Petri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun.

Hallituspuolueet sopivat, että sekajätteen kuljetus säilyy edelleen kaksoisjärjestelmässä. Kunnissa voidaan siis jatkossakin päättää, järjestääkö kuljetuksen kunta vai kiinteistönhaltija. Lisäksi kunnan järjestämän kuljetuksen kilpailutusehtoja tiukennetaan siten, että paikallisten yrittäjien asema vahvistuu.

-Ratkaisu tukee Suomen kierrätystavoitteiden saavuttamista ja on yrittäjille parempi. Myös asukkaan vapaus valita kuljetusyrittäjä säilyy monilla alueilla, Honkonen sanoo.

Lisääntyvä kierrätys tuo uusia työpaikkoja kuljetus- ja kierrätysalalle. Keskustalle on tärkeää huolehtia jätelakiuudistuksessa siitä, että paikalliset yrittäjät voivat jatkossakin hoitaa kuljetuksia alueillaan.

Siksi laissa säädetään tiukemmista kilpailutusten ehdoista silloin, kun kunta järjestää kilpailutuksen. Urakat on esimerkiksi ositettava ja kilpailutuksista on käytävä markkinavuoropuhelua alueella toimivien yritysten kanssa.

-Eri puolilta Suomea on hyviä ja huonoja esimerkkejä kunnan järjestämistä kilpailutuksista. Laki antaa jatkossa selkeät raamit kilpailutuksiin, jotta pelikenttä on reilu myös pk-yrittäjille, Honkonen sanoo.

Honkonen korostaa myös kuntapäättäjien roolia yrittäjämyönteisten päätösten teossa.

-Kevään kunnallisvaaleissa yksi tärkeimpiä kysymyksiä ovat kuntien hankinnat. Tarvitsemme päätöksentekijöitä, jotka katsovat aluetaloutta kokonaisuutena. Kun kilpailutukset suunnitellaan niin että paikallisilla yrittäjillä on reilu mahdollisuus, hyötyy koko kunta.

Uuden jätelain myötä pakkausjätteen ja biojätteen erilliskeräys on vahvistumassa siten, että entistä useammalla kiinteistöllä on lajiteltava jätteet. Tavoitteena on nostaa Suomen kierrätysastetta tuntuvasti. Lisääntyvä lajittelu luo pohjaa uusille bio- ja kiertotalouden investoinneille. Ympäristöministeriö tiedotti asiasta tänään 30.11.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”