Petri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun.

Hallituspuolueet sopivat, että sekajätteen kuljetus säilyy edelleen kaksoisjärjestelmässä. Kunnissa voidaan siis jatkossakin päättää, järjestääkö kuljetuksen kunta vai kiinteistönhaltija. Lisäksi kunnan järjestämän kuljetuksen kilpailutusehtoja tiukennetaan siten, että paikallisten yrittäjien asema vahvistuu.

-Ratkaisu tukee Suomen kierrätystavoitteiden saavuttamista ja on yrittäjille parempi. Myös asukkaan vapaus valita kuljetusyrittäjä säilyy monilla alueilla, Honkonen sanoo.

Lisääntyvä kierrätys tuo uusia työpaikkoja kuljetus- ja kierrätysalalle. Keskustalle on tärkeää huolehtia jätelakiuudistuksessa siitä, että paikalliset yrittäjät voivat jatkossakin hoitaa kuljetuksia alueillaan.

Siksi laissa säädetään tiukemmista kilpailutusten ehdoista silloin, kun kunta järjestää kilpailutuksen. Urakat on esimerkiksi ositettava ja kilpailutuksista on käytävä markkinavuoropuhelua alueella toimivien yritysten kanssa.

-Eri puolilta Suomea on hyviä ja huonoja esimerkkejä kunnan järjestämistä kilpailutuksista. Laki antaa jatkossa selkeät raamit kilpailutuksiin, jotta pelikenttä on reilu myös pk-yrittäjille, Honkonen sanoo.

Honkonen korostaa myös kuntapäättäjien roolia yrittäjämyönteisten päätösten teossa.

-Kevään kunnallisvaaleissa yksi tärkeimpiä kysymyksiä ovat kuntien hankinnat. Tarvitsemme päätöksentekijöitä, jotka katsovat aluetaloutta kokonaisuutena. Kun kilpailutukset suunnitellaan niin että paikallisilla yrittäjillä on reilu mahdollisuus, hyötyy koko kunta.

Uuden jätelain myötä pakkausjätteen ja biojätteen erilliskeräys on vahvistumassa siten, että entistä useammalla kiinteistöllä on lajiteltava jätteet. Tavoitteena on nostaa Suomen kierrätysastetta tuntuvasti. Lisääntyvä lajittelu luo pohjaa uusille bio- ja kiertotalouden investoinneille. Ympäristöministeriö tiedotti asiasta tänään 30.11.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen jätelaista: “Yrittäjämyönteinen ratkaisu”