustan eduskuntaryhmän tunnus

Tautitilanteen pitäminen hallinnassa on lähiviikkojen ja -kuukausien tärkein asia suomalaiselle yhteiskunnalle. Viruksen uudelleenleviämisen estämiseksi ja samalla yhteiskunnan ja talouden pitämiseksi mahdollisimman avoimena on tehtävä yhdessä kaikki mahdollinen, toteaa Keskustan eduskuntaryhmä kannanotossaan.

Samalla on purettava keväällä pahentunutta hoitovelkaa ja lyhennettävä pidentyneitä hoitojonoja.

Kasvava hoitovelka uhkaa asettaa etenkin pienituloiset ja julkista terveydenhuoltoa käyttävät ihmiset eriarvoiseen asemaan. Jokaisen hoitoa tarvitsevan suomalaisen on tasa-arvoisesti ja lain mukaisissa määräajoissa päästävä hoitoon – vastaanotoille, ja niin kiireellisiin kuin kiireettömiinkin toimenpiteisiin.

Jotta terveydenhuollon koronavarautuminen ei estä ihmisten hoitoon pääsyä, tautitilannetta on arvioitava eri puolilla Suomea aiempaa tarkemmin. Esimerkiksi leikkauksia ei ole perusteltua perua varmuuden vuoksi alueilla, joissa tautitapauksia ei todeta tai niitä on hyvin vähän.

Keskustan eduskuntaryhmä edellyttää, että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee kiireellisesti ohjelman hoitovelan ja hoitojonojen purkamisesta ja että hallitus päättää siitä mahdollisimman pian. Kunnille ja sairaanhoitopiireille on turvattava riittävät voimavarat.

Koska ongelma koskettaa koko yhteiskuntaa ja sen ratkaiseminen vie aikaa, on perusteltua rakentaa yhteistä näkemystä yli hallitus-oppositiorajan. Keskustan eduskuntaryhmä on tähän osaltaan valmis.

Viime keväänä ennaltaehkäiseviä käyntejä, kuten lastenneuvolatarkastuksia ja hammashuollon vuositarkastuksia jäi toteuttamatta runsaasti. Avohuollon käyntejä toteutui huhtikuusta lähtien noin kaksi miljoonaa käyntiä vähemmän kuukaudessa kuin tavallisesti. Kiireettömiä leikkauksia peruttiin sairaanhoitopiireissä järjestelmällisesti. Vastaanottoaikoja ja kiireettömiä toimenpiteitä peruttiin ja siirrettiin runsaasti myös niillä alueilla, joissa virustartuntoja on todettu vähän.

Keskustan eduskuntaryhmä otti kantaa hoitovelan ja hoitojonojen purkamiseen kesäkokouksessaan Hämeenlinnassa 20.-21.8.2020.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Hoitovelkaa ja hoitojonoja alettava purkaa!