Keskustan eduskuntaryhmä: Hoitovelkaa ja hoitojonoja alettava purkaa!

Keskustan eduskuntaryhmän tunnus

Tautitilanteen pitäminen hallinnassa on lähiviikkojen ja -kuukausien tärkein asia suomalaiselle yhteiskunnalle. Viruksen uudelleenleviämisen estämiseksi ja samalla yhteiskunnan ja talouden pitämiseksi mahdollisimman avoimena on tehtävä yhdessä kaikki mahdollinen, toteaa Keskustan eduskuntaryhmä kannanotossaan.

Samalla on purettava keväällä pahentunutta hoitovelkaa ja lyhennettävä pidentyneitä hoitojonoja.

Kasvava hoitovelka uhkaa asettaa etenkin pienituloiset ja julkista terveydenhuoltoa käyttävät ihmiset eriarvoiseen asemaan. Jokaisen hoitoa tarvitsevan suomalaisen on tasa-arvoisesti ja lain mukaisissa määräajoissa päästävä hoitoon – vastaanotoille, ja niin kiireellisiin kuin kiireettömiinkin toimenpiteisiin.

Jotta terveydenhuollon koronavarautuminen ei estä ihmisten hoitoon pääsyä, tautitilannetta on arvioitava eri puolilla Suomea aiempaa tarkemmin. Esimerkiksi leikkauksia ei ole perusteltua perua varmuuden vuoksi alueilla, joissa tautitapauksia ei todeta tai niitä on hyvin vähän.

Keskustan eduskuntaryhmä edellyttää, että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee kiireellisesti ohjelman hoitovelan ja hoitojonojen purkamisesta ja että hallitus päättää siitä mahdollisimman pian. Kunnille ja sairaanhoitopiireille on turvattava riittävät voimavarat.

Koska ongelma koskettaa koko yhteiskuntaa ja sen ratkaiseminen vie aikaa, on perusteltua rakentaa yhteistä näkemystä yli hallitus-oppositiorajan. Keskustan eduskuntaryhmä on tähän osaltaan valmis.

Viime keväänä ennaltaehkäiseviä käyntejä, kuten lastenneuvolatarkastuksia ja hammashuollon vuositarkastuksia jäi toteuttamatta runsaasti. Avohuollon käyntejä toteutui huhtikuusta lähtien noin kaksi miljoonaa käyntiä vähemmän kuukaudessa kuin tavallisesti. Kiireettömiä leikkauksia peruttiin sairaanhoitopiireissä järjestelmällisesti. Vastaanottoaikoja ja kiireettömiä toimenpiteitä peruttiin ja siirrettiin runsaasti myös niillä alueilla, joissa virustartuntoja on todettu vähän.

Keskustan eduskuntaryhmä otti kantaa hoitovelan ja hoitojonojen purkamiseen kesäkokouksessaan Hämeenlinnassa 20.-21.8.2020.

Tule kuulolle - Annika Saarikon uuden keskusteluohjelman ensimmäisenä vieraana kirjailija Kari Hotakainen. Puhutaan maaseudusta, kaupungista, Suomesta ja elämästä.
3.12.2020 / K-Studio
Annika Saarikolle oma virtuaalinen keskusteluohjelma - avausvieraana kirjailija Kari Hotakainen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon ensimmäinen "Annikan kanssa" nähdään huomisiltana Saarikon omalla facebook-kanavalla.
2.12.2020 / Uutiset
Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Hoitovelkaa ja hoitojonoja alettava purkaa!