Petri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun.

Hallituspuolueet sopivat, että sekajätteen kuljetus säilyy edelleen kaksoisjärjestelmässä. Kunnissa voidaan siis jatkossakin päättää, järjestääkö kuljetuksen kunta vai kiinteistönhaltija. Lisäksi kunnan järjestämän kuljetuksen kilpailutusehtoja tiukennetaan siten, että paikallisten yrittäjien asema vahvistuu.

-Ratkaisu tukee Suomen kierrätystavoitteiden saavuttamista ja on yrittäjille parempi. Myös asukkaan vapaus valita kuljetusyrittäjä säilyy monilla alueilla, Honkonen sanoo.

Lisääntyvä kierrätys tuo uusia työpaikkoja kuljetus- ja kierrätysalalle. Keskustalle on tärkeää huolehtia jätelakiuudistuksessa siitä, että paikalliset yrittäjät voivat jatkossakin hoitaa kuljetuksia alueillaan.

Siksi laissa säädetään tiukemmista kilpailutusten ehdoista silloin, kun kunta järjestää kilpailutuksen. Urakat on esimerkiksi ositettava ja kilpailutuksista on käytävä markkinavuoropuhelua alueella toimivien yritysten kanssa.

-Eri puolilta Suomea on hyviä ja huonoja esimerkkejä kunnan järjestämistä kilpailutuksista. Laki antaa jatkossa selkeät raamit kilpailutuksiin, jotta pelikenttä on reilu myös pk-yrittäjille, Honkonen sanoo.

Honkonen korostaa myös kuntapäättäjien roolia yrittäjämyönteisten päätösten teossa.

-Kevään kunnallisvaaleissa yksi tärkeimpiä kysymyksiä ovat kuntien hankinnat. Tarvitsemme päätöksentekijöitä, jotka katsovat aluetaloutta kokonaisuutena. Kun kilpailutukset suunnitellaan niin että paikallisilla yrittäjillä on reilu mahdollisuus, hyötyy koko kunta.

Uuden jätelain myötä pakkausjätteen ja biojätteen erilliskeräys on vahvistumassa siten, että entistä useammalla kiinteistöllä on lajiteltava jätteet. Tavoitteena on nostaa Suomen kierrätysastetta tuntuvasti. Lisääntyvä lajittelu luo pohjaa uusille bio- ja kiertotalouden investoinneille. Ympäristöministeriö tiedotti asiasta tänään 30.11.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”