Petri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun.

Hallituspuolueet sopivat, että sekajätteen kuljetus säilyy edelleen kaksoisjärjestelmässä. Kunnissa voidaan siis jatkossakin päättää, järjestääkö kuljetuksen kunta vai kiinteistönhaltija. Lisäksi kunnan järjestämän kuljetuksen kilpailutusehtoja tiukennetaan siten, että paikallisten yrittäjien asema vahvistuu.

-Ratkaisu tukee Suomen kierrätystavoitteiden saavuttamista ja on yrittäjille parempi. Myös asukkaan vapaus valita kuljetusyrittäjä säilyy monilla alueilla, Honkonen sanoo.

Lisääntyvä kierrätys tuo uusia työpaikkoja kuljetus- ja kierrätysalalle. Keskustalle on tärkeää huolehtia jätelakiuudistuksessa siitä, että paikalliset yrittäjät voivat jatkossakin hoitaa kuljetuksia alueillaan.

Siksi laissa säädetään tiukemmista kilpailutusten ehdoista silloin, kun kunta järjestää kilpailutuksen. Urakat on esimerkiksi ositettava ja kilpailutuksista on käytävä markkinavuoropuhelua alueella toimivien yritysten kanssa.

-Eri puolilta Suomea on hyviä ja huonoja esimerkkejä kunnan järjestämistä kilpailutuksista. Laki antaa jatkossa selkeät raamit kilpailutuksiin, jotta pelikenttä on reilu myös pk-yrittäjille, Honkonen sanoo.

Honkonen korostaa myös kuntapäättäjien roolia yrittäjämyönteisten päätösten teossa.

-Kevään kunnallisvaaleissa yksi tärkeimpiä kysymyksiä ovat kuntien hankinnat. Tarvitsemme päätöksentekijöitä, jotka katsovat aluetaloutta kokonaisuutena. Kun kilpailutukset suunnitellaan niin että paikallisilla yrittäjillä on reilu mahdollisuus, hyötyy koko kunta.

Uuden jätelain myötä pakkausjätteen ja biojätteen erilliskeräys on vahvistumassa siten, että entistä useammalla kiinteistöllä on lajiteltava jätteet. Tavoitteena on nostaa Suomen kierrätysastetta tuntuvasti. Lisääntyvä lajittelu luo pohjaa uusille bio- ja kiertotalouden investoinneille. Ympäristöministeriö tiedotti asiasta tänään 30.11.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”