Keskustan eduskuntaryhmä: Hoitovelkaa ja hoitojonoja alettava purkaa!

Keskustan eduskuntaryhmän tunnus

Tautitilanteen pitäminen hallinnassa on lähiviikkojen ja -kuukausien tärkein asia suomalaiselle yhteiskunnalle. Viruksen uudelleenleviämisen estämiseksi ja samalla yhteiskunnan ja talouden pitämiseksi mahdollisimman avoimena on tehtävä yhdessä kaikki mahdollinen, toteaa Keskustan eduskuntaryhmä kannanotossaan.

Samalla on purettava keväällä pahentunutta hoitovelkaa ja lyhennettävä pidentyneitä hoitojonoja.

Kasvava hoitovelka uhkaa asettaa etenkin pienituloiset ja julkista terveydenhuoltoa käyttävät ihmiset eriarvoiseen asemaan. Jokaisen hoitoa tarvitsevan suomalaisen on tasa-arvoisesti ja lain mukaisissa määräajoissa päästävä hoitoon – vastaanotoille, ja niin kiireellisiin kuin kiireettömiinkin toimenpiteisiin.

Jotta terveydenhuollon koronavarautuminen ei estä ihmisten hoitoon pääsyä, tautitilannetta on arvioitava eri puolilla Suomea aiempaa tarkemmin. Esimerkiksi leikkauksia ei ole perusteltua perua varmuuden vuoksi alueilla, joissa tautitapauksia ei todeta tai niitä on hyvin vähän.

Keskustan eduskuntaryhmä edellyttää, että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee kiireellisesti ohjelman hoitovelan ja hoitojonojen purkamisesta ja että hallitus päättää siitä mahdollisimman pian. Kunnille ja sairaanhoitopiireille on turvattava riittävät voimavarat.

Koska ongelma koskettaa koko yhteiskuntaa ja sen ratkaiseminen vie aikaa, on perusteltua rakentaa yhteistä näkemystä yli hallitus-oppositiorajan. Keskustan eduskuntaryhmä on tähän osaltaan valmis.

Viime keväänä ennaltaehkäiseviä käyntejä, kuten lastenneuvolatarkastuksia ja hammashuollon vuositarkastuksia jäi toteuttamatta runsaasti. Avohuollon käyntejä toteutui huhtikuusta lähtien noin kaksi miljoonaa käyntiä vähemmän kuukaudessa kuin tavallisesti. Kiireettömiä leikkauksia peruttiin sairaanhoitopiireissä järjestelmällisesti. Vastaanottoaikoja ja kiireettömiä toimenpiteitä peruttiin ja siirrettiin runsaasti myös niillä alueilla, joissa virustartuntoja on todettu vähän.

Keskustan eduskuntaryhmä otti kantaa hoitovelan ja hoitojonojen purkamiseen kesäkokouksessaan Hämeenlinnassa 20.-21.8.2020.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Hoitovelkaa ja hoitojonoja alettava purkaa!