Petri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun.

Hallituspuolueet sopivat, että sekajätteen kuljetus säilyy edelleen kaksoisjärjestelmässä. Kunnissa voidaan siis jatkossakin päättää, järjestääkö kuljetuksen kunta vai kiinteistönhaltija. Lisäksi kunnan järjestämän kuljetuksen kilpailutusehtoja tiukennetaan siten, että paikallisten yrittäjien asema vahvistuu.

-Ratkaisu tukee Suomen kierrätystavoitteiden saavuttamista ja on yrittäjille parempi. Myös asukkaan vapaus valita kuljetusyrittäjä säilyy monilla alueilla, Honkonen sanoo.

Lisääntyvä kierrätys tuo uusia työpaikkoja kuljetus- ja kierrätysalalle. Keskustalle on tärkeää huolehtia jätelakiuudistuksessa siitä, että paikalliset yrittäjät voivat jatkossakin hoitaa kuljetuksia alueillaan.

Siksi laissa säädetään tiukemmista kilpailutusten ehdoista silloin, kun kunta järjestää kilpailutuksen. Urakat on esimerkiksi ositettava ja kilpailutuksista on käytävä markkinavuoropuhelua alueella toimivien yritysten kanssa.

-Eri puolilta Suomea on hyviä ja huonoja esimerkkejä kunnan järjestämistä kilpailutuksista. Laki antaa jatkossa selkeät raamit kilpailutuksiin, jotta pelikenttä on reilu myös pk-yrittäjille, Honkonen sanoo.

Honkonen korostaa myös kuntapäättäjien roolia yrittäjämyönteisten päätösten teossa.

-Kevään kunnallisvaaleissa yksi tärkeimpiä kysymyksiä ovat kuntien hankinnat. Tarvitsemme päätöksentekijöitä, jotka katsovat aluetaloutta kokonaisuutena. Kun kilpailutukset suunnitellaan niin että paikallisilla yrittäjillä on reilu mahdollisuus, hyötyy koko kunta.

Uuden jätelain myötä pakkausjätteen ja biojätteen erilliskeräys on vahvistumassa siten, että entistä useammalla kiinteistöllä on lajiteltava jätteet. Tavoitteena on nostaa Suomen kierrätysastetta tuntuvasti. Lisääntyvä lajittelu luo pohjaa uusille bio- ja kiertotalouden investoinneille. Ympäristöministeriö tiedotti asiasta tänään 30.11.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”